InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapstest: gebruik en werking

Zwangerschapstest: gebruik en werking

Zwangerschapstest: gebruik en werking Iedere seksueel actieve vrouw, die niet menstrueert, moet de mogelijkheid overwegen dat ze zwanger is, ook al gebruikt zij en/of de partner een anticonceptiemiddel. Uitblijven van de menstruatie is het eerste teken en kenmerk van een zwangerschap. Een zwangerschapstest biedt zekerheid. Waar koop je een zwangerschapstest? Hoe gebruik je hem? Welk merk moet je nemen? Hoe werkt een zwangerschapstest en welk hormoon wordt getest? Hier een overzicht:

Ben ik zwanger?

Sommige vrouwen weten direct, instinctief zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is, dat ze zwanger zijn. Zij kennen hun lichaam buitengewoon goed. Andere vrouwen hebben wel een vermoeden, maar pas bij het uitblijven van de menstruatie beseffen ze dat hun vermoeden wel eens waarheid zou kunnen zijn. Zwanger zijn. Rustig thuis in je vertrouwde en veilige omgeving jezelf testen op zwangerschap is wat veel vrouwen het liefst willen en doen: via een zwangerschapstest.

Eerste tekenen en kenmerk van een zwangerschap:

  • Over tijd, uitblijven van de menstruatie
  • Misselijk en/of braken
  • Gevoelige en opgezette borsten
  • Opgeblazen gevoel in de onderbuik
  • Vermoeid
  • Vaker moeten plassen
  • Versterkt reukvermogen
  • Vreemde metaalachtige smaak in de mond
  • Afkeer van koffie, sigaretten, thee en alcohol
  • Extra honger
  • Trek in ander voedsel
  • Stemmingswisselingen
Los van elkaar wijzen deze kenmerken niet op een zwangerschap!

Over tijd zijn, test je zelf

Besef dat de week waar je over tijd in bent, al week 3 van een eventuele zwangerschap is! Test jezelf met een zwangerschapstest biedt voor veel vrouwen een grote zekerheid.

Reden gebruik zwangerschapstest

Het uitblijven van de menstruatie (ongesteldheid) is voor veel vrouwen de reden tot het uitvoeren van een zwangerschapstest. De zekerheid willen hebben of ze zwanger zijn of niet.

Drogisterij en apotheek

Zwangerschapstesten kan men kopen bij iedere drogisterij en apotheek. Grote supermarkten verkopen ze de laatste tijd steeds meer.

Zonder recept verkrijgbaar

Een zwangerschapstest is verkrijgbaar zonder recept en/of voorschrift van de huisarts.

Welk merk zwangerschapstest?

Inprincipe is elke test betrouwbaar. Elk merk speurt naar hetzelfde zwangerschaps hormoon: choriogonadontropine. Ze werken allemaal hetzelfde. Het verschil is slechts een klein detail van het gebruik van de test. Meer verschillen zijn er niet onderling. Vraag aan vriendinnen en/of familie naar hun ervaring en vraag om de professionele informatie van de verkoopsters van de drogisterijen en apothekers.

Werking zwangerschapstest

Ochtendurine wordt getest op het hormoon choriongonadotrofine (HCG). Dit hormoon wordt alleen door de placenta geproduceerd als het bevruchte eitje zich heeft ingenesteld. Waardoor de test behoorlijk precies is, zelfs als de test vroeg tijdens de zwangerschap gebruikt wordt. Het teststripje van de test, dat behandeld is met een stof die met het hormoon HCG reageert, wordt in een bakje met ochtendurine gestoken. Als het hormoon aanwezig is, verandert het venstertje van het HCG indicator binnen enkele minuten van kleur. Als er na een kwartier nog geen verkleuring is opgetreden, ben je waarschijnlijk niet zwanger. Gooi de zwangerschapstest na gebruik weg en lees de gebruiksaanwijzing nauwkeurig! Als je twijfelt: doe na een week nog een test of maak een afspraak met de huisarts.

Ochtendurine?

