InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?

Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?

Het doen van een zwangerschapstest is voor veel vrouwen een spannende aangelegenheid: zal je wel zwanger zijn of toch niet?! Sommige vrouwen zijn er van overtuigd dat zij zwanger zijn, maar hebben desondanks toch een negatief testresultaat. Kan je toch zwanger zijn wanneer je een negatieve zwangerschapstest hebt?

Hoe werkt een zwangerschapstest?

Een zwangerschapstest gebruik je wanneer je te weten wilt komen of je zwanger bent of niet. Een zwangerschapstest kan je zelfstandig uitvoeren door een zelftest, of door de huisarts uit laten voeren. In principe komen beide methoden op hetzelde neer: het controlen van de urine of het bloed op de aanwezigheid van het zwangerschapshormoon hCG.

Wat is hCG?

hCG is de afkorting van Humaan Chorion Gonadotrofine. hCG wordt ook wel het zwangerschapshormoon genoemd, omdat het enkel aanwezig is in het menselijk lichaam gedurende een zwangerschap. hCG wordt met name geproduceerd door de placenta in de baarmoeder van een zwangere vrouw. Het is hCG dat verantwoordelijk is voor het toenemen van de productie van progesteron en oestradiol, twee belangrijke hormonen tijdens de zwangerschap. De hoeveelheid hCG stijgt de eerste tien weken van een zwangerschap heel sterk om vervolgens langzaam te dalen.

Een negatieve zwangerschapstest: kan ik toch zwanger zijn?

Er gaan verhalen de rondte van vrouwen die een negatieve zwangerschapstest hadden maar desondanks tóch zwanger bleken te zijn. Door sommigen wordt dit afgedaan als een broodje aap verhaal, maar het is zeker mogelijk om een negatieve testuitslag te hebben en toch zwanger te zijn. Hierbij kunnen een aantal factoren een rol spelen:
  • Medicijngebruik
  • Te vroeg testen
  • Te verdunde urine

Medicijngebruik

Er zijn vruchtbaarheidsstimulerende middelen welke hCG bevatten. Deze worden over het algemeen middels een injectie in het lichaam gebracht. Deze medicijnen kunnen onterecht verhoogde waarden van hCG veroorzaken. Aangeraden wordt daarom dan ook om niet eerder dan 14 dagen na de laatste injectie met het vruchtbaarheidsmedicijn te testen op een zwangerschap.

De anticonceptiepil, antibiotica en pijnstillers hebben géén invloed op het testresultaat. Let er op dat je altijd een schoon opvangbakje voor je urine gebruikt, wanneer je een vies of slecht schoongemaakt opvangbakje gebruikt kunnen er mogelijk stoffen aan de urine afgegeven worden welke de test beïnvloeden kan.

Te vroeg testen

Een potentiële zwangerschap is een spannende aangelegenheid en hierdoor kan je in de verleiding komen te vroeg een zwangerschapstest uit te voeren. In dit stadium van de zwangerschap bevindt zich namelijk nog niet voldoende zwangerschapshormoon om een positief testresultaat te verkrijgen.

Let er ook op dat je het testresultaat niet te vroeg afleest. Zwangerschapstesten zijn pas na enkele tijd 'uitgewerkt' en wanneer je het resultaat eerder afleest dan de verpakking aangeeft kan je een negatieve zwangerschapstest krijgen.

Je kan een zwangerschapstest doen vanaf de dag waarop je normaal ongesteld wordt in je cyclus. Veel mensen hebben echter een onregelmatige cyclus waardoor het lastig in te schatten is wanneer je zou kunnen testen op een zwangerschap. Houdt in dit geval de langst mogelijke cyclus aan.

Te verdunde urine of 'verkeerde' urine

Je kan het beste ochtendurine gebruiken om een zwangerschapstest op uit te voeren. Ochtendurine is namelijk het meest geconcentreerd waardoor hCG gemakkelijker aangetoond wordt. Wanneer je urine erg verdund is, bijvoorbeeld doordat je veel gedronken hebt, is het lastiger om eventueel hCG op te sporen. Je kan de test daarom het beste uitvoeren wanneer je natuurlijke aandrang tot plassen voelt, zonder overdreven veel te gaan drinken om je plasmoment te vervroegen. Gebruik de urine altijd direct en laat de urine niet een tijd staan alvorens te testen. Ook dit kan het testresultaat beïnvloeden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Wanneer je zwanger wilt raken zal je meestal gebruik maken van zwangerschapstesten om te bepalen of je zwanger bent of n…
Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Wanneer je zwangerschapssymptomen en een zwanger gevoel hebt, wil je op een gegeven moment toch graag weten of je al dan…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…
Hoe lang zwanger? Clearblue Digital ZwangerschapstestHoe lang zwanger? Clearblue Digital ZwangerschapstestWanneer vrouwen het idee hebben dat ze wel eens zwanger zouden kunnen zijn, willen ze dit gevoel vaak zo snel mogelijk b…

Reageer op het artikel "Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?"

