InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandelingen van stotteren

Behandelingen van stotteren

Stotteren kan heel erg vervelend zijn en de communicatie belemmeren. Er bestaan echter behandelingen om van stotteren af te komen en ermee om te gaan. Enkele behandeling zijn de Stuttering Modification, Fluency Shaping, BOMA Methode, Hausdörfer-therapie, Del Ferro methode en Lösch methode.

Stotteren

Stotteren is een onbewuste belemmering in het spreekritme van de spreker, waarbij de spreker wel weet wat hij wil zeggen maar dat niet kan zeggen. De spreker slaagt er niet in de klank die hij wil zeggen uit te spreken. Stotteren kent twee vormen. Zo heb je het openlijk stotteren en het verborgen stotteren. Het openlijk stotteren is voor de omgeving waarneembaar. Het zijn opstoppingen, herhalingen en rustpauzes tijdens het spreken. Van verborgen stotteren weet de buitenwereld weinig. De stotteraar praat minder en probeert minder moeilijke woorden uit te spreken, om zo het stotteren te voorkomen.
De oorzaak van stotteren is nog niet vastgesteld. Wat men wel weet is dat het stotteren een coördinatiestoornis in de hersenen is.
De aanname is dat stotteren erfelijk is, al ontbreekt hiervoor het harde, eenduidige bewijs. Stotteren komt vaak in dezelfde families voor. Ongeveer 1% van de wereldbevolking stottert. 80% van deze bevolking zijn mannen. In Nederland zijn er ongeveer 170.000 mensen die stotteren.

Behandelingen van stotteren

Er bestaan verschillende behandelmethoden voor het stotteren. De grootste zijn Stuttering Modification en Fluency Shaping.

Stuttering Modification

Bij Stuttering Modifcation wordt - zoals de naam al zegt - het stotteren veranderd. Het doel is niet om het stotteren weg te krijgen, maar om het stotteren vloeiender te maken. Het stottermoment wordt veranderd. De technieken dienen ervoor om een gespannen stotter ontspannen te maken, waardoor de stotteraar vloeiender praat en stottert.
Daarnaast is een belangrijk aspect van de stuttering modification dat de houding van de patiënt ten opzichte van het stotteren veranderd. De patiënt wordt minder gevoelig gemaakt voor het eigen stotteren en voor de reacties uit de omgeving.

Fluency Shaping

Bij Fluency Shaping ligt de aandacht op het vloeiender spreken en het stotteren te verminderen. Het draait hierbij dus om het aanleren van nieuwe spreektechnieken om zo het stotteren te verminderen. Zo kan het zijn dat de patiënt zijn spreektempo en ademhaling moet veranderen. Het doel van deze therapie is om echt het stotteren te laten verdwijnen. De therapie besteedt dus minder aandacht aan jouw houding ten opzichte van het stotteren en hoe je je erbij voelt. Zelfcontrole is wel erg belangrijk, want je zult na je therapie de therapeut van je eigen lichaam zijn.

Integration of Approaches

Zoals de naam al doet vermoeden gaat men bij de therapie Integration of Approaches uit van beide behandelmethoden van het stotteren. Men probeert dus zowel de stottermomenten als de spreektechnieken te veranderen. Ook is er veel aandacht voor de gevoelens van de patiënt.

BOMA Methode

De BOMA Methode lijkt op de Integration of Approaches therapie en legt de balans tussen fysieke en mentale aspecten van het stotteren. De ademhaling en spreektechnieken van de patiënt worden veranderd, maar ook het gevoel van de patiënt wordt veranderd. Dit stottergevoel is het gevolg van de negatieve ervaringen die de patiënt heeft ondervonden tijdens het spreken. Dit kan weer tot angst en schaamte leiden.

Hausdörfer-therapie

De kern van de Hausdörfer-therapie is dat het stotteren niet een lichamelijk gebrek is. Volgens deze therapie is stotteren uitsluitend een mentaal probleem die ontstaat door angst en spanning bij de spreker. Er zijn verschillende argumenten die hiervoor worden gegeven, onder andere dat stotteraars als ze alleen zijn zelden stotteren en dat stotteraars ook tijdens het zingen niet stotteren. Er wordt bij deze therapie dus ook niet gelet op de ademhaling, want de ademhaling is een autonome functie. De therapie is er om de spanning te verlagen, het zelfvertrouwen te vergroten en zo een zekere spreker te worden.

Del Ferro methode

De basis van de Del Ferro methode is de training van het middenrif. Deze training wordt gecombineerd met het verminderen van angsten en andere emotionele belemmeringen. Dit laatste aspect is het belangrijkste aspect van de therapie. De patiënt moet zijn angsten overwinnen en zelfvertrouwen creëren. Daarnaast moet ook het zelfbeeld van de patiënt verbeteren. Als dit niet gebeurt dan kan men volgens deze therapie niet van het stotteren afkomen.