Voorheen was het zeer gebruikelijk dat de vrouw de zwangerschapstest moest uitvoeren in de morgen met ochtendurine. Tegenwoordig zijn er zwangerschapstesten in de omloop, van bekende merken, die gebruikt kunnen worden op elk moment van de dag. Lees altijd heel goed de gebruiksaanwijzing en wees er zeker van welk zwangerschapstest je gebruikt:
  • Moet je met ochtendurine testen, of
  • Mag ik de zwangerschapstest op elk moment van de dage gebruiken?

Zwangerschapstest uitvoeren door een arts

Wanneer laat je een zwangerschapstest beter uitvoeren door een arts?
  • Wanneer je een miskraam hebt gehad
  • Als je vermoed dat je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt.

Zwangerschapstest betrouwbaar?

Elke uitgevoerde test mits correct uitgevoerd zijn erg betrouwbaar. Het is van groot belang dat van te voren de gebruiksaanwijzing aandachtig en uitvoerig gelezen wordt. Een foutief positief resultaat komt zelden voor. Een foutief negatief resultaat kan voorkomen: vaak met als reden dat de test te vroeg is uitgevoerd.

Hoe lees je het resultaat van een zwangerschapstest?

Over het algemeen mag je stellen dat:
1 lijn verkleurd: NIET zwanger (testfunctie indicator, bewijs dat de test werkt!)
2 lijnen verkleuren: WEL zwanger
Geen enkele lijn verkleurd: de test werkt niet!

Negatieve uitslag niet zwanger

Als het afleesvenster van het hormoon HCG indicator NIET verkleurt, terwijl de testfunctie indicator wel werkt (het bewijs dat de test werkt!) ben je niet zwanger. Let wel: Lees de test altijd af binnen de gestelde tijd die de fabrikant stelt. Gooi de zwangerschapstest na deze gestelde tijd weg. Lees niet het resultaat van de zwangerschapstest af NA de gestelde tijd van de fabrikant, want dat kan een foutief resultaat zijn!

Positieve uitslag zwanger!

Als de HCG indicator verkleurt en zowel de testfunctie indicator verkleurt, ben je zwanger! Maak zo snel mogelijk een afspraak met je huisarts! Let wel: de HCG indicator moet verkleuren binnen de gestelde tijd om een zwangerschapstest te kunnen gebruiken. Is de tijd verstreken om de test te gebruiken: gooi hem weg! Alle verkleuringen die optreden NA de gestelde tijd die de fabrikanten hanteren om de zwangerschapstest te kunnen gebruiken, mogen niet als een resultaat van de zwangerschapstest gebruikt worden!

Hoe lang ben ik al zwanger?

Nieuwe zwangerschapstesten geven tegenwoordig aan - redelijk nauwkeurig! - hoe lang, dwz hoeveel weken, je al zwanger bent! Het is een kleine indicatie voor jezelf om het idee te bepalen hoe lang je al zwanger bent. Bij elke positieve uitslag van een zwangerschapstest: neem direct contact op met je huisarts!

Twijfel uitslag zwangerschapstest

De HCG indicator testlijn verschijnt ALLEEN als het zwangerschapshormoon aanwezig is in de urine! Deze testlijn mag alleen verschijnen binnen de gestelde tijd die de fabrikanten aangeven van het gebruik van de zwangerschapstest! Is de tijd verstreken, gooi de zwangerschapstest dan weg! Lees altijd aandachtig en nauwkeurig de gebruiksaanwijzing van de zwangerschapstest!

HCG indicator testlijn verkleurt licht of pas na een half uur

Zodra er verkleuring optreed van de HCG indicator testlijn binnen de gestelde tijd van de fabrikanten om de zwangerschapstest te gebruiken, is de uitslag positief: je bent zwanger!
Is de tijd verstreken om een test te kunnen gebruiken en NA de aangegeven tijd verkleurt de test: is het een foutief antwoord! Twijfel je nog? Voer de test na een paar dagen nogmaals uit, nadat de gebruiksaanwijzing aandachtig is gelezen.

Wat kan er fout gaan tijdens het gebruik van een zwangerschapstest?

