InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Wegener: Symptomen, oorzaken en behandeling

Ziekte van Wegener: Symptomen, oorzaken en behandeling

Ziekte van Wegener: Symptomen, oorzaken en behandeling De Ziekte van Wegener is een auto-immuunziekte, waarbij er in het gehele lichaam ontstekingen ontstaan. Longen, gewrichten, huid en maag en darmen kunnen worden aangedaan. Maar ook ontstekingen in andere delen van het lichaam wijzen mogelijk op Wegener. Wat zijn de symptomen van deze ontstekingsziekte nou eigenlijk? Hoe weet je of je mogelijk de Ziekte van Wegener hebt? Hoe wordt de diagnose gesteld en wat zijn de oorzaken? Bestaat er adequate behandeling voor deze auto-immuunziekte?

Wat is de Ziekte van Wegener ofwel Granulomatose van Wegener?

De Ziekte van Wegener is een vorm van vasculitis of aderontsteking, waarbij de kleine bloedvaten een ontstekingsreactie vertonen. Dit leidt tot afsterven van weefsel in de organen en andere aangedane gedeelten van het lichaam en tot groepering van ontstekingscellen, ook wel granulomen genoemd. Met name de longen, sinussen (neus en bijholten) en nieren worden vaak getroffen door ontstekingen. Maar ook terugkerende ontstekingen van de huid, ogen, gewrichten, zenuwstelsel en de maag en darmen komen regelmatig voor.

De ziekte ontstaat spontaan bij jongvolwassenen en volwassenen en het duurt dikwijls jaren voordat, door de diversiteit aan klachten, een juiste diagnose door een behandelend arts kan worden gesteld.

Wat zijn de belangrijkste symptomen, tekenen en klachten die wijzen op de Ziekte van Wegener?

Bij iedere patiënt komen verschillende ontstekingen voor. Je hoeft dus niet te voldoen aan de volledige lijst van symptomen om een diagnose van de Ziekte van Wegener te krijgen. De symptomen van Wegener omvatten onder andere:
  • Ernstige vermoeidheid
  • Gewichtsverlies
  • Koorts
  • Kortademigheid
  • Bloederig speeksel
  • Gewrichtspijn
  • Sinus ontsteking (sinusitis) en bloederig neusslijm
  • Longontsteking
  • Middenoorontsteking
  • Ontstekingen en zweren in maag en darmen
  • Zweren op de huid
  • Ontstekingen van nieren en bijnieren

Wat zijn de oorzaken van de Ziekte van Wegener?

De oorzaak staat niet vast maar op dit moment wordt aangenomen dat Wegener een auto-immuunziekte is, waarbij het immuunsysteem zich richt tegen het eigen lichaam. Bij een auto-immuunziekte behandelt het afweersysteem lichaamseigen cellen als vreemd en gaat hiermee de strijd aan.

Hoe wordt de diagnose van Wegener gesteld?

Via bloedonderzoek kan worden vastgesteld of de bloedbezinking hoog is, dit is een teken dat er één of meerdere ontstekingen actief zijn in het lichaam. Ook kan er worden getest op de aanwezigheid van C-Reactief Proteïne en specifieke antilichamen, wanneer er al een vermoeden in de richting van Wegener bestaat. Verder kunnen röntgenfoto's van longen en sinussen granulomen aan het licht brengen. De urine tenslotte kan worden getest op de aanwezigheid van eiwitten en rode bloedcellen via laboratorium onderzoek.

Bestaat er behandeling voor vasculitis en Granulomatose van Wegener?

De ziekte van Wegener is in principe ongeneeslijk maar ontstekingen kunnen wel worden onderdrukt en voorkomen met medicatie en aangepaste voeding. De medicatie is erop gericht om de werkzaamheid van het immuunsysteem terug te dringen en daarnaast ontstekingsremmend werkzaam te zijn. Medicatie als Prednison wordt dikwijls voorgeschreven in een stootkuur om een opleving van de ziekte terug te dringen. Op deze manier kan de ziekte aardig worden gecontroleerd hoewel patiënten dikwijls moe zijn en stress en vermoeidheid moeten voorkomen om niet opnieuw ziek te worden.
© 2010 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
GPA: zware aantasting longen, nieren door auto-immuunziekteGPA: zware aantasting longen, nieren door auto-immuunziekteDe auto-immuunziekte GPA - voorheen genoemd Granulomatose van Wegener - is een zeer ernstige ziekte en potentieel levens…
Beroemde wetenschappers: Alfred WegenerBeroemde wetenschappers: Alfred WegenerGeologen ontdekten in de 19e eeuw hoe de gesteenten en natuurlijke kenmerken van de aarde ontstonden en veranderen. In d…
Colitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmenColitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmenVeel mensen zijn bekend met de meest voorkomende vorm van Inflammatoire Bowel Disease (IBD), de ziekte van Crohn. Iets m…
GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat niet meerGPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat niet meerDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: Ziekte van Wegener of Granulomatose van Wegener Wegener's Granulomatosis Symptoms, Causes, Treatment and Diagnosis Afbeeldingen zijn een microscopische weergave van de ontstekingscellen zoals die bij Wegener worden aangetroffen.

Reageer op het artikel "Ziekte van Wegener: Symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Patrick, 27-11-2013 23:32 #3
Mijn vader is er aan gestorven in 2001 op 49 jarige leeftijd.

Engelien Bijloo, 19-08-2013 10:23 #2
18 nov.2011 is bij mij de ziekte van Wegener ontdekt in longen, gewrichten, neusholte en de nieren. Van de een op andere dag van een 40 uur werkweek naar een week van niets meer kunnen doen, heb weinig energie en iedere dag moe en nog eens moe.

Bierschenk, 22-07-2013 15:42 #1
Mijn man heeft naar alle waarschijnlijheid de ziekte van Wegener. Voor zover wij weten is alleen een behandeling met prednison mogelijk. Nu komt ons probleem hij is nl. diabeet insuline afhankelijk.
Hoe lossen we dit op?

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!