Lösch methode

De Lösch methode lijkt veel op de Integration of Approaches en is een ingrijpende therapie. Er bestaan drie soorten van deze therapie. Zo heb je onder ander de technische therapie. De manier van spreken wordt bij deze therapie hevig veranderd. Deze therapie is vooral bedoeld voor mensen waarbij psychologische therapie geen zin heeft of mensen die niets voelen voor dergelijke therapie. Daarnaast is deze therapie ook voor mensen die zo erg stotteren dat het aanleren van nieuwe spreektechnieken de voorkeur geniet. De persoonsgerichte therapie en de angsttherapie zijn vooral bedoeld om de sociale en emotionele factoren van de stotteraar te overwinnen.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Help, ik stotterWat een nachtmerrie, in een hele korte tijd ben je van een normaal pratend persoon verandert in een het stotterend en ha…
Waarom stotteren mensen?Een heleboel mensen hebben ervaring met het stotteren. Als je zelf niet stottert dan ken je misschien wel iemand die ook…
Alles over stotterenVijf procent van de kinderen stottert. De meeste kinderen groeien hier overheen. Echter, er bestaat een kans dat een kin…
Stotteren: 1 procent van de ouderen blijft het houdenBij de meeste kinderen gaat stotteren gewoon weer over. Na hun vijfde jaar gaan ze heel gewoon praten zonder te happeren…
Onwillige spraakspierenOnwillige spraakspierenHij houdt het liefst de hele dag zijn mond. Hij spelt het woordje stoel met dubbel s, terwijl hij vast en zeker weet dat…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stotteren
  • www.stotteren.nl
  • http://www.instituutdepauw.nl
  • http://www.hausdorfer.eu
  • http://www.delferro.nl/

Reageer op het artikel "Behandelingen van stotteren"

Reacties

Mark Biemans, 21-09-2014 12:52 #3
De Paradigmas-behandeling van stotteren is enorm effectief.
Binnenkort zijn er videos te zien op ParadigmaS, die het verschil laten zien tussen voor-en-na de behandeling.
ParadigmaS is een doorbraak op het gebied van behandeling van stotteren.
De videos zullen dit aantonen.

Mark Biemans
Amsterdam Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste meneer Biemans,

Dat is mooi om te horen. Ik hoop dat deze behandeling blijvend effectief is en dat het vaker voorgeschreven zal worden.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Mark Biemans, 27-07-2014 12:49 #2
Er is een nieuwe behandelmethode voor stotteren genaamd Paradigmas. Deze zou nu ook in het bovengenoemde lijstje thuishoren.
Het is een causale therapie: Het behandelt de oorzaak waardoor het stotteren verdwijnt.

M. Biemans
Amsterdam

J. Frits, 28-05-2014 22:25 #1
Ik heb zelf vanaf mijn kindertijd tot ver in mijn middelbare leeftijd vreselijk gestotterd, soms geen woord kunnen uitbrengen.
In die tussenliggende jaren ben ik altijd opzoek geweest naar een mogelijke oplossing. Allereerst wil ik zeggen dat de spraakangst en de spanningen de oorzaak zijn van het stotteren, en niet andersom. Nervositeit speelt hierin voor een deel ook een primaire rol. Niet toevallig kwam ik een aantal jaren geleden tot de ontdekking dat de zwemademhaling een heel goede therapie is, d.w.z. adem halen, tuitmond maken, dan langzaam tot diep uit ademen. Dit is ook de ademhaling van een goede spreker. Door deze oefening elke dag te doen en regelmatig te herhalen heeft men een goede kans van slagen om volledig van het stotteren af te komen. Een goede gewoonte is om daar elke ochtend voor het opstaan al mee te beginnen. Omdat de vooruitgang zeer moeizaam wordt vast gehouden is het noodzaak om geen dag over te slaan, ook om
terugval te voorkomen. Ongewilde rustpauzes, happen naar adem en blokkeringen zullen na verloop van tijd langzaam
verdwijnen, ook zal men merken dat nervositeit en de spraakangst langzaam gaan af nemen. Fluctuaties blijven nog lang
voorkomen, maar laat u zich niet daardoor niet ontmoedigen, denk maar dat vermoeidheid ook een rol speelt.
Natuurlijk kan men niet verwachten dat men er in een paar weken of maanden van af is, dit heeft echt tijd nodig, zeker een a twee jaar, of misschien nog langer. Met deze methode ben ik er in geslaagd om na een half mensenleven lang vreselijk stotteren
volledig van deze vreselijke kwaal af te komen, dus waarom de ander niet?

J.Frits. Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste,

Een erg mooi verhaal. Het zou fantastisch zijn als anderen ook dankzij deze methode van het stotteren af kunnen komen. En ik vraag mij inderdaad ook af, waarom niet? Men kan het altijd proberen.

Groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 20-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!