InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Effectief omgaan met stress en conflicten: wat is "coping"?

Effectief omgaan met stress en conflicten: wat is "coping"?

Effectief omgaan met stress en conflicten: wat is "coping"? Stress is zo een aanzienlijk probleem geworden dat iedereen er wel eens last van lijkt te hebben. Bij de een gaat het makkelijker voorbij, bij de ander leidt stress tot depressie, burnout of andere ziekten. In de psychologie gebruikt men de term "coping" als het gaat om het reageren op een probleem, een conflict of een stressvolle situatie. Afhankelijk van de context, van de persoonlijkheid van de persoon zijn er meerdere copingstrategieën en copingmechanismen. Aanvullend kunnen supplementen tegen stress een extra steun betekenen om minder gespannen te zijn in stressvolle situaties. Hierdoor zal je rustiger worden en mogelijk betere beslissingen kunnen nemen. Welke soorten copingmechanismen en copingstrategieën zijn er zoal?

Omgaan met stress en conflicten

Hoe omgaan met stress? Welke strategie volgen wanneer conflicten met stress gepaard gaan? Dat zijn vragen waar iedereen die ermee te kampen heeft graag antwoorden op krijgt. Het is niet makkelijk om deze vraag te beantwoorden met een allesomvattende verklaring. Stress heeft vele gedaanten en mensen die ermee te maken krijgen hebben allemaal hun eigen manier om ermee om te gaan. Het effectief behandelen van stress is van groot belang, want op lange termijn kan het leiden tot ziektes, depressie of burnout.

Psychologie: wat is "coping"?

Coping is een van het Engels (to cope with) afkomstige term die betekent: "omgaan met iets of opgewassen zijn tegen iets". Deze term wordt gebruikt als er gesproken wordt van het omgaan met problemen of stress. Coping betekent ruimer bekeken ook het zoeken naar mogelijkheden om een conflict of crisissituatie op te lossen en te overwinnen. Coping komt neer op het doen van inspanningen om met een probleem om te gaan, en dit zowel verstandelijk als emotioneel. Voor de een kan coping moeilijk zijn, terwijl de ander er eerder vlot mee overweg kan.

"Copingstrategieën"

Primair

In een probleemsituatie komt het erop aan om deze correct te beoordelen. In een primaire beoordeling gaan mensen zich de vraag stellen: "wat is de concrete situatie, wat gebeurt er, of wat is er aan de hand?".

Secundair

De secundaire beoordeling is het denken over hoe de situatie op te lossen: "wat doe ik met de situatie, of hoe los ik het probleem op?". Afhankelijk van de persoonlijkheid en de karaktertrekken van de betrokken persoon ontwikkelt zich een hele copingstijl of copingstrategie.

"Copingmechanismen" tegen stress

Reactie

Als onderdeel van een copingstrategie kan een persoon een of meerdere copingmechanismen ontwikkelen. Dit zijn mogelijke houdingen, handelingen en acties om te reageren op een probleem, een conflict of een moeilijke situatie. Afhankelijk van de context en de situatie zelf kan het ene mechanisme al efficiënter zijn dan het andere.

Voorbeelden copingmechanismen

  • actief handelen: het aanpakken van het probleem en het oplossen
  • passief blijven: het probleem ontkennen of vermijden
  • sociale steun zoeken: samen met anderen het probleem proberen op te lossen
  • depressief gedrag: gevoelens van uitzichtloosheid ontwikkelen, piekeren, zichzelf de schuld geven
  • geruststellende gedachten hebben: geloven dat het probleem wel opgelost geraakt of dat het wel goed komt
  • gevoelens uitdrukken: spanning, frustratie en agressie er uit gooien, wat komt opborrelen maar laten opborrelen
  • palliatief reageren: zich richten op andere dingen buiten het probleem zelf, zoals bijvoorbeeld verslaving

Supplementen tegen stress

Stress voelt soms aan als een juk dat rond je nek hangt. Hoe goed je ook je best doet om op een succesvolle manier met stress om te gaan, toch blijf je soms wanhopig achter. Met stress omgaan is een kwestie van voortdurende oefening en vereist behoorlijk wat doorzettingsvermogen. Om je hierin een extra zetje te geven kan je aanvullend supplementen tegen stress nemen waardoor je in gespannen situaties rustiger blijft. Hierdoor ga je conflicten of stressvolle situaties mogelijk beter beoordelen waardoor je juistere beslissingen kan nemen.
Enkele voorbeelden van supplementen die je helpen om rustiger te worden zijn:
  • Valdispert Stress Moments
  • Pervital Stress Balance
  • Brain Relax

Lees verder

Gerelateerde artikelen
CopingstrategieënIedereen heeft wel eens te maken met dingen als stress, teleurstellingen of andere tegenslagen. Ieder mens gaat daar ook…
Werk en Stress - CopingWerk en Stress - CopingStress en Werk. Stress en psychi-sche klachten vormen voor werk-nemers in het bedrijfsleven een belangrijke reden voor a…
Burnout symptomen, kenmerken en klachten profielBurnout symptomen, kenmerken en klachten profielBurnout symptomen openbaren zich op 7 verschillende niveaus van het persoonlijkheid: gedrag, gevoel, waarneming van het…
Burnout herkennen, wat zijn de eerste burnoutverschijnselen?Burnout herkennen, wat zijn de eerste burnoutverschijnselen?Burnout herkennen is lastig. Veel mensen hebben geen zin om naar het werk te gaan. Ze voelen zich moe en uitgeput. Alles…
Burnout behandelen: behandeling tegen burnoutBurnout behandelen: behandeling tegen burnoutOnderzoek naar de behandeling tegen burnout wordt (nog steeds) gedomineerd door preventieve hulpprogramma´s tegen burnou…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Coping_(psychologie) (geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Effectief omgaan met stress en conflicten: wat is "coping"?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!