InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?

Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?

Ik ben over tijd, Ben ik zwanger? Elke vrouw zal andere verschijnselen hebben welke aangeven dat ze zwanger is. Het meest voorkomende teken is een latere of uitblijvende menstruatie. Het is belangrijk om de zwangerschap signalen te herkennen omdat deze signalen op iets anders kunnen wijzen dan een zwangerschap. Je kunt zwangerschap signalen krijgen ongeveer een week na de conceptie. Sommige vrouwen zullen echter in het geheel geen symptomen krijgen. Enkele van de meest voorkomende signalen zijn:

Een gemiste of afwijkende menstruatie

Indien je menstruatie uitblijft, dan kun je een zwangerschapstest uitvoeren om te testen of je zwanger bent of niet. Veel vrouwen blijven menstrueren zelfs als ze zwanger zijn. Sommige vrouwen blijven hun periodes hebben gedurende een aantal maanden in de zwangerschap. Lichte bloedingen gedurende de eerste maanden van de zwangerschap zijn heel normaal. Andere verklaringen voor het feit dat de menstruatie uitblijft of een afwijkend patroon heeft kunnen zijn, verandering van gewicht, hormonale problemen, gebruik van de pil en stress.

Gevoelige borsten

Gewoonlijk 1 a 2 weken na de conceptie, kan een vrouw veranderingen aan de borsten waarnemen. Behalve dat de borsten gevoeliger kunnen zijn, kunnen er ook verkleuringen den, meestal op de huid rondom de tepels.

Vermoeidheid

Je moe voelen is een gewoon verschijnsel aan het begin van de zwangerschap. Andere verklaringen kunnen zijn; stress, depressie, verkoudheid of een andere ziekte.

Misselijkheid of braken

Meestal vindt dit plaats tussen de 2e en de 8e week van de zwangerschap. Sommige vrouwen hebben er totaal geen last van terwijl anderen zich al ziek beginnen te voelen vanaf het begin van de zwangerschap.

Rugpijn

Het is gebruikelijk dat je last van je rug hebt gedurende de zwangerschap omdat je lichaam veranderd. Andere verklaringen voor rugpijn kunnen zijn; stress, PMS of psychische klachten.

Hoofdpijn

De verandering in je hormonale huishouding kan hoofdpijn veroorzaken. Andere lichamelijke klachten of oog problemen kunnen echter ook een verklaring zijn.

Regelmatige aandrang tot urineren

Dit komt meestal voor rond de 6e tot 8e week na de conceptie omdat de baarmoeder tegen de blaas aan drukt. Andere verklaringen kunnen zijn; urineweg infecties, blaasontsteking of andere medische problemen.

Onweerstaanbare aanvallen van eetzucht

Je kunt een plotselinge behoefte hebben naar bepaalde voedingsproducten, niet noodzakelijk zure bommen, maar het kan ook zijn dat je juist bepaalde dingen niet meer wilt eten. Een andere verklaring kan ook hier zijn dat er last is van stress of depressieve gevoelens.

Zwangerschapsverschijnselen kunnen hetzelfde zijn als die van andere medische zaken. Indien je het vermoeden hebt dat je zwanger zou kunnen zijn, dan kun je het beste een zwangerschapstest ondergaan. De meeste zwangerschapstesten zijn erg nauwkeurig en als de uitslag aangeeft dat je zwanger bent, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Als de testuitslag negatief is en je menstruatie is na een vijtal dagen nog niet begonnen, dan is het raadzaam om nog een test te nemen. Het zou kunnen zijn dat je de eerste test in een te vroeg stadium hebt genomen. Als ook de tweede test negatief is, dan is het belangrijk dat je een afspraak maakt met de huisarts; het kan zijn dat je zwanger bent of dat er iets anders aan de hand is.

Indien je het vermoeden hebt, of erachter komt dat je zwanger bent, dan is het belangrijk dat je een afspraak maakt. Prenatale zorg is zowel voor jou als voor je baby’s gezondheid essentieel. Vandaag de dag zijn er veel opties indien je een niet geplande zwangerschap hebt. Raadpleeg je arts eventueel voor meer informatie.
© 2008 - 2014 Costaric, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Zwangerschap – eerste signalenZwangerschap – eerste signalenWie al een zwangerschap achter de rug heeft, herkent de eerste signalen van een zwangerschap direct. Sommige vrouwen her…
Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?Het doen van een zwangerschapstest is voor veel vrouwen een spannende aangelegenheid: zal je wel zwanger zijn of toch ni…
Vroege symptomen en signalen van zwangerschapVroege symptomen en signalen van zwangerschapWat zijn de eerste signalen bij een zwangerschap? Indien je er naar informeert, blijken de meeste vrouwen de eerste sign…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…

Reageer op het artikel "Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?"

