InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een ontstoken oog

Een ontstoken oog

Een ontstoken oog Een ontstoken oog komt behoorlijk vaak voor en is erg vervelend. Het kan jeuk, pijn, nare irritatie en tranen opleveren en soms plakken de oogleden na een nacht slapen zelfs aan elkaar door pusvorming aan de binnenkant. Toch is het meestal een vrij onschuldige aandoening die gemakkelijk te behandelen is.

Een ontstoken oog (conjunctivitis)

Het oog is een gevoelig orgaan waardoor gemakkelijk ontstekingen of infecties kunnen optreden. Als je een ontstoken oog hebt is er meestal sprake van een bindvliesontsteking. Het bindvlies is een dun laagje weefsel dat aan de binnenkant van de oogleden zit en op het oogwit. Bij een ontsteking kleurt het bindvlies rood en gaat het irriteren in de vorm van jeuk of pijn. De roodheid ontstaat doordat de bloedvaatjes in het bindvlies uitzetten. Wanneer het lijkt alsof er iets in je oog zit zal je oog ook gaan tranen. Tevens kan er pus ontstaan waardoor soms je oogleden vastgeplakt kunnen raken, vooral als je 's morgens wakker wordt.

De oorzaken

Er zijn verschillende uiteenlopende oorzaken van een oogontsteking. De bekendste oorzaken zijn:
  • een allergie (bijvoorbeeld hooikoorts of allergie voor huisdieren)
  • een bacterie
  • een virus
  • overgevoeligheid voor make-up
  • contactlenzen
  • veel in de zon kijken
  • iets in je oog krijgen (hoornvliesontsteking)

Soms ontstaat een oogontsteking door een auto-immuunziekte. Dat betekent dat je afweercellen delen van het eigen lichaam aanvallen, in dit geval een deel van het oog (bijvoorbeeld het hoornvlies of de iris). Verder kan een oog ook ontstoken raken als gevolg van andere ziekten zoals psoriasis, ontstekingsziekten van de darmen en gewrichtsontstekingen.

De symptomen

De belangrijkste kenmerken van een ontstoken oog zijn:
  • roodheid
  • gevoel dat er iets in het oog zit
  • tranen
  • jeuk
  • pijn
  • koorts
  • plakkerig of dichtgeplakt oog door pus
  • afname van het gezichtsvermogen
  • moeite met ogen knipperen

Eigenlijk is het al snel duidelijk dat je oog ontstoken is. Wanneer het oog bloed of beschadigd is, je zicht ernstig vermindert of je veel pijn hebt, is het van belang snel een arts te raadplegen! Na een beschadiging van het hoornvlies door een (hard) voorwerp kan er een hoornvliesontsteking optreden. Wanneer hier een bacteriële ontsteking bij komt, kan de ontsteking doorbreken naar de oogkamer. Dit moet behandeld worden anders kan dit in het uiterste geval tot verlies van het oog leiden.

De behandeling

In de meeste gevallen is een ontstoken oog onschuldig en bij de juiste behandeling kan het binnen een week genezen zijn. Je kunt het oog goed schoonmaken met een watje of gaasje. Gebruik hiervoor water dat eerst gekookt en afgekoeld is. Draag geen contactlenzen zolang het oog ontstoken is en gebruik geen make-up. Let er ook op dat je niet in je ogen wrijft. Je kunt op deze manier ook je gezonde oog besmetten.

Ook is het belangrijk om fel licht te vermijden, draag bijvoorbeeld een zonnebril om je oog te beschermen. Veel water drinken is altijd goed. Het heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. Heb je moeite met knipperen, dan kun je je oog afplakken, zodat het rust krijgt. Bij veel last of complicaties is het altijd belangrijk contact op te nemen met je huisarts. Deze kan antibiotica voorschrijven.
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ontstokenoog.nl
  • www.zieknhuis.nl/ziektebeelden

Reageer op het artikel "Een ontstoken oog"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 13-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!