Reacties

Mariya, 20-01-2017 18:05 #42
Ook ik heb bij mijn zwangerschappen (2x) negatieve tests gehad terwijl ik zwanger was. De eerste keer pas met 3 maanden positief getest, daarvoor was het steeds negatief. Mijn 2de had ik geen 1x positief! Ik wist gewoon 100% zeker dat ik zwanger was, mijn huisarts verklaarde mij voor gek omdat ik volhield zwanger te zijn. Omdat niemand mij geloofde heb ik gewoon de verloskundige gebeld en gezegd dat ik zwanger was. Nou op afspraak gekomen, echo gemaakt… en ja hoor daar was mijn 3/5 maand oude baby te zien. Ze is nu inmiddels 6 jaar, soms moet je vertrouwen op je gevoel!

Marielle, 15-04-2016 01:09 #41
Ik wilde graag even reageren op het zwanger zijn ondanks negatieve zwangerschapstest. Bij mijn eerste zwangerschap was de test pas laat positief want toen ik testte gaf hij 4-5 weken aan. Bij de verloskundige echo gemaakt, bleek ik al 10 weken en 5 dagen aan. Blijkbaar had ik weinig van dat hormoon in mijn lichaam. Geen onzin verhaal dus.

Lily, 01-12-2015 10:39 #40
Hallo, ik voel vanalles in mijn buik, maar de zwangerschaps test was negatief. Ook heb ik een spiraaltje (maar die voel ik niet meer steken?) dus mijn regels zijn niet regelmatig.
Ik heb al 2 kinderen (en dat wil ik zo houden) Dus weet precies hoe het voelt om zwanger te zijn. Soms heb ik gespannen borsten. Maar ik ga niet makkelijk naar de toilet.
Mijn buikje en lovehandless zijn mijn vetreservaten :'(. Ook ben ik een beetje depri. Ben niet zolang geleden gescheiden…
Kan het daaraan liggen of is er toch kans dat ik zwanger ben. Zo niet heeft iemand een oplossing tegen mijn klachten.
Lieve Groet Lily

Betsie, 07-10-2015 22:01 #39
Nou daar gaan we, ik die deze forums de afgelopen 2 weken heeft afgelezen, sinds kort gestopt met condoom gebruik (pil was al 3 jaar weg) 27 aug laatste ongesteldheid onregelmatige cyclus maar inmiddels 2 weken overtijd, 3 testen gedaan allemaal negatief, symptomen: hoofdpijn (soms) kotsen (vandaag) moe (om 20:00 op de bank in slaap vallen) rare gek gevoel in onderbuik dat ik niet kan plaatsen, zin in seks en kleine bultjes op tepel, vreetbuien en diarree ik zou nu 5 weken en 6 dagen zijn als k uitga van een 28 dagen cyclus maar ik weet het niet… Op tip van huisarts bewust nu 2 weken afgewacht (op ongesteldheid) morgen afspraak bij huisarts en nog steeds geen 1 teken van ongesteldheid, hellup? Zwanger? Ik weet het niet ik wil me niet focussen op een zwangerschap omdat mijn cyclus gewoon niet goed is wil ik er niet vanuit gaan maar mijn lichaam zegt een totaal ander beeld

M., 11-09-2015 18:00 #38
Hallo,
ik heb een vraag. ik gebruik de pil. nu ben ik laatst niet ongesteld geweest. alleen 1 klein drupje. ik ben nu bijna 7 jaar aan de pil en nog nooit een keer overgeslagen. ik weet dat ik 100% goed heb geslikt en dat ik niet heb overgegeven (heb daar een hekel aan) en na mij weten heb ik ook geen diarree gehad. nu heb ik wel sex gehad maar voor het zingen de kerk uit. kan het zijn dat ik toch zwanger ben. in mijn stop week had ik wel last van wat symptomen krampen en buikpijn soms misselijk en duizelig licht in me hooft tijdens het sporten. ik heb wel een test gedaan voor de test heb ik 1,5 liter water gedronken en nog wat mee ander drinken paar uur later de test gedaan maar is negatief ben toen wel weer begonnen met de pil. moet nog 3 dagen slikken. nu heb ik wel in de weken aan de pil af en toe last van kramp of buikpijn. kan ik toch zwanger zijn.

