InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het behandelen van angst

Het behandelen van angst

Het behandelen van angst Het behandelen van angst is vaak moeilijker dan iemand op het eerste zicht zou denken. Angst is namelijk een zeer complex probleem waarbij meestal vele lagen emoties het probleem gaan voeden. Voor het behandelen van angst is er dus niet echt één bepaald middel, maar meer een combinatie van verschillende behandelingen.

Angst behandelen door de aanpak van onderliggende emoties

Bij het behandelen van angst, moet zeker rekening worden gehouden met onderliggende emoties. Deze emoties zijn meestal datgene wat je angst veroorzaakt. De diversiteit aan negatieve emoties die een angstaanval veroorzaken, zijn zelf meestal heel complex.

Het meest voorkomende onderliggende emotionele probleem bij angst is een gebrek aan zelfvertrouwen. Iemand die vrij onzeker is, is meteen ook meer vatbaar voor de ontwikkeling van verschillende angsten.

Angst kan ook ontstaan door een vroegere emotionele gebeurtenis of trauma. Indien een trauma het angstprobleem voedt, is er meestal psychologische begeleiding nodigt om trauma te verwerken. Ook een tekort aan zelfvertrouwen kan via een psycholoog worden behandeld. Bij het behandelen van angst is het heel belangrijk met iemand over je probleem te praten, en op die manier tot een definitieve en duurzame oplossing te komen.

Angst behandelen met medicatie

Soms moet het behandelen van angst via medicatie gebeuren. Als angst een te groot probleem wordt, en je dagelijkse leven ernstig wordt verstoord, kan je soms niet anders dan gebruikt te maken van medicatie. Toch is het belangrijk te beseffen dat het nemen van medicatie tegen angst slechts een tijdelijke oplossing is. Het is altijd beter de onderliggende angst aan te pakken, en eventuele onderliggende emotionele problemen te behandelen. Op deze manier kan men uiteindelijk van de medicatie afstappen, en niet langer afhankelijk zijn van dergelijke middelen.

De medicatie die gebruikt wordt bij het behandelen van angstproblemen is hoofdzakelijk ingedeeld in zes groepen: kalmeermiddelen, slaapmiddelen, antidepressiva, anti-epileptica, neuroleptica en pijnstillende middelen. Welke middelen gebruikt worden voor het behandelen van je angst is enigszins afhankelijk van de specifieke symptomen.

Het behandelen van angst met alternatieve middelen

Velen kiezen tegenwoordig voor alternatieve middelen om hun angst te behandelen. Dit meestal omdat men bang is van de invloed van medicatie op hun lichaam, maar ook om afhankelijkheid van medicatie te vermijden. Er zijn heel wat alternatieven voor het behandelen van angst. De meest populaire op dit moment is de Bachbloesem remedie, die al vele successen heeft geboekt op het gebied van een angstproblematiek. Een Bachbloesem remedie gaat de emotionele problemen die de angst veroorzaken aanpakken, vooral voor mensen die heel gevoelig zijn zal de Bachbloesem remedie optimaal gaan werken.

Verder wordt er ook gebruik gemaakt van andere alternatieve geneeswijzen zoals acupunctuur, waarbij de energiestroom in het lichaam wordt hersteld. Ook talrijke anti-stress behandelingen zouden zeer goed zijn voor het behandelen van angst problemen.
Jammer genoeg is het gebruik van alternatieve middelen alleen meestal niet genoeg, en is er nog begeleiding nodig van een psycholoog of psychiater om angst in zijn geheel te gaan behandelen.

Angst behandelen met een gezonde levensstijl

Het behandelen van angst vereist meestal een totale ommekeer op het gebied van levensstijl. Zo zijn er sommige voedingsmiddelen en stoffen die ervoor zorgen dat je meer last krijgt van angstsymptomen. Cafeïne en suiker zijn stoffen die het meest angst gaan voeden, dus is het beter deze stoffen zoveel mogelijk te vermijden. Ook zoetstoffen zoals aspartaam zijn zeer slecht voor mensen met angstaanvallen.

Voor de controle van de ademhaling, maken vele mensen die last hebben van angst gebruik van sport. Sport traint namelijk niet alleen de conditie, maar helpt ook voor een betere en meer efficiënte ademhaling! Om het behandelen van angst te versterken, kan ook gebruik worden gemaakt van allerlei ademhalingsoefeningen, relaxatieoefeningen en relaxerende sporten zoals yoga.
© 2012 - 2019 Santje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Overwin angst en verminder angstenOverwin angst en verminder angstenAls angst het dagelijkse leven negatief beinvloed, is het tijd om er iets aan te doen. Valt er iets te doen tegen angst?…
Grootste valkuil van het levenGrootste valkuil van het levenWelke prijs betaal jij voor angst, verlangen en hebzucht? Hoe hard ga jij werken in een poging om de angst de kop in te…
Wat is agorafobie?Wat is agorafobie?Agorafobie, ook wel pleinvrees of straatvrees genoemd, is een vorm van een angststoornis waarbij iemand bang is in een v…
Angst en bang zijn is te overwinnenAngst hebben en bang zijn kan als twee gelijkwaardige emoties worden gezien. Sommigen vinden angst een iets sterkere emo…
Wat een paniekaanval isWat een paniekaanval isPaniekaanvallen kunnen verschillende oorzaken hebben. Gelukkig kun je paniekaanvallen voorkomen en de symptomen onderdru…
Bronnen en referenties
  • http://www.angstcentrum.be/medicatie.htm
  • http://www.bachbloesemadvies.be

Reageer op het artikel "Het behandelen van angst"

Reactie

Anouk Panjoel, 06-06-2019 07:30 #1
Hallo,

Ik heb ook wel is angstmomenten vooral als ik ergens naar toe moet.
Mijn vraag is zijn er ook minder medicijnen die niet verslavend zijn maar gewoon in ondersteunen.
Kan het ook wel is dat angst ook zomaar ontstaan en dat je precies niet de vinger er op kan leggen. Is voor hoofdpijn heb stekende hoofdpijn heel de dag. wat kan ik daaraan doen
gr aouk Panjoel

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!