InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden: de bevruchting

Zwanger worden: de bevruchting

Zwanger worden: de bevruchting Een zwangerschap ontstaat met de bevruchting van de eicel door de spermacel. De spermacellen hebben echter een lange weg te gaan voor zij de rijpe eicel na de eisprong bereiken. De kans op een zwangerschap en bevruchting is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de timing van de geslachtsgemeenschap (sperma overleeft maximaal vier dagen in het vrouwenlichaam) en de kwaliteit van de zaadcellen en eicellen. Een nieuw leven ontstaat op het moment dat een zaadcel samensmelt met een eicel. Voordat beiden elkaar echter ontmoeten heeft de zaadcel al een lange reis gemaakt. De conceptie vindt plaats in vier stappen: de eisprong, de bevruchting, de deling van de bevruchte eicel en de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoeder. In dit artikel wordt de bevruchting beschreven.

De spermacel

Wanneer de puberteit zijn intrede doet beginnen jongens onder invloed van diverse hormonen, waaronder testosteron, sperma aan te maken. Dit proces gaat gedurende het gehele leven verder, hoewel er na het veertigste levensjaar wel minder spermacellen aangemaakt worden die daarnaast van mindere kwaliteit zijn.

Bij een gemiddelde zaadlozing wordt er ongeveer twee tot zes milliliter sperma geproduceerd. Elke milliliter sperma bevat circa 50 tot 150 miljoen spermacellen. De spermacel is qua uiterlijk vergelijkbaar met een kikkervisje en is circa 0,05 millimeter lang. De staart van de spermacel wordt gebruikt om zich mee voort te bewegen, het kopje bevat de genetische informatie.

Op weg naar de eicel
Wanneer de man een zaadlozing heeft wordt het sperma met een snelheid van ongeveer 16 kilometer per uur uit de penis "geschoten". De spermacellen bevinden zich in een waterachtige vloeistof welke suikers bevat die de benodigde energie bieden voor de tocht die de zaadcellen mogelijk door de vagina gaan maken op weg naar de baarmoeder. De allersnelste spermacel bereikt de eicel na circa 45 minuten, de traagste spermacel doet er ongeveer twaalf uur over om de eicel te bereiken. De meeste spermacellen komen echter nooit in aanraking met de eicel. Zij sterven onderweg, verdwalen of verdwijnen weer uit de vagina. Er zijn slechts enkele honderden zaadcellen die de eileiders uiteindelijk bereiken.

Onderweg wordt het de zaadcellen niet gemakkelijk gemaakt. Wanneer de spermacellen in de vagina terechtkomen zijn zij namelijk nog niet in staat de eicel te bevruchten. Zij zijn niet volledig actief totdat ze in aanraking gekomen zijn met de slijmvliezen in de vagina. Er zijn echter ook hulpmiddelen die de spermacellen helpt de eicel te bereiken. Wanneer de vrouw bijvoorbeeld tijdens de seks klaarkomt maakt de baarmoeder samentrekkende bewegingen welke de spermacellen de baarmoederhals in duwen. Ook zonder klaarkomen kan men echter zwanger worden. Tijdens de vruchtbare periode van de vrouw wordt het baarmoederslijmvlies namelijk wateriger en dunner waardoor de spermacellen de baarmoeder makkelijker kunnen bereiken. De baarmoederhals is iets verwijd om de toegang te vergemakkelijken. Tot slot maakt de eileider een bepaald slijm aan dat de spermacellen kan voeden wanneer de eisprong nog niet heeft plaatsgevonden.

Hoe lang leeft sperma?
Timing is van essentieel belang wanneer men zwanger wilt worden. Om een bevruchting te bewerkstelligen moet de eicel immers gerijpt zijn wanneer het in contact komt met de spermacellen. Sperma kan echter maximaal vier dagen in het vrouwenlichaam overleven waardoor men ook zwanger kan raken wanneer men twee tot drie dagen voor de eisprong onbeschermde seks gehad heeft.