Sara, 22-08-2015 16:08 #37
Hoi Dames, ik ben hier nieuw. Ik heb jullie verhalen gelezen en ik heb ook een vraag. Ik ben vandaag 10 dagen overtijd tientallen testen gedaan maar helaas steeds negatief. Ik word gek ben sinds april gestopt met de pil en sindsdien altijd op de 13de van de maand ongesteld en nu ineens niet. Veel symptomen heb ik niet behalve hoofdpijn, onderbuik en onderrug klachten af en toe het gevoel van overgeven vooral in de ochtend maar nog niet echt overgegeven. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik hoor het graag van jullie.

J. J., 11-08-2015 08:55 #36
Hello Ladies,

Sinds eind vorig jaar ben ik gestopt met de pil. Ik ben daarna gewoon iedere maand ongesteld geworden. Cyclus varieert wel, maar niet meer dan drie dagen. Ik ben 12 juli voor het laatst ongesteld geworden. Afgelopen donderdag (6 augustus) werd ik opeens heel erg misselijk en een weeïg gevoel in mijn onderbuik, maar dat was vrijdag vrijwel weer over. Omdat ik wel echt het gevoel had dat ik zwanger was, heb ik zondag een zwangerschapstest (Kruidvat) gedaan. Negatief… Maar ik werd niet ongesteld en ook de symptomen die ik krijg als ik ongesteld moet worden bleven uit. Gisteren toch maar even ClearBlue Digital test gehaald. Toen ik gisteren vanuit mijn werk terug naar huis reed kreeg ik ineens onwijze krampen (steken) in mijn onderbuik, dus ik dacht ik word toch ongesteld. 's-Avonds kreeg ik opeens hele pijnlijke borsten waar ik normaal gesproken geen last van heb. Vanochtend nog niet ongesteld dus toch maar weer een test gedaan (ClearBlue), maar helaas weer negatief. Herkent iemand dit?

Cadeautje, 29-07-2015 18:48 #35
Hoi dames,
Ik heb een dochtertje van bijna 3 rondlopen en ik heb nog nooit een positieve zwangerschapstest gehad. Dus: het kan zeker! Ik heb met zes weken een eerste echo gehad waarop niets te zien was, vervolgens een bloedtest gedaan in het ziekenhuis en toen bleek ik toch wel zwanger, met bijna 8 weken was op de echo het kleine wonder te zien.
Ik werd gek van onzekerheid en onduidelijkheid, had al medicatie om de menstruatie op gang te brengen. Jammer dat huisartsen niet mee willen werken aan bloedonderzoeken. Ik had in dat opzicht het geluk nog dat ik bij de fertiliteitsarts liep. Na twee weken over tijd te zijn, vind ik een bloedtest reëel. Zeker als je een normale cyclus hebt.

Steph, 17-07-2015 16:27 #34
S. Blijkbaar ben je dan schijnzwanger

S., 27-06-2015 15:34 #33
Ik heb een vraagje, ik gebruik al 9 jaar de prikpil en word ook al 9 jaar niet ongesteld.
Ik heb het gevoel dat ik zwanger ben, mijn buik groeit en groeit, heb lage rugpijn en ben erg moe wordt zelfs gefeliciteerd Door vreemden mensen.
De testen zijn allemaal negatief, aangekaart bij de huisarts maar die zegt test is negatief dus niet zwanger en nu?

M., 15-06-2015 10:06 #32
Hallo allemaal,

Ik had veel testen gekocht, alles was negatief. Mijn buik was opgezet en me darmen speelden ook een rol. Ik wist dat ik toen zwanger was. Pas na 6 weken overtijd had ik eindelijk een positieve test. Inmiddels is dochter 3 jaar.

Nou heb ik de koperspiral bijna een jaar. En de laatste maanden ontdek ik dat er veel niet klopt aan de menstruatie. Heb veel tussentijdse slijm met bloedverlies tussen de menstruatie door. En nu ben ik een week overtijd. Moet vaker overdreven plassen, mijn borsten gaven me een gevoel alsof het trekt. Hetzelfde gevoel als volle borsten met melk. (Had borstvoeding gegeven vandaar) daar is mijn bellen gaan rinkelen, en wat blijkt, negatieve test. Misschien ben ik zwanger door de koperspiraal heen? Of ben juist niet zwanger? Dit is me nooit overgekomen in het jaar dat ik de spiraal heb… Nou dames, de onzekerheid van zwanger of niet zwanger is vervelend.

Zizi, 11-05-2015 22:36 #31
Beste allemaal,

Ik heb nu 2 menstruatie overgeslagen. Ik was 19-02-2015 voor het laatst ongesteld geworden. Ik ben sinds november gestopt met de pil. Nadat ik gestopt was met de pil ben ik daarna gewoon weer ongesteld geworden. Ik ben onlangs bij de ha geweest en die vertelde dat ik het moet afwachten. 2 weken later nog steeds niks en ook tests geven negatief aan. Ik heb vorige week weer gebeld met de dokter en die vindt het vroeg om bloed te laten prikken. ik heb verder geen zwangerschapssymptomen wel last van maagzuur. Dit heb ik nooit eerder gehad. Iemand zelfde situatie meegemaakt?