Reacties

Patricia, 14-04-2014 13:43 #26
Hallo,

Ik hoop dat ik duidelijk heid kan krijgen! Ik ben maandag 7 april 2014 1 dag ongesteld geweest, en ben nog steeds niet ongesteld, ben misselyk moe, wat kan het z'n en wanneer kan ik me het beste testen?

Groetjes

Anoniem, 26-03-2014 19:56 #25
Hallo

Ik ben sinds oktober 2013 gestopt met het slikken van de pil, ben toen ik stopte naar 1,5 maand ongesteld geworden dus blijkbaar het uitpillen, ik ben vanaf die tijd vanaf de eerste dag tot de eerst volgende ongesteldheid zaten 29 dagen tussen. Dat zijn dus mijn cyclus dagen, zijn elke maand het zelfde geweest. Nu had ik afgelopen 21 februari 2014 ongesteld moeten worden, en dat ben ik niet geworden. Ben nu inmiddels 5 dagen overtijd. Testen blijven negatief aangeven?
Kan het zijn dat ik te weinig HCG hormoon in mijn urine heb en toch zwanger kan zijn? Of heb ik geen tot weinig kans?

Ik hoop dat ik een deze dagen een positieve test in handen mag hebben, anders hoop ik dat ik snel ongesteld mag worden en nieuwe ronde kan beginnen.

Het is erg frustrerend voor ons omdat we graag ons eerste kindje willen.

Hoop op een berichtje terug van iemand die hier ervaring mee heeft!

Groetjes een onzekere meid

Anomien, 04-10-2013 11:34 #24
Hallo,
ik had eens vraagje. ben nu 3 dagen overtijd. ben misselijk heel de dag door. soms wat hoofdpijn en heb 2 testen gedaan negatief en nu begin ik ook wat gevoeliger borsten te krijgen. heeft iemand dit al voorgehad. ik voel mij onzeker omdat ik nu al 4 maanden aan het proberen ben om zwanger te worden, grts anoniem

R. S., 10-06-2013 15:28 #23
Hallo.

Ik slik de Yaz 24+4 en ben nu bij de laatste witte pil en ben nog steeds niet ongesteld ook de symptomen voel ik deze keer niet: verdikte bruinige witte vloed, buikkramp, schommelende emoties. Ben ik zwanger?

Anoniem, 29-04-2013 14:42 #22
Hi,

Ik ben al 7 jaar aan de pil. En het komt de laatste tijd voor dat ik m 1 a 2 x per maand vergeet in te nemen. Ik heb de laatste 3 maanden een kortere menstruatie gehad maar dat is wel vaker voor gekomen. Echter de laatste stopweek heb ik niet gemenstrueerd. Ik heb voor dat ik aan de nieuwe strip begon een zwangerschaps test gedaan. En 3 dagen daarop nogmaals. Ik heb sterk het gevoel dat ik zwanger ben en heb geen risico genomen met drank en etenswaren. Ik ben ook gestopt met de pil omdat ik mijn lichaam even tot rust wil laten komen en gebruik nu een condoom. Ik heb alleen 2 zwangersschap testen gedaan en allebei negatief. Echter misschien heb ik het te vroeg getest? Heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem, 18-02-2013 15:32 #21
Ik ben na het stoppen van de pil 1x normaal ongesteld geworden en nu wacht ik al 5, 5 maand op mijn maandstonde. Volgens de dokter moet we pas na 1 jaar aan de bel trekken, maar voelde me er afgelopen maanden toch niet lekker bij. Mijn vriend en ik willen een kindje, dus ik blijf elke maand even een Testje doen, je weet maar nooit! Nu ben ik afgelopen 2 dagen licht gaan vloeien! Ik dach yes! Maar het is met een inlegkruisje op te vangen 9 van de 10x zelfs niks en alleen met afvegen wat. Nu weet ik niet wat dat inhoud… Als het nou doorzet weet ik tenminste waar ik aan toe ben, maar ik snap m'n eigen lichaam werkelijk waar niet meer. M'n huisarts is een week dicht, heeft iemand hier ervaringen mee of denkt het te begrijpen?

Joannie, 08-02-2013 16:05 #20
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag 15 dagen over tijd en ik was in de maand januari 1 dag ongesteld en in de maand december 2 dagen ongesteld geweest. In de tussentijd heb ik niet meer de pil gebruik, Ik heb 2 keer de test gedaan is negatief en zelf de test gedaan bij mijn huisarts en ze weten het ook niet.

Weet iemand nog wat het mogelijk de oorzaak is?