  • Bij een te vroeg uitgevoerde test kan er nog onvoldoende HCG in het lichaam aanwezig zijn.
  • Een restje afwasmiddel in het potje waar de ochtendurine in zit kan de test resultaten negatief beïnvloeden.
  • HCG hormoon kan nog aanwezig zijn in het lichaam van een recent zwangerschap.
  • Ingespoten hormonen ter bevordering van een zwangerschap kunnen de testresultaten negatief beïnvloeden.
  • Kalmerende middelen kunnen het testresultaat negatief beïnvloeden.

Hoe gebruik je een zwangerschapstest in bijzondere gevallen?

Te denken valt aan:
  • Als je net gestopt bent met de pil
  • Vlak na een bevalling
  • Tijdens het geven van borstvoeding
  • Terwijl je de pil gebruikt
  • Als je een onregelmatige menstruatiecyclus hebt
Antwoorden op deze vragen kan je lezen in het artikel: Zwangerschapstest uitvoeren in bijzondere gevallen

Resultaat zwangerschapstest is negatief, maar de menstruatie blijft weg

Na het uitvoeren van een zwangerschapstest is het resultaat negatief (niet zwanger), maar de menstruatie blijft weg. Wat is er aan de hand? Oorzaken kunnen zijn:
  • Overgang
  • Emotionele stress
  • Medicijn gebruik
  • Eetstoornissen
  • Te weinig HCG hormoon productie
  • Te vroeg de zwangerschapstest gebruikt
  • Extreem gewichtsverlies

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Test-Point zwangerschapstestTest-Point zwangerschapstestDe Test-Polnt zwangerschapstest is, volgens de fabrikant, voor 99% betrouwbaar. De test is eenvoudig uit te voeren. U ku…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Clearblue Digital zwangerschapstest met conceptie indicatorClearblue Digital zwangerschapstest met conceptie indicatorWanneer de menstruatie uitblijft, kan dit een teken zijn van een zwangerschap. Om dit zelf na te gaan kunt u dit thuis t…
Een vaag lijntje op de zwangerschapstest, wat betekent dat?Een vaag lijntje op de zwangerschapstest, wat betekent dat?Je bent (bijna) over tijd en test of je mogelijk zwanger bent. Na een paar minuten kun je het resultaat op je zwangersch…
Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Wanneer je zwanger wilt raken zal je meestal gebruik maken van zwangerschapstesten om te bepalen of je zwanger bent of n…

Reageer op het artikel "Zwangerschapstest: gebruik en werking"

Reacties

Cindy, 20-07-2016 17:42 #21
Heb eerst bloedafname laten doen. Volgens het ziekenhuis 81 procent zwanger. De dag na dien. 2 zwangerschapstesten gedaan. Alle 2 positive. Na 2 dagen nog eens een bloedafname laten doen. Dan de melding gekregen dat ik niet zwanger ben. Maar ze vragen nog wel om na twee dagen nog een bloedafname te laten doen. Is dit normaal?

Linda, 16-12-2015 14:36 #20
Iemand ervaring met een goede site voor een zwangerschapstest? Zeker als ik die reacties hier lees is het kennelijk niet altijd even betrouwbaar. Dus ik wil echt een goede betrouwbare test hebben omdat ik sterk het vermoeden heb dat ik zwanger ben.

Ik heb deze sites al gevonden
https://www.zwangerschapstest-kopen.nl/
http://www.testjezelf.nu/zwangerschapstesten

Maar heb geen flauw idee welk merk of type ik het beste kan hebben?

Romy, 13-05-2015 11:04 #19
Hallo ik heb maandag en dinsdag en test gedaan omdat ik bijna zeker weet dat ik zwanger ben. Ik ben al een paar dagen misselijk. Maar test 1 had een hele vage lijn aan en de tweede helemaal niks. Hoe kan dat?

Jutta, 22-04-2015 19:59 #18
Hallo iedereen, ik ga alles zo goed mogelijk formuleren. Ik heb heel vorige week Misselijk geweest, lichte hoofdpijn, steekjes is mijn buik, borrelen in mijn buik, heb al een tijdje stemmingswisselingen. Moest normaal vrijdag mijn regels krijgen en ben normaal vrij stipt, ik probeer al meer dan een jaar zwanger te worden. Zaterdagmiddag kreeg ik lichtroos/waterachtig bloed, zondag vrij rood van kleur en pijn in onderrug, maandag bruin. Heb donderdag zwangerschapstest gedaan negatief en gisteren ook 1 gedaan en ook negatief :-(

Wimberly, 12-02-2015 19:47 #17
Hallo, Een vraag ik heb mijn ongesteld niet gekregen en ik ben all 1 week zonder mijn ongesteld ik ben regelmatig en ik moet mijn ongesteld krijgen om 6 Februari want ik heb mijn ongesteld om 6 Januari gekregen maar ik heb het niet gekregen en vandaag heb ik een zwangerschaptest doen en het komt uit dat ik negative bent. Kan iemand me helpen met dat?