Ylse, 23-03-2015 13:54 #30
Hallo allemaal,
ik ben nu 8 dagen overtijd, en test negatief. normaal is mijn cyclus erg constant. ik ben de laatste weken erg moe, soms het gevoel dat ik wat vocht vasthoud. heb geen andere klachten. de huisarts zei dat het een bekend probleem was ( ook al je zwanger wil worden) dat het best een tijdje zou kunnen duren voor je iets positiefs ziet op een testje. graag tips en mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. ik heb de kans op een zwangerschap nu ook een beetje opgegeven…

Charlotte, 23-02-2015 09:59 #29
Ik heb een vraag, ik ben inmiddels 5 dagen overtijd en heb verschillende testen gedaan. Die geven steeds negatief aan, nu ben ik er erg onzeker van, want voel wel dat mijn borsten gespannen zijn en meer last van mijn rug heb. ik heb al een zoontje van anderhalf en toen had ik die symptomen ook. toen ik bij mij zoontje de test uitvoerden des tijds was het meteen positief. Hebben een van jullie dames dit eens meegemaakt? Tips zijn altijd welkom.

Kim, 11-01-2015 22:20 #28
Hoi, ik heb altijd veilige sex met mn vriendje. (condooms) maar ben altijd bang dat er iets gescheurd is rond de tijd dat ik ongesteld moet worden (je weet het nooit) nu ben ik bijna een week overtijd en als de doods dat ik zwanger ben (ik ben 16 maar pas sinds 2 maanden voor het eerst gedaan) ik deed een zwangerschapstest maar die was negatief. ik vroeg me af; kan je ook door angst voor een zwangerschap schijnzwanger zijn… en het geven van reacties als "je bent te jong" of wat dan ook daar heb ik niks aan want ik weet zelf dat het zo is.

Nolly, 31-10-2014 17:07 #27
Hallo allemaal.
Heb al jullie berichtjes even gelezen en zie veel herkenning daarin!

Ik ben vandaag 15 dagen overtijd en 5 zw testen verder ( negatief)
Ik heb nog nooit een menstruatie overgeslagen. Ook ben ik nooit aan de pil o.i.d geweest.
Toen ik de eerste week overtijd was moest ik ontzettend veel urineren. Elk uur wel een keer soms om het half uur. Vanaf de dag dat ik ongesteld moest worden heb ik ook krampen in m'n buik.
Ik ga nog 1 test doen over 1,5 week en als die negatief is wachten op mijn volgende menstruatie. Als die niet komt, dan ga ik naar de huisarts! Vind zelf dat ik heel veel geduld heb, maarja na 5 negatieve testen durf ik bijna niet meer te hopen dat ik zwanger ben.

Zijn er nog mensen met hoop gevende ervaringen? Die lees ik op dit moment graag!:-)
Een kindje is meer dan welkom! We zijn al een tijdje bezig.
Groetjes Nolly

Dreyal, 28-10-2014 12:08 #26
Je kunt wel degelijk zwanger zijn zonder positieve test. In mijn familie hebben alle vrouwen een hormoonafwijking waardoor we pas na 12 weken zwangerschap positief testen of zelfs helemaal niet positief. Hcg wordt totaal gebruikt door lichaam of baby waardoor er geen overschot is dat via bloed of urine wordt uitgescheiden.

Mijn vriendin idem en ik kan zo nog 3 vrouwen opnoemen die nooit positief testte en gewoon een gezonde zwangerschap hadden en gezond kind. Door weinig hcg ben je ook niet tot nauwelijks misselijk en heb je sommige andere kwalen ook niet.

Ik idem 12 weken zwanger en een zeer lichte +test. Mijn huisarts nam me niet serieus. Door weinig hcg was er vanbinnen nauwelijks verschil te zien volgens hem terwijl ik merkte dat wel degelijk alles anders voelde. dus heb ik direct een verloskundige praktijk gebeld en kon er terecht voor een echo. En ja hoor er was wel degelijk iets te zien.

@yasmine
je kunt gewoon een verloskundige praktijk benaderen en je verhaal uitleggen dat je vorige keer hetzelfde had. Het komt weinig voor zeggen ze maar ik hoor het heel vaak.