Nathalie, 10-12-2012 22:45 #19
Hallo,

Ik ben vandaag 2 weken en 1 dag overtijd. Ik heb vanmorgen een test gedaan en die was negatief. Ik testte met de kruitvat test 2 voor 5 euro… ik heb een cyclus van 28 dagen en ben altijd op tijd ongesteld!

Verder ben ik al 6 maanden van de pil af en dat omdat we een kindje willen!

Heeft iemand tips voor mij?

Babe, 18-10-2012 04:48 #18
Hallo iedereen als je toch wel betrekking hebt gehad 5min en uw pil was niet sterk genoeg je bent 7 dagen overtijd, kan dan zijn dat je zwanger bent of niet? Ik heb wel dat toch moet overgeven veel vermoedheid zit soms wel maar ik slaap slecht zal daarvan zijn.

Katja, 09-07-2012 22:20 #17
Hallo iedereen. Ik heb een vraagje. Ik ben nu 4 weken overtijd en mijn buik staat op gezwollen. Kan ik zwanger zijn of niet?

Ba, 06-06-2012 22:19 #16
Hallo,

Ik slik nu al 1, 5 maand geen pil meer. Heb uitgerekend wanneer ik ongeveer ongesteld moet worden als ik wel aan de pil was. Ik ben nu 8 dagen te laat. Ik heb al die tijd sex gehad (onveilig) en op 20 mei was ik het meest vruchtbaar, heb ik ook sex gehad ook onveilig. Heb verschillende testen gedaan was allemaal negatief. Ben in de ochtend misselijk en soms ook de heledag. Me tepels zijn gevoelig en krijg soms krampen, maar heb geen gevoel dat ik ongesteld moet worden.
Wat moet ik doen? Moet ik naar de huisarts gaan of nog even wachten en over paar dagen weer een test doen. We willen graag kinderen.
Is er een kans dat ik zwanger bent?
Hoop graag meer van u te horen.

Alvast bedankt
Groetjes Ba

Andreea, 27-05-2012 20:50 #15
Hallo
Ik heb een vraagje ik heb een zoontje van 3, maar toen ik van hem in verwachting was waren alle testen negatief. Pas bij de huisarts was die positief, bleek ik al 8 weken zwanger te zijn. Nu word ik al een week niet ongesteld heb 4 testen gedaan negatief weer, maar ik heb uit de tepels een beetje wit achtig spul en had behoorlijke steken in de onderbuik en bij seks gister voelde ik opeens zijn penis tegen de baarmoeder, wat ik normaal niet heb. Kan iemand me helpen? Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Groetjes

Cindy, 09-04-2012 20:35 #14
Hallo ik ben nu 2 weken over tijd maar dit is niks voor dat ik niet weet of ik zwanger ben of niet heb zelf 2 jaar geleden een dood kindje gekregen.
en vanaf die tijd slik ik ook geen pil meer heb vorige week 2 testen gedaan en die waren duidelijk negatief 4 maanden geleden was ik 3 maanden over tijd ben toen na het ziekenhuis gegaan en dat was puur stress weet iemand wat ik nu moet? doen wil graag een kleine

Sab, 26-03-2012 19:09 #13
Hallo,
Mijn vriend en ik willen graag een kindje en zijn nu 8 maanden bezig… alleen tot nu toe niets… gestopt met de pil natuurlijk en me cycles werd op zn hoogst 27 dagen… voor de piek week en in de piek week om de dag sex gehad… nu ben ik wellis waar 4 dagen overtijd misselijk met vlagen… rugpijn… gevoelige nippels maar de test was negatief die ik na 2 dagen overtijd maar heb gedaan.ben ik nou te vroeg geweest of kan ik die test gewoon vertrouwen? Zo spannend allemaal… en misschien willen we het ook wel te graag dat het de boel tegenhoud ik weet het allemaal niet meer… wie kan hier iets zinnigs over zeggen hoe het zit?

G., 02-01-2012 20:41 #12
Ik ben nu al 3 maanden niet ongesteld geweest. Ik zit aan de pil en heb geregeld onveilige seks gehad met mijn vriendje. Nu heb ik na de 3e keer een zwangerschaptest gedaan. De 3e maand dat ik niet ongesteld werd. Het was de test van clearblue. Hier kwam op te staan dat ik niet zwanger was. De test is 1 week na de dag afgenomen wanneer ik ongesteld moest worden. Kan het dan zijn dat ik alsnog zwanger ben?

D., 30-10-2011 15:49 #11
@ Alisha. Ben je definitief gestopt met de pil of zit je in je stopweek en heb je toen geen bloeding gehad? Bij het laatste is de kans op zwangerschap heeeel erg klein en als je die test hebt gedaan en het was niet positief dan lijkt het mij duidelijk, anders doe je over een week nog een test voor de zekerheid.