S. Ridder, 21-09-2014 09:10 #16
Hallo allemaal,

Vrijdag, gister en vanochtend heb ik een zwangerschapstest gedaan en het resultaat is positief, ik ben heel blij maar maak me toch zorgen. Ik ben 1 week voor mijn normale menstruatie periode soort ongesteld geweest, veel helderder bloed dan anders. daarnaast heb ik afgelopen vrijdag een ovuluatietest gedaan om te kijken wat nu een beetje mijn cyclus is, echter geeft de ovuluatietest aan dat mijn eisprong is. Ook geeft de zwangerschapstest van 3 merken aan oa clear blue aan 1-2 weken geleden innesteling dat klopt precies. Ben ik nu zwanger of reageert de zwangerschapstest ook op lh hormoon? Liefs Sam

L. J. de Vos, 27-08-2014 15:41 #15
Ik heb een vraag, ben momenteel 4 dagen overtijd. Week geleden een action test gedaan maar gaf negatief, vandaag naar huisarts geweest en urine ingeleverd maar ik had net een uur geleden geplast, de urine was zeer licht van kleur. De dokter belde en hij zei dat er geen sprake was van zwanger zijn, kan het toch wel zo zijn omdat de urine te verdund was?
Mijn klachten:
Gevoelige borsten
Steken in onderbuik die naar lies gaan
Misselijk
Moe
Geen trek
(Af en toe lust ik wel paar biertjes in weekend maar nu heb ik genoeg aan een)

Ik word hier onzeker van, kan het toch zijn?

Louise, 11-03-2014 18:40 #14
Hallo,

Ik ben al een paar dagen over tijd, gisteren heb ik een zwangerschapstest gedaan en daar kwam uit negatief.
ik moest tussen 4-8 ongesteld worden en het is inmiddels al 11 maart. Ik heb het ook niet veilig gedaan, en had het
gedaan nadat mijn menstruatie pas voorbij was, nu heb ik ook ergens anders gelezen dat de kans op zwangerschap vrij nihil is na dat je menstruatie pas over is. Kan het zijn dat mijn menstruatie wegblijft door de onrust en druk omdat ik me zorgen maak over een zwangerschap en kan ik mijn menstruatie nog krijgen desondanks deze gevoelens?

Bedankt voor uw antwoord

Sofie, 04-12-2013 22:11 #13
Hallo,
ik vroeg mij af of je tot een bepaalde week een zwangerschapstest kan doen? Het is niet zo dat via een bepaalde week de zwangerschapstest niet meer werkt? Ik heb er twee gedaan, allebei negatief, maar voel me nog niet 100% gerust. Iemand die weet wat te doen? Ik zou gewoon naar de dokter gaan voor een echografie? Of kan ik nog andere stappen ondernemen?
Bedankt

Femke, 13-06-2013 22:02 #12
Omdat ik woensdag 8 dagen over tijd was heb ik een test gedaan. Tot mijn grote verbazing (ik heb nl een paar maanden geleden te horen gekregen dat mijn kans op zwanger worden nihil is) liet de test zien dat ik zwanger ben. Omdat ik het bijna niet kon geloven heb ik een tweede test gedaan, maar deze was negatief. Vandaag nog eens opnieuw getest, weer negatief.

Nou weet ik dat vals negatief meer voorkomt dan vals positief, maar kan het wel zo zijn dat er een positieve reactie komt als je niet zwanger bent? Je hebt dan neem ik aan toch geen HCG? Oftewel: mag ik die eerste test echt nog steeds meetellen in de weging of kan het een foutje zijn? Er is geen foutmelding gekomen, maar door al die tegenstrijdige uitslagen ben ik echt aan het twijfelen gebracht.