Yasmine, 27-09-2014 08:36 #25
Goeiemorgen mensen ik ben al week overtijd. En ik voel me echt zwanger pijnlijke borsten moe misselijk. Maar als ik weer test doe geeft tie negatief aan. Ook bij de huisarts. Ik heb 2 kinderen en toen ik zwanger was van hun ook elke keer negatief op de test. Pas bij de echo konden ze zien dat ik zwanger was. Dus denk dat het deze keer raak is. Maar mijn huisarts wil geen verwijsbrief geven (heb sinds kort nieuwe huisarts) weet iemand of je ergens echo kan maken zonder verwijsbrief. Dank jullie wel

Selin, 20-09-2014 21:23 #24
Kbn overtijd heb de test gedaan Niet zwanger.? Hoe kan dat voel wel zwangerschapssymptomen.?!

Nadia, 20-09-2014 21:07 #23
Hallo dames,

Ik ben in januari gestopt met de pil. Ben tot nu altijd heel stipt met mijn cyclus. De dag dat ik ongesteld moest worden was het ook zo. Nu deze maand is dit niet het geval. Ben nu een week overtijd. Heb wel wat kwaaltjes zoals opgeblazen gevoel, last van de buik en ogen, pijn in de onderrug. Heb 2x een test gedaan maar gaf telkens negatief aan. Heb ik te vroeg getest? Of zou ik toch zwanger kunnen zijn?

Kimberley, 03-03-2014 23:04 #22
Hallo lieve lezers,

Ik ben twintig jaar en wil graag advies. Ik heb al drie maanden last van pijn boven mijn navel, opgeblazen gevoel, soms last van mijn buik en misselijk. Drie maanden geleden bloedde ik erg veel en had veel pijn. De ongesteldheid erna was minder heftig maar heb het eitje niet meer gezien in mijn maandverband. Er heeft zelfs iemand gevraagd of ik zwanger was. Ik ben inderdaad wat aangekomen. Ik ben bij de dokter een paar keer geweest en heb daar mijn urine en bloed laten testen maar waren beide negatief. Ik heb medicijnen gehad voor mijn darmen en maag maar de klachten blijven aanhouden. Ik ben nu doorgestuurd naar een arts. Zou ik toch zwanger zijn of zullen het darmklachten zijn?

Alvast bedankt voor het reageren.

Silvia, 21-02-2014 16:30 #21
Hoi ik ben 38 jaar en heb van de week een test gedaan nog voor mijn nod, heel licht streepje te zien.voel me op en top zwanger en na 6 kids weet ik hoe het voelt.nou heb ik gisteren weer een test gedaan en die was negatief maar voel mij nog steeds zwanger, zou het kunnen komen door verdunde urine dat de test nu negatief is? Word gek van die onzekerheid en mijn dokter is er niet.

Danish, 09-02-2014 22:31 #20
Lieve lezers, ik ben D. En ik ben pas 19, dus ik zou graag insight hebben van een meer ervaren persoon. Ik heb inmiddels bijna een jaar de Mirena en ik word dus ook niet meer ongesteld. Ik heb onbeschermde seks met mijn huidige vriend. Nu maak ik mij een.beetje zorgen daar ik last heb van een borstgroei van een hele cupmaat, vaak plassen, gewichtstoename, opgeblazen buik, drang om continu herinrichtingen in huis te doen, stemmingswisselingen en af en toe last van eetbuien.(pas had ik zin in kip met chocola…). Ik heb een test gedaan maar deze was negatief. Kan ik alsnog zwanger zijn?

Ook Kim, 02-12-2013 15:45 #19
Hai kim (#18)

Je zou ook gewoon schijnzwangerschaps symptomen kunnem hebben omdat je ze bezig bent met zwanger zijn.

De symptomen zonder t kindje

Kim, 19-11-2013 14:17 #18
Hallo

Heb een vraagje. ik wil zo graag kinderen en de laatste tijd heb ik ook de symptomen van een zwangerschap. De laatste tijd heb ik zo ongelooflijk last van me boobies niet normaal.
Als ik een test doe is het toch negatief. Zo raar allemaal. De enige wat ik wil dol GRAAG zwanger zijn

Miss Onzekerheid, 04-11-2013 14:03 #17
Hallo allemaal,

ik ben al dagen in onzekerheid heb al op de 9 de dag en de 14 de dag overtijd getest en die waren alle twee negatief huisarts wilt ook geen bloedtest doen alleen urine test maar ja die heb ik vandaag de 14de dag negatief gekregen dus dat is dan geen oplossing

wat kan ik beter doen en wie kan ik nou zwanger zijn zelf heb ik kleine beetje wel gevoel van ben erg moe gevoelige borsten en ook erg maagzuur

Sarina, 27-08-2013 09:33 #16
Ik heb 2 testen gedaan beide negatief. ik blijf wel last houden van zwangerschap kwaaltjes, misselijk, sterker ruiken, stemmingswisselingen, en nu begint mijn buik dikker te worden. Tijdens mij vorige menstruatie ben ik maar een dag een beetje ongesteld geweest. en nu ben ik een week overtijd. ik zou ongeveer 8 weken kunnen zijn. naar de test van 2 weken terug was negatief.ik heb gewoon echt het gevoel dat ik zwanger ben!

