InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Symptomen van zwangerschap

Symptomen van zwangerschap

Symptomen van zwangerschap Als je zwanger bent, dan wordt heel je hormoonhuishouding op zijn kop gezet. Het is namelijk best een ingrijpende verandering voor je lichaam. Er zijn een aantal symptomen, waaruit je zou kunnen afleiden dat je zwanger bent.

Misselijkheid

Een van de meest bekende symptomen van een zwangerschap is toch wel de misselijkheid. Vooral in de eerste drie maanden is het raak. Deze misselijkheid wordt veroorzaakt door de vele hormonale veranderingen in je lichaam. De meeste vrouwen die net zwanger zijn hebben hier vooral
’s ochtends last van. Soms kan de misselijkheid ook de rest van de dag weer in golven terug keren.

Gevoelige borsten

Een ander symptoom is gevoelige borsten. De borstklieren zwellen ongeveer twee weken na de bevruchting op. Dit komt, omdat er progesteron en oestrogeen wordt aangemaakt. Hierdoor gaan je borsten zwaarder aanvoelen en zijn ze een stuk gevoeliger.

Emotioneel labieler

Vanwege het feit dat je hormoonhuishouding helemaal op zijn kop wordt gezet, ben je emotioneel ook vaak wat labieler. Zo kun je in het begin van je zwangerschap sneller geïrriteerd raken. Ook kan het zijn dat je sneller huilt. Als je normaal weinig last hebt van deze emotionele buien, dan kan het zijn dat je zwanger bent. Daarnaast kan je vaker hoofdpijn hebben. Dit heeft weer te maken met de aanmaak van oestrogeen.

Pijn in je onderbuik en plassen

Ook kun je het merken aan pijn in je onderbuik. Dit komt, omdat je baarmoeder wordt vergroot. De banden die de baarmoeder aan je bekken verbinden worden iets opgerekt. Hierdoor kan het zijn dat je last hebt van een stekend gevoel in je onderbuik. Vrouwen die al enkele maanden zwanger moeten doorgaans vaker plassen. De baarmoeder zwelt op en hierdoor kan er een extra druk op de blaas ontstaan, waardoor je vaker naar de wc moet.

Een zwangerschapstest doen

Als je het vermoeden hebt dat je zwanger bent, dan zit er eigenlijk maar een ding op om dit te weten te komen en dat is het doen van een zwangerschapstest. Hiervoor kun je naar de huisarts gaan, maar je kunt deze ook zelf halen bij de drogist of apotheek. Bij een zwangerschapstest wordt er gemeten of je het zwangerschapshormoon HCG in je urine hebt. Als dit zo is, dan ben je dus zwanger. Een zwangerschapstest werkt vaak niet vanaf de eerste dag dat je ongesteld had moeten worden. Soms heeft je lichaam nog tijd nodig om HCG aan te maken. Dit kan dus enkele weken duren.

Zwanger zonder het te merken

Er zijn vrouwen die echt totaal niet merken dat ze zwanger zijn. Ineens hebben ze last van een hevige buikpijn en zijn ze plots aan het bevallen. Dit gebeurt echt. Sommige vrouwen hebben namelijk geen last van alle bekende zwangerschapssymptomen en blijven gewoon menstrueren, omdat ze de pil doorslikken. Veel van hen krijgen ook bijna geen zwangerschapsbuik en komen haast niets aan. Ze voelen zich nog even fit als altijd. Hierdoor hebben ze dus geen enkel vermoeden dat ze al maandenlang zwanger zijn. Ook zijn er veel vrouwen die een onregelmatige cyclus hebben. Echter, dit komt heel erg weinig voor. De meeste vrouwen weten precies of ze zwanger zijn. Er zijn er zelfs die het vanaf de eerste dag gelijk voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buitenbaarmoederlijke ZwangerschapBuitenbaarmoederlijke ZwangerschapVolgens de zwangerschaptest bent u zwanger, echter heeft de bevruchte eicel zich ergens anders vastgezet dan in de baarm…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ook wel EUG genoemd. Eén op de honderd zwangerschap is een buitenbaarmoederlijke…
Zwanger: een te zwakke baarmoederhalsZwanger: een te zwakke baarmoederhalsNormaal is tijdens het volbrengen van een zwangerschap de baarmoederhals van de zwangere vrouw gesloten. Pas als de weeë…
De ontwikkeling van je baby; 6 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 6 weken zwangerIn de zesde week van een zwangerschap begint het vruchtje in de buik van een zwangere vrouw steeds meer de vormen van ee…

Reageer op het artikel "Symptomen van zwangerschap"

Reactie

Lies, 18-01-2012 13:39 #1
Ik heb nou al bijna all die symptomen, ook nog eens week na mijn ovulatie (+de klusje) roze afscheiding gehad toen dacht ik Jaaa nu is het zo ver. maar afgelopen week de dag dat ik ongi moest worden alleen echt hevige steken in me eierstokken. Toen dacht ik oke dus toch niet en word ik ongesteld, nu week later nog niet ongesteld. Mijn symptomen zijn wisselvallig, en 2 negatieve testen. Wat moet ik nou hier van denken? Ik kan toch niet zomaar een menstruatie cyclus overslaan? Reactie infoteur, 18-01-2012
Beste Lies,

het kan zijn dat je wel zwanger bent, maar dat de tests dit nog niet aangeven. Het kan namelijk even duren voor het hormoon dat aangeeft dat je zwanger bent ook daadwerkelijk in je urine op te sporen is door een zwangerschapstest. Dit is de eerste mogelijkheid die er is. Ook kan het zijn dat je niet zwanger bent, maar dat je hormonen wat in de war zijn. Dit kan om diverse redenen gebeuren en kan er tevens voor zorgen dat je bepaalde symptomen hebt en dat de menstruatie (tijdelijk) uitblijft. Echter, helemaal overslaan is geen goed teken en dan is het toch wel aan te raden even de huisarts te bezoeken. De meeste zwangerschapstests geven na een week of 3 wel een duidelijke uitslag. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 10-01-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!