Onbekend, 16-05-2013 07:16 #11
Hey,
Ik ben misschien zwanger en weet het niet zeker ik vond die zwangerschaptesten maar niks. de een geeft aan positief de andere negatief dus ik had de dokter gebeld. ik ga nu dus ochtend urine afgeven. mijn probleem is ik heb best zin in thee zoals elke morgen. maar weet niet of dat mag. Iemand advies?

Sylvia, 19-02-2013 20:04 #10
Hallo,
omstreeks 28 januari had ik mijn eisprong en 11 februari had ik ongesteld moeten worden nu had ik al op 5 februari een druppel bloedverlies, de volgende dag het zelfde 8 januari ietsjes meer en dat bleef zo doorgaan tot 12 februari. Op 8 januari had ik 2 zwangerschapstesten gedaan waarvan een duidelijk en binnen 1 minuut al positief aangaf. De 2 de gaf ook een streepje aan wel dunner dan de controle streep. Ik ging er bijna vanuit dat ik zwanger was maar twijfelde nog en deed 11 januari een gewone test van clearblue, die gaf negatief aan. Paar dagen later weer getest met kruidvat test en die gaven ook negatief aan. Paar dagen weer getest met sensitest weer en een ervan gaf positief aan andere negatief. weken voor mijn ongesteldheid en tot op heden vaak verschrikkelijke hoofdpijn, rare afscheiding, uitslag/jeuk op buik en borsten. Gisteren avond een test van kruidvat gedaan die was weer negatief. Vanochtend de 2de uitgevoerd en licht positief. Wel zag ik het + pas na 5 minuten dus ga ik ervan uit dat die negatief is. Ik vind dit allemaal erg verwarrend en ben bang niet serieus genomen te worden door mijn huisarst dus stel ik een bezoek maar uit. Iemand mss advies of een idee wat er aan de hand is?

Jennifer, 29-10-2012 09:23 #9
Hallo, ik ben een paar maanden gestopt met de pil en nu ben ik ondertussen al 10 dagen overtijd. Heb dit nog nooit meegemaakt aangezien ik een regelmatige cyclus heb. Ik heb ook al een test gedaan toen ik 6 dagen overtijd was maar die was negatief. Zit nu vol spanning te wachten want ik heb wel wat symptomen van een mogelijke zwangerschap. Bedankt.

T., 06-07-2012 02:03 #8
Hallo,

Ik heb voor het laatst een menstruatie gehad op ongeveer 23 juni tm 28 juni. Ik ben de laatste tijden misselijk en vermoeid. Daarom wil ik een zwangerschapstest doen. Weet iemand op welke datum ik dit het beste kan doen? Ik doe namelijk voor het eerst zo een test. Bedankt alvast!

D., 27-03-2012 13:48 #7
Hallo, na een lange periode onregelmatig ongesteld te zijn geweest, ben ik nu weer regelmatig ongesteld en ben daarnaast al bijna een jaar gestopt met de pil. Probleem; 1,5 week overtijd als ik uit ga van m'n gemiddelde cyclus. Ik heb 1 x onveilig sex gehad in de periode van m'n cyclus dat ik dacht dat mijn eisprong allang geweest was (vlak voor mijn eisprong). Als ik van die keer zwanger was geweest dan had ik nu (16 dg geleden) positief moeten testen. Ik heb afgelopen 1.5 week een paar testjes gedaan, allemaal heel erg negatief. Heb ook niet de typische zwangerschapsverschijnselen, maar wel lichte menstruatiepijn. Heb het gevoel dat het niet door kan zetten. Ik maak me echt zorgen en ben echt heel erg bang dat ik toch nog zwanger kan zijn en dat die testen nog niet voldoende HCG kunnen oppikken. Hoop dat mn menstruatie nog komt of dat ik een keer oversla, maar van die onzekerheid word ik gek. Wanneer moet ik mijn huisarts bellen?

@lindaheuvel: hoe is het afgelopen? Ben je nog wel ongesteld geweest? het lijkt me dan dat je gewoon onregelmatig hebt en die symptomen hebt omdat je schommelt met hormonen?