Tanja, 23-08-2013 23:02 #15
Ik ben ooit 5 weken (dus eigenlijk 3 omdat je er 2 "cadeau" krijgt) zwanger geweest en had telkens negatieve testen. Van eigen merk- test tot de bekende merken, allemaal negatief. Pas bij de huisarts (want mijn borsten waren explosief gegroeid) bleek ik toch zwanger te zijn.
15 jaar later heb ik IUI gedaan en voelde mijn lijf weer zwanger na de behandeling en toch weer negatieve testen, na 14 dagen maar ook nog na 21 dagen. Een bloedtest wees uit dat ik toch zwanger was maar dat het geen gezonde zwangerschap was; hierdoor had ik wel zwangerschapssymptomen en bleef menstruatie uit maar was mijn hormoonniveau te laag in de urine om een positieve testuitslag te kunnen geven. Het bleek uiteindelijk een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te zijn die dmv een miskraam door mijn lijf werd opgeruimd.

Ondertussen ben ik 37 weken zwanger dankzij Een volgende IUI-behandeling en toen ik na die behandeling na 14 dagen mocht testen, was de test ook dit keer weer negatief maar had ik dit maal ook geen zwangerschapssymptomen. Omdat ik na totaal 6 weken nog geen menstruatie had, liet ik mijn bloed testen, in de veronderstelling dat het misschien weer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap was. Tot mijn verassing, bleek ik gewoon goed en gezond zwanger!

Kortom: die testen zijn 99% zeker zeggen ze maar ik kan zeggen dat dit zeker niet altijd het geval is! Mijn lijf maakt minder hormoon aan in het begin waardoor al mijn testen altijd negatief waren na 14 dagen (zelfs de extra vroege testen!) en zelfs na 3 of soms 4 weken. En mijn ervaring is dus ook dat je toch (niet gezond) zwanger kunt zijn in combinatie met een negatieve test…

Enige wat echt zeker lijkt te zijn is een bloedtest als je twijfelt…

Anoniem, 26-07-2013 12:27 #14
Beste mensen

Ik heb een vraagje ik ben nu 16 dagen overtijd. Ik heb de laatste tijd veel blaasonstekingen gehad en medicijnen voor gekregen dat is nu gelukkig helemaal weg ik heb in de tussentijd wel sex gehad. alleen wil ik ma niet ongesteld worden. Ik ben de laatste tijd heel erg moe en misselijk…Heb ook erg veel last van mijn buik aan beide zijkanten en onder in de buik erg trekkende gevoel net of men spieren aan trekken zijn (soort spierpijn). Verder heb ik regelmatig hoofdpijn en lichte eetlusten. Ik heb een test gedaan eergisteren en die was negatief.

Ben ik nu zwanger of niet? Heeft er iemand tips of herkent iemand dit? Ik denk er niet veel aan dat ik zwanger zou zijn ma het is wel een raadsel zo haha.

Graag hoor ik een reactie

Mvg anoniempje

Veronica, 17-05-2013 10:51 #13
Hallo,

Precies vandaag is het 9 weken na mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie. Afgelopen maandag heb ik bloed laten prikken maar uitslag was negatief(<1). Heb een onregelmatige cyclus en van de afgelopen 6 maanden schommelt het tussen de 4, 5 en 6 weken. Terugkijkend naar de jaren ervoor was mijn langste cyclus 8 weken en 1 dag. Bij mijn vorige zwangerschap(dochter nu bijna 5) had ik pas een urinetest gedaan bij 10 weken. Vorige week had ik het echt het gevoel dat ik in verwachting was omdat ik dezelfde symptomen had als met mijn 1e zwangerschap(misselijk, vermoeid) Nou komt die negatieve bloedtest hard aan en vraag ik me af of.het misschien allemaal.maar tussen me.oren zit. Alsnog 9 weken vind ik vrij lang.Wat kan ik nu het beste doen en is er toevallig iemand die hetzelfde meemaakt. Ben nu bijna 30, verwacht dat het aan mijn leeftijd niet zou liggen.

Groetjes

Kelly, 11-03-2013 10:52 #12
Dames, ik heb pas na 9 weken zwangerschap een positieve test gekregen. Ik deed er 1 per week de 1e 8 weken allemaal negatief, verschillende soorten gebruikt. Pas na 2 en een halve maand kreeg ik een positieve test. Na de echo bleek ik idd al 10 weken zwanger te zijn, inmiddels bevallen van een mooie zoon.