Alisha, 27-10-2011 19:58 #10
I had de pil maar die werkte niet, ik ben hem wel een paar keer vergeten maar dan nam ik hem savonds in. ik doe het vaak zat met mijn vriend. nou moest ik vorige week ongesteld worden, ben ik gestopt met de pil maar ik word maar niet ongesteld. en in mijn stop week heb ik het ook iedere dag onveilig gedaan met mijn vriend. en nou heb ik gister een test gedaan, er kwam alleen negatiev uit het was ook zon goedkoop ding misschien dat het dan toch positiev moet zijn. ik wil het echt graag weten.

Gabie, 11-08-2010 13:25 #9
Hallo kan iemand mij helpen?
ik ben al 3 weken overtijd ben 2 maanden geleden gestopt met de pil
ik voel wel elke keer sypmtonen van een menstruatie maar het wil maar niet door zetten wat kan het zijn?
xx

Prieve, 26-07-2010 16:43 #8
Heeii
ik heb al een tijdje een vriend, en we doen het vaak, maar altijd gwn met een condoom om.
15de zijn we naar eht zwembad gegaan, en hebben we het heel ff zonder gedaan, hy kwam niet klaar.
en de 22ste moest ik ongesteld worden. en ben het nu nog steeds niet, wat moet ik doen?
x

Anne, 20-07-2009 12:34 #7
Hoii ik ben 2 weken geleden voor het eerst met me vriendje naar bed gegaan, het deed zo pijn dus op gegeven moment zijn we niet verder meer gegaan wel hebben we de volgende ochtend het nog een keer geprobeerd maar deze keer zonder condoom ik dacht echter dat het nog steeds niet gelukt was. Rond die tijd dacht ik dat ik ongesteld zou moeten worden want de verschijnsellen kwamen al dit is nu dus 2 weken later en ik maak me zorgen. Want de keer zonder condoom duurde paar minuten en volgens mij was me maagdenvlies niet eens gescheurd. Wat moet ik nu doen? Test of gewoon afwachten omdat t kan dat ik nog onregelmatig ongesteld word? Reactie infoteur, 20-07-2009
Anne,

Het lijkt me het beste dat je even een test doet. Ook kun je een bezoekje brengen aan de huisarts. In ieder geval succes!

Gaby, 05-05-2009 22:27 #6
Hoi ik ben al bijna 2 weken overtijd en de testen die ik heb gedaan geven allemaal negetief aan
en ik voel me wel zwanger wie zou me kunnen helpen en heb deze maanden ook geen stress gehad dus daar kan het niet aan liggen wie kan me helpen ik hoor het wel van jullie
alvast bedankt

Sabrina, 12-03-2009 17:50 #5
Hoi, ik ben januari gestopt met de pil heb de pil 13 jaar lang geslikt. De eerste maand werd ik een heel klein beetje ongesteld. en nu blijft het helemaal weg. Ik heb een zwangerschap test gedaan maar de test is negatief. Wie weet wat het kan zijn dan?

Jeannette de Boer, 11-02-2009 16:43 #4
Hallo, ik ben al bijna 3 weken overtijd, ik wil niet zwanger worden want ik heb al een dochter van 18 jaar ben 43 jaar oud en mijn man is geholpen, dus ik kan gewoon niet zwanger zijn, kan het misschien komen dat ik nu al in de overgang zit? Wie kan mij helpen?

Korien, 15-01-2009 09:48 #3
Hallo, ik ben 6 dagen overtijd, maar alle testen geven negatief aan. Ik zou het zo graag willen weten, mijn gevoel zegt dat ik zwanger ben, maarje de test zegt wat anders. Van het weekend doe ik nog een test en dan zullen we wel weer zien.

Costaric (infoteur), 26-10-2008 22:56 #2
Nadia,
Het is niet ongebruikelijk dat je, omdat je onregelmatige maandstonden hebt, menstruatie uitblijft. Als je je zorgen maakt is het waarschijnlijk het beste om een bezoek te brengen aan je huisarts.

Nadia Cassiman, 26-10-2008 13:29 #1
Geachte, ik ben al een paar dagen overtijd maar heb wel een onregelmatige cyclus ik heb een zwangerschapstester gebruikt en hij was wel negatief maar mijn maandstondendstonden blijven wel weg zou ik zwanger zijn? Als je een onregelmatige Cyclus hebt kunnen dan je maandstonden wegblijven? Ik hoop dat je me op de hoogte wil houden

Infoteur: Costaric
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!