@jennifer: een plus teken, hoe vaag ook, betekent zwanger. zwangersschapssymptomen komen vaak redelijk overeen met menstruatiesymptomen dus dat is verwarrend. Ben je al naar je huisarts geweest?

Lindaaheuvel (infoteur), 12-03-2012 08:51 #6
Ik heb nu al een paar weken last van de symptomen wat jullie in die artikel noemen. nu had ik een test gedaan en die gaf 2 streepjes maar wel licht. Dag daarna nog een test gedaan en die was negatief. Week later nog steeds de symptomen dus weer een test gedaan en die was ook negatief. ik ben nu weer een week verder en ik voel gewoon dat er iets is. ik ben ook nog eens onregelmatig ongesteld.

Herkent iemand dit? Moet ik naar de huisarts gaan?

Jennifer, 18-02-2012 12:45 #5
Hallo allemaal, ik heb een vraagje ik heb een zwangerschapstest gedaan en er kwam een vage plus teken, dus dat is positief, maar ik weet het niet zeker, sterker nog ik geloof het helemaal niet, ik voel nog niks het enige wat ik voel is een vage ongesteldheids gevoel en gevoelige borsten (doet best wel zeer) maar dat was het dan ook is het nu verstandig om een afspraak te maken bij de dokter

Samantha, 19-01-2012 15:02 #4
Hallo ik heb een vraagje

ik ben 13 dagen over tijd en wil graag kinderen vanaf wanneer kan ik een test doen het beste?
ik heb de volgende symptomen
veel plassen redelijk gevoelige borsten de buitenste rand van mijn tepel is donkerder dan de rest van mijn tepel en bobbeltjes erop aan de buiten kant ochtend misselijkheid en maag zuuur

Melissa, 30-09-2011 18:55 #3
Ik heb een vraagje. Mijn menstruatie zou 1,5 geleden al begonnen moeten zijn, maar ik ben nog steeds niet ongesteld. Ik heb na mijn vorige menstruatie veilig seks gehad. Zou het kunnen zijn dat ik dan toch zwanger ben? (dit was maar 1x) Mijn vriend en ik denken dat het never nooit kan dat ik zwanger zou zijn. Mijn normale menstruatie klachten zoals rugpijn en gevoelige borsten heb ik wel, maar ik word maar niet ongesteld. Als ik een test doe en er komt zwanger uit, wat zou ik dan moeten doen? want ik wil nog geen kind. Reactie infoteur, 01-10-2011
Beste Melissa,

Als jullie echt veilig gevreeen hebben, is de kans dat je inderdaad zwanger bent heel erg klein! Het is mogelijk beste Melissa dat door spanning, druk en stress je menstruatiecyclus even uit balans is geraakt waardoor je menstruatie later komt dan normaal. Pijnlijke borsten zijn inderdaad typische menstruatieklachten en geen zwangerschapsklacht. Als je zwanger was geweest waren je borsten voller, groter en zwaarder geworden doordat de melkklieren zich gaan ontwikklelen. (Dat verschil had je echt opgemerkt!) Kan het misschien zo zijn dat behalve misschien de zorgen en de stress in je leven, dat er iets anders aan de hand is? Heb je misschien nieuwe medicijnen? Ben je veel afgevallen? Ben je misschien ziek geweest? Dat kunnen allemaal redenen zijn waarom een menstruatie bij een vrouw even weg kan blijven. Dat je schrikt dat je menstruatie wegblijft is echter heel normaal!
Mocht je trouwens echt zwanger zijn: altijd contact opnemen met je huisarts en/of het rutgerhuis als je huisarts ook je familie behandelt en je niet wilt dat zij afweten van je zwangerschap.
Nogmaals beste Melissa, ik denk niet dat je zwanger bent, maar dat er iets anders aan de hand is met je. Zorg asjeblieft goed voor je zelf! Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groeten, Roberta

Amal Chibani, 22-08-2011 13:21 #2
Ik zit met een vraag en wil graag weten of het een unieke situatie is of dat het vaker voor komt. Ik heb op verzoek van mijn huisarts een zwangerschapstest gedaan d.m.v bloed prikken. Tijdens het wachten op de uitslag ben ik ongesteld geworden (afgelopen zaterdag) en nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ik zwanger ben. Zijn er aanwezigen die mij hier misschien meer over kunnen vertellen? Reactie infoteur, 29-08-2011
Beste Amal Chibani,

De dag dat je ongesteld werd, is dat een lichte bloeding geweest of een daadwerkelijke menstruatie bloeding van enige dagen? Het komt vaker voor dat zwangere vrouwen bloed verliezen. Ik heb alleen te weinig gegevens van je om te kunnen bepalen of deze bloeding "slechts"een korte bloeding was of dat het gaat om een echte menstruatie bloeding.