Anoniem, 02-03-2013 22:34 #11
Voor alle vrouwen die negatief testen en overtijd zijn; geef de hoop niet op, je kan gewoon gezond in verwachting zijn. Ik heb na pas 10 dagen overtijd positief getest. Om gek van te worden. Alle symptomen daar behalve een streepje. Klinkt als cliché maar het is echt waar 'vertrouw op je gevoel' en laat je niet onzeker maken door zo'n streepje. Vroeger had men niet eens testen!. Was ook de eerste vraag van mijn huisarts, ' wat denk je zelf'. Zijn advies ga er maar gewoon vanuit en heb geduld. Een andere tip; probeer eens op een ander moment een urinemonster te nemen. 5 keer ochtendurine gebruikt, helemaal niks, daarna eens in de middag geprobeerd en daar was eindelijk dan het streepje.

Michelle, 09-10-2012 15:51 #10
Ik zit met een probleem, ik heb de vorige maand een aantal keren de pil vergeten. Heb meerdere keren seks gehad met mijn vriend. Ik had ook nog de stopweek er tussen maar ben niet ongesteld geworden. Heb wel een zwangerschapstest gedaan, maar was negatief. Ik heb nu klachten van lage rugpijn, heel erg moe, hoofdpijn. Kan iemand me helpen?

Kim, 27-09-2012 13:46 #9
Zit met een probleem. Kort verteld 2x prikpil gehad, 5 maanden achter elkaar ongesteld geweest. Nu 6 weken niets. Over moeten stappen op de micro 50 van prikpil 10 kilo aangekomen. Voel me zwanger (ken het gevoel heb 2 kids) maar testen zijn negatief! Iemand zelfde ervaring? Of zie ik 'spoken'?

Cindy, 25-08-2012 16:58 #8
Ik wil hier toch even mijn verhaal kwijt. Ik ben moeder van een pracht zoon van 7. Mijn man wou het bij eentje houden en daar had mij er bij neer gelegd. In de zomervakantie neem ik altijd mijn pil door gewoon voor het gemak; Eind juli moest ik dan mijn maandstonden doornemen maar die kreeg ik niet. Alleen een beetje buikpijn maar voor de rest geen verdere symptomen. Twee weken later heb ik de eerste zwangerschapstest gedaan en die was negatief. Gewoon uit zekerheid, maar enkele dagen later begon ik vanalles te voelen. Krampen in mijn buik, gezworllen borsten, pijnlijke borsten, lage rugpijn, vermoeidheid, misselijkheid en meer en meer hoofdpijn.
alles wijs naar een zwangerschap maar ondertussen heb ik nog twee testen gedaan en die waren steeds negatief. Mijn symptomen worden ook steeds maar heviger en mijn buik word echt een tonneke. Ondertussen zijn we drie maanden verder en loop op de tippen van mijn tenen omdat ik pas eind volgende maand naar de dokter kan en dit voor mij dus een raadsel is of het nu zo ver is of niet… Het voelt allemaal zo aan maar krijg nog steeds niet zwart op wit een bewijs. Wat denken jullie hiervan? Zou ik me moeten voorbereiden of niet? Heb wel schrik voor een buiten-baarmoederlijke zwangerschap zoals al in mijn oor gefluisterd is…

Reina, 22-08-2012 22:35 #7
Ik zit met een probleem, ik heb vorige week een zwangerschapstest gedaan en thuis was hij positief, twee dagen later was ik bij de huisarts en daar werd het een negatieve test. Dus heeft mijn huisarts het afgedaan als niet zwanger, ik was op dat moment 9 to 10 weken zwanger omdat mijn test wel positief was. Ik kan inmiddels mijn gewone broeken niet meer aan en draag op dit moment dus mijn zwangerschapsbroek van onze eerste kind. Ook heb ik nog veel overeenkomsten met mijn eerste zwangerschap. Is het mogelijk dat ik toch zwanger ben maar te laat bij de huisarts was voor een urinetest. Zo ja hoe moet ik het nu gaan doen om die zekerheid te krijgen.

Anoniem, 09-04-2012 22:30 #6
Ik zit met een probleem. Ik heb mijn vorige peridode mijn ongesteldheid over geslagen ben het dus niet geworden. niet echt teminste maar een uurtje en heel erg licht. Ik heb in de tijd 4 zwangerschap testen gedaan en die waren negatief. Toen ben ik naar de dokter gegaan en een bloedtest gedaan die blijkt dus ook negatief te zijn. Toch ben ik ontzettend misselijk dat word ik in 1 keer en moet dan over geven als dat is gebeurd dan is het ook weer over terwijl ik niks verkeerd heb gegeten of gedronken. ik zat ook al een maand niet meer aan de pil. nu ben ik weer niet ongesteld geworden ben dus dikke 2 a 3 maand verder! Is het ook mogelijk dat testen incl bloedtesten negatief zijn terwijl je wel zwanger kan zijn?