De bevruchting

Uiteindelijk bereiken slechts circa 200 spermacellen de eicel. Wanneer de spermacel als eerste bij de eicel komt heeft hij echter nog niet gewonnen. De eicel is omgeven met steuncellen waar de spermacel zichzelf doorheen moet boren met behulp van hun staart. Wanneer zij door deze laag van steuncellen heen gekomen zijn wacht de volgende uitdaging: de buitenste wand van de eicel, de corona radiata. Wanneer zij ook deze beschermlaag overwonnen hebben komt men aan bij de schil rondom de eicel, de zona pellucida. Er kunnen meerdere spermacellen door deze wanden heen komen, maar over het algemeen is er slechts één spermacel die de celkern van de eicel bereikt. Op dat moment smelt de kop van de spermacel samen met de kern van de eicel. Hierna werpt de eicel direct een chemische barrière om hen heen op, waardoor er niet meer spermacellen binnen kunnen treden.

De celdeling
Zodra de eicel en spermacel samen versmolten zijn begint het nieuwe leven. De eicel en spermacel vormen samen één cel die 46 chromosomen bevat: 23 van de moeder, 23 van de vader. Deze worden vervolgens ook gemengd waardoor de genetische opmaak gemiddeld wordt. Binnen enkele uren na de bevruchting begint de celdeling en daarmee ook de groei van het nieuwe leven.

Kans op zwangerschap en bevruchting

Elke gezonde vrouw heeft een vruchtbare periode in de menstruatiecyclus waarin zij ontvankelijk is voor de bevruchting van de eicel met de spermacel. Niet elke vrouw is echter even vruchtbaar. Er zijn een aantal factoren die er voor kunnen zorgen dat een vrouw verminderd vruchtbaar is, zoals roken, alchol, bepaalde medicijnen, chemicaliën, overgewicht en blootstelling aan grote hitte.

Naarmate een vrouw ouder wordt neemt de kwaliteit van de eicellen af. In sommige menstruatiecycli vindt er zelfs helemaal geen eisprong meer plaats, hoewel men nog wel ongesteld wordt. Daarnaast kan een eileider verstopt of beschadigd raken waardoor de rijpe eicel niet af kan dalen naar de baarmoeder.

Circa 25% van de stellen die op regelmatige basis geslachtsgemeenschap hebben en geen anticonceptiemiddelen wordt na een maand zwanger. Daarnaast wordt 60% van de stellen binnen zes maanden zwanger, 80% binnen een jaar en 90% binnen 18 maanden.

Lees verder

© 2010 - 2014 Melod, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zwangerschapstest Clearblue en Zwangerschapstest Predictor.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschap: de bevruchting (conceptie)Bevruchting is een wonderlijk en ingewikkeld proces. Er vindt een samensmelting plaats van een zaadcel met een eicel. De…
De bevruchting en de kansenDe bevruchting en de kansenHoe verloopt de bevruchting tussen eicel en zaadcel eigenlijk? Maar nog belangrijker: wat zijn de factoren om te bepalen…
Maand 1 van de zwangerschapMaand 1 van de zwangerschapDe eerste 4 weken van de zwangerschap zijn van cruciaal belang. Vaak wordt er aangenomen, dat de zwangerschap al definit…
Zwangerschap week 2Zwangerschap week 2Het einde van de tweede week betekend in feite de eventuele daadwerkelijke bevruchting en de start van de echte zwangers…
De bevruchting, het ontstaan van een zwangerschapEen verre reis naar een nieuwe wereld, de bevruchting en innesteling van een bevruchte eicel van dichtbij bekeken.

Reageer op het artikel "Zwanger worden: de bevruchting"

Reacties

Ik1986, 23-02-2014 19:39 #10
Aanvulling op vorige bericht: Ik ben 27 jaar en ik slik vanaf mijn 15e jaar de pil. Inmiddels ben ik dus gestopt met de pil, omdat ik graag zwanger wil worden. Ik hoop dat er nog geantwoord wordt op mijn vorige bericht! :) En zijn er nog goede tips om snel(ler) zwanger te worden? Ik hoop dat ik reacties krijg!

Kleinaapje, 23-02-2014 01:18 #9
Hoe groot is de kans dat je zwanger word op de dag van je eisprong door middel van een vinger waar waars sperma cellen op zaten?

Ik1986, 13-02-2014 17:51 #8
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat je zwanger wordt na het stoppen met de pil en met regelmatig seks? Ik hoop zelf binnen 4 maanden zwanger te worden. Hoe groot is de kans dat dat ook lukt? We hebben ongeveer om de dag seks, omdat dagelijks niet goed blijkt te zijn voor de kwaliteit van de sperma. Ook blijf ik altijd 10 tot 15 min na de zaadlozing op een zodanige manier liggen dat het sperma in de vagina blijft.