Het komt vaker voor dat zwangere vrouwen bloed verliezen. Ook ik heb tijdens mijn zwangerschap bloed verloren, zonder dat er een medische reden achter dat bloeden gezocht of gevonden werd. Mijn zoontje is gezond ter wereld gekomen.

Maar al te vaak betekend een bloeding tijdens de zwangerschap op een dreigende (aankomende) miskraam. Het gebeurd heel vaak dat tijdens de prille zwangerschap het vruchtje wordt afgestoten: een miskraam. Voor veel vrouwen is dat een afschuwelijke ervaring, zeker als er sprake is van een kinderwens. Voor heel veel vrouwen geldt dat ze eerst enkele miskramen meemaken voordat ze een volledige zwangerschap volbrengen. Helaas weten veel vrouwen niet dat ze een miskraam hebben gehad en veel vrouwen melden deze miskramen niet bij hun huisarts en/of behandelend arts. Waarom er zo veel miskramen voorkomen is eigenlijk een groot vraagstuk.

Beste Amal Chibani, het is heel goed mogelijk dat je wel degelijk zwanger was, maar dat je te maken hebt gehad met een miskraam. Een miskraam gaat vaak gepaard met pijnlijke krampen en behalve bloedverlies, verlies je ook bloedpropjes. Aan de andere kant is het ook heel goed mogelijk dat je gewoon zwanger bent, maar dat ook jij last hebt van af en toe bloedverlies. Als je zelf niet precies weet wat er aan de hand kan zijn geweest, is een afspraak maken met je huisarts een vereiste! Misschien moet je voor alle zekerheid doorgestuurd worden naar een gynaecoloog.

Beste Amal Chibani, ik wil je heel graag het allerbeste toewensen voor de toekomst en mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust!

Met vriendelijke groet, Roberta

Kristel, 19-04-2011 12:27 #1
Hallo, ik heb een vraagje. Ik zit met een dilemma. Zondag een zwangerschapstest gedaan vanwege vage klachten en aangezien ik al op dag 52 van de cyclus zat, heb al sinds de pilstop een onregelmatige lange cyclus. Woensdag ook een test gedaan deze was negatief. Zondag test van de kruidvat 2 voor 5 euro gedaan. Toen gaf hij een heel lichtroze 2e streepje, wel zeker aanwezig. Gisteren herhaald, wederom lichtroze 2e streepje. Ook de clear blue zwangerschapstest plus gedaan, deze gaf een duidelijke horizontale lijn en een hele wazige verticale lijn. Oftewel een hele vage plus, lag eraan hoe je hem in het licht hield. Vrijdag wil ik de test herhalen. Ben je zwanger met deze testuitslagen? Reactie infoteur, 28-04-2011
Beste Kristel,

Onzekerheid is vreselijk, zeker als er sprake is van een kinderwens! Het volgende geeft je, hopelijk, meer zekerheid: vertoon je de volgende lichamelijke klachten?
Ochtendmisselijkheid,
Vaker moeten plassen dan normaal,
Opgezette en gevoelige borsten,
Vermoeider dan normaal.
Bovenstaande zijn de eerste en vroegste signalen van een zwangerschap. Als je bovenstaande kenmerken begint te vertonen en deze houden enkele dagen achtereenvolgens aan, mag je er van uit gaan dat je zwanger bent.

Ondanks dat zwangerschapstesten behoorlijk betrouwbaar zijn, zijn ze net niet voor de volle 100% betrouwbaar. Als je echt twijfelt beste Kristel, echt een afspraak maken met je huisarts!

Beste Kristel, ik wil je heel graag het aller beste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-04-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!