Deborah, 21-10-2011 09:14 #5
Ik had eens een vraagje! Ik heb sins 2 jaar een mirena spiraal, dus ook 2 jaar niet meer ongesteld! Vorige week donderdag kwam ik er achter dat er vocht/melk uit mijn tepels komt? Zondags heb ik een test gedaan ( s'middags) negatief er zater er twee in dus maandag ochtend nog eens ook negatief! Maar ik heb wel wat symtonen moe s'ochtens misselijk gevoel ik mijn buik alsof ik ongesteld moet worden ( wat ik al twee jaar niet meer ben en ook geen last meer van had) en mijn hartslag is hoog zonder me in te spannen. nu had ik via internet een zwangerschapstest besteld ik dacht zal het paar dagen later nog eens doen. dus gisteren (donderdag) nog een test gedaan 's middags! weer negatief!
Nu zou je denken is toch duidelijk niet zwanger maar waar komen die symtonen dan vandaan? aangezien ik een spiraal heb was ik er ook niet mee bezig!
Kan het zijn dat het spiraaltje de zwangerschapstest beinvloed? en dat ik toch zwanger ben of wat vinden jullie? ik wordt hier een beetje gek van! Ik heb al 2 kids, sommige symtonen komen overeen met de vorige zwangerschappen!

Melanie 2., 17-10-2011 17:18 #4
Hallo,
Ik ben al 9 weken overtijd en heb nu al 2 zwangerschapstesten gedaan en alle 2 waren ze negatief, nu denk ik zelf toch wel zwanger te zijn.
Ik voel me ook echt zwanger en heb veel symtomen wat tot zwangerschap lijd.
ik weet zelf niet wat ik nu het beste kan doen.

Petra, 16-10-2011 21:32 #3
Goedenavond,
Mijn vraag gaat niet over mijzelf. Mijn schoonzusje wil heel graag een kindje.
Nu heeft ze een test gedaan en die was negatief. Nu zegt ze dat het een familiekwaal is dat ze het zwangerschapshormoon HCG niet aan. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is of dat ze haareige alleen voor de gek houd.

Claudia, 14-07-2011 20:34 #2
Ik ben al anderhalf jaar gestopt met de pil… sinds een half jaar regelmatig ongesteld.
alleen nu ben ik al 7 dagen overtijd.de dag dat ik mijn menstruatie had moeten hebben had ik wel menstruatie krampen. af en toe wat steekjes.en sinds drie dagen mega zere bortsen… om de drie dagen een test gedaan allemaal negatief. zou niet meer weten wat er aan de hand is. Reactie infoteur, 15-07-2011
Ik zou even contact opnemen met je huisarts. Deze kan dan een bloedtest doen, die gevoeliger is dan een zwangerschapstest met urine.

Helena, 19-03-2011 17:08 #1
Bijna een jaar geleden ben ik met de pil gestopt. Mijn cyclus is redelijk stabiel en eigenlijk ben ik nooit enkele dagen overtijd, vandaag is mijn 4e dag. Sinds een week heb ik buikpijn zoals normaal gesproken tijdens mijn ongesteldheid. Mijn buik is wat opgezet, stemmingswisselingen, vreetbuien, wat vermoeider… maar misschien komt dit slechts omdat ik denk dat ik zwanger zou kunnen zijn? Nu ga ik zo ontzettend vaak naar het toilet om te controleren of ik geen bloed verloren heb. Heb reeds 3 zwangerschapstesten gedaan aangezien ik het erg spannend vind en wachten op de uitslag moeilijk is maar allemaal negatief. Zijn er andere vrouwen die dit herkennen en willen laten weten wat jullie gedaan hebben? Bedankt Reactie infoteur, 20-03-2011
Hoi Helena,
er kunnen verschillende redenen zijn waardoor je menstruatie wat uitgesteld wordt, waaronder stress, medicijnen en hormonale veranderingen. Wanneer je meer zekerheid wilt, raad ik je aan een test bij de arts te doen, deze zijn vaak nauwkeuriger dan thuis-tests. Verder kan het inderdaad zijn dat je deze klachten nu voor zwangerschapsverschijnselen aanziet omdat je nu erg met een zwangerschap bezig bent.
Gr Kim

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 25-08-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap en bevalling
Reacties: 42
Medische informatie…
Schrijf mee!