Dot, 11-01-2014 20:55 #7
Even corrigeren! Ik heb gemeenschap gehad op zondag ochtend, ovulatie op vrijdag, dus 5 dagen later (gezien op echo)! En maar 1 keer gemeenschap gehad in heel de maand (cyclus) en toch mooi zwanger hoor. Dus dat mannelijk sperma maar 4 dagen leeft? Zou er mijn hoofd niet op verwedden…

Emine, 20-05-2013 06:03 #6
Hallo ik had een vraagje ik en me vriend wilden voor het eerst gaan doen en na een tijdje kwam mijn vriendje klaar maar niet in me op me buik en dat gleed een beetje naar mijn buitenste schaaplippen en nu ben ik bang dat ik zwanger ga worden. kan dat of moet het echt diep erin zitten?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Sonja, 12-06-2012 11:40 #5
Goedemiddag ik heb een vraagje. Rond de 25e van de maand hoor ik te menstrueren, dat is niet het geval. Vervolgens ben ik nu al 2 weken en 5 dagen niet ongesteld geweest. Ik vond het raar, maar tegelijkertijd dacht ik ook aan een zwangerschap. Hier en daar mijn twijfels vervolgens heb ik te horen gekregen dat de innesteling plaats is gaan vinden. Eerst voelde ik een lichte kramp, vervolgens werd het erger, vroeg mijn vriendin om hulp omdat zij al kinderen heeft. Zij gaf mij advies zoals; lekker uitrusten en naar je lichaam luisteren. Nou toen had ik het gedaan. Mijn buikkrampen zijn vermindert, maar het bloedverlies is er nog. Vraag me zelf af is dit echt een innesteling of is dit een menstruatie?

Jolanda, 03-06-2012 11:45 #4
Hallo ik heb een vraag,
ik heb rond de 26 mei mijn eisprong gehad en heb toen ook uitgebreid geklust
alleen heb ik nu sinds 30mei hevige buikkrampen en ben heel erg moe en misselijk en op 1 juni had ik vreselijk krampen heb toen verschilende klachten zoals vertstopte neus hevige krampen onderbuik pijn in de rug gevoelige borsten en koorts en hoofdpijn. ik ben toen ook naar de dokter gegaan en die hebben niks kunnen vinden na een dag waren de buikkrampen weg maar ben nu nog wel erg misselijk en hevige hoofdpijn heledag door en ben ook heel erg moe ik moet pads over een week mijn menstruatie krijgen nu vraag ik me af of deze klachten iets te maken hebben met een innesteling hoop dat ik hier mijn antw op krijg

alvast bedankt voor uw antwoord

Collie, 10-11-2011 14:02 #3
Ik heb een vraag, ik lees dat spermacellen beter de baarmoeder in gaan als de vrouw klaarkomt, dat ze als ware naar binnen gezogen worden. Als je graag zwanger wilt worden, is het dan erg dat de vrouw eerst klaarkomt en daarna de man? Want dan krijgen de zaadcellen dus minder hulp om naar binnen te gaan. Maakt dit de kans om zwanger te worden veel kleiner? Alvast bedankt voor je antwoord!

Somebody, 16-02-2010 17:53 #2
Hartstikke bedankt in ieder geval kim!
Maar kunt u mij misschien vertellen hoe een eisprong aanvoelt of kan je dit niet voelen? Want ik heb afgelopen zondag dicht licht roze slijm verlies gehad en heb nu steken links en rechts onderin me buik op volgens mij ongeveer de plek van mijn eileiders… Heeft dit en kan dit hier iets mee te maken hebben? Reactie infoteur, 21-02-2010
Hoi Somebody,
sommige vrouwen voelen hun eisprong. De meesten beschrijven het als scherpe steken links of rechts onderin de buik (inderdaad waar je eileiders zich ongeveer bevinden). Daarnaast kleurt het slijmvlies bij sommige vrouwen ook wat roze. Wanneer je echter onbeschermde seks gehad hebt kan dit ook een teken van de innesteling zijn.
Groetjes Kim

Somebody, 16-02-2010 08:28 #1
Goedemorgen ik hoop dat u mij ongeveer kan vertellen wanneer er een eisprong eventueel plaats kan vinden na het te laat innemen van de pil. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 16-02-2010
Beste Somebody,
hier durf ik je geen antwoord op te geven.
Groeten Kim

Infoteur: Melod
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger worden
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!