InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Haarzakjesmijt: Demodex folliculorum

Haarzakjesmijt: Demodex folliculorum

Haarzakjesmijt: Demodex folliculorum Bij de meeste mensen komt de haarfollikelmijt (Demodex folliculorum) voor. Hij komt vooral voor in het gezicht rond de wenkbrauwen en de neus, maar kan ook in de haarzakjes en talgklieren op andere plaatsen worden aangetroffen. Meestal geeft besmetting van deze mijt geen klachten. In enkele gevallen kunnen er huidklachten ontstaan zoals een rode huid. Wat houdt deze besmetting precies in en moet je er wat aan doen als er toch huidklachten komen?

Algemeen

De haarfollikelmijt (Demodex folliculorum) is een mijt die bij mensen in haarzakjes en talgklieren kan worden aangetroffen, met name in het gezicht rond de wenkbrauwen en rond de neus. Verder is de mijt te vinden bij de mens op het behaarde hoofd, uitwendige oor, ooghaarfollikels en de wangen. Dit zijn plaatsen waar er veel talgklieren aanwezig zijn. Besmetting wordt “demodicose” genoemd en geeft meestal geen klachten. Soms kan er als gevolg van deze besmetting een ontstekingsreactie in de huid ontstaan waardoor de huid rood wordt.

Over de mijt Demodex folliculorum

Het is een klein diertje en een volwassen exemplaar is tussen de 0,1 en 0,4 millimeter lang. Hij heeft vier paar korte pootjes. Hij leeft met zijn kop inwaarts waarbij de staart soms uit de follikels steekt. Er kunnen wel tot 25 mijten leven in een haarfollikel. Hij wordt ongeveer twee weken oud en hij voedt zich met de inhoud van de talgklieren of met huidcellen. De vrouwtjes wachten op de mannetjes die hun in de nachtelijke uren komen opzoeken. Ze doen dit ’s nachts omdat ze lichtschuw zijn. Je merkt dit verder niet, maar deze mijten kunnen ’s nachts over het gezicht wandelen.

Welke klachten kunnen er ontstaan?

Het is niet zeker in hoeverre de haarfollikelmijt verantwoordelijk is voor huidklachten. Het is wel zo dat in het weefsel van puisten in het gezicht de demodex folliculorum wordt aangetroffen als dit pathologisch wordt onderzocht. Ook in gezichtshuid zonder puistjes wordt deze mijt aangetroffen. Deze mijt wordt wel in verband gebracht met acne rosacea en ontsteking van de oogranden (blepharitis). Als er sprake is van uitval van wimperharen, wordt er vaak ook een groot aantal mijten in de haarfollikels aangetroffen.

Diagnose

Om vast te stellen of je besmet bent, kun je wat talgkliertjes uit knijpen en de talg dat hieruit komt onder de microscoop te laten bekijken. De haarfollikelmijt komt bij ongeveer 80% van de volwassen mensen voor. Bij pasgeboren kinderen komt de mijt nog niet voor.

Oorzaak

Uit onderzoek is gebleken dat bij de ouder wordende huid, bij stress of ziekte het aantal mijten kan toenemen. Mensen met de aandoening rosacea hebben meer last van mijten dan mensen zonder deze aandoening. Dit is een chronische aandoening waarbij de huidklieren in het gezicht zijn ontstoken.

Behandeling

Omdat het bij de meeste huidklachten niet zeker is of de Demodex folliculorum een rol speelt, zal de arts meestal terughoudend zijn met het voorschrijven van medicijnen. Een goede huidverzorging maakt het mogelijk om het aantal mijten onder controle te houden. Het is niet goed om een vette huid te hebben en daarom moet de huid goed gereinigd worden.

Demodex bij dieren

Honden kunnen last hebben van een vergelijkbare besmetting die veroorzaakt wordt door de Demodex Canis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Demodicose bij hondenDemodicose bij hondenBij honden komen regelmatig parasitaire huidinfecties voor, veroorzaakt door een mijt met de naam Demodex Canis. Deze aa…
Huismiddeltjes tegen puistjesHuismiddeltjes tegen puistjesJeugdpuistjes, ook wel acne vulgaris genoemd, zijn vervelende ontstekingen van de talgklieren en komen vooral op de gezi…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Natuurlijke en goedkope huidverzorgingNatuurlijke en goedkope huidverzorgingIedereen droomt van een stralende gezonde huid. Sommige mensen zijn gezegend met een mooie huid en hoeven weinig moeite…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jeluning, Pixabay
  • www.wikipedia.nl
  • www.medirecord.eu
  • www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Haarzakjesmijt: Demodex folliculorum"

Reacties

Rudolph Berger, 17-08-2019 06:03 #4
Goedendag,
Hoe is deze mijt te bestrijden? Heeft u een link, of kunt u direct adviseren?
mvg, rudolph

W. van Hooren, 06-07-2016 18:45 #3
Na veel, soms dure, probeersels heb ik nu van mijn dermatoloog soolantra gekregen.
Werkt prima. Wel was ik iedere mogen en iedere avond mijn hoofd met groene badedas.
Na het scheren smeer ik een beetje uiercrème op mijn gezicht. Mijn neus ziet er weer goed uit. Zat eerder soms vol met wel 10 of meer pukkels en puistjes.

Margreet Kuipers, 26-06-2015 21:41 #2
Loop al van begin mei, met erg veel jeuk op hoofd en rug met rodewondjes en voel ook iedere keer prikken, ook neus en oren voelt als of er kruipend iets loopt zelfs mijn neusgaten, naar de dermatoloog geweest, die kek op mijn hoofd, en zei eczeem met ontstekingen. Maar dan voel je toch niet iets kruipen? Ik denk zelf aan mijten, maar dat wordt ontkend door huisrts en dermatoloog.waarom omdat je ze niet ziet met blote oog, begin mei zei de arts u heeft een erg droge huid, en at wil het geval mijn hond had ook schilfers op en in zijn vacht en krab ook, naar de dierenarts geweest en deze zei hij heeft een droge huid, eigenlijk heb de hond en ik de zelfde symtonen.
Ikben echt gek aan het worden, dit is vreselijk loop de hele dag te krabben. Mijn hond is inmiddels behandeld tegen mijt, omdat ik met de hond naar een anderen dierenaarts ben geweest.
Maar bij mij schiet het niet op mijn arts heeft met de verwijs brief aan de dermatoloog geschreven dat ik een parasietenwaan heb, dus je wordt gewoon voor gek verklaart, onder tussen stik ik van de jeuk, kan iemand mij raad geven.

Ria, 06-10-2014 22:32 #1
Ik heb de laatste 8 weken steeds meer last van die Demodex folliculorum, maar mijn huid is niet ontstoken noch zijn er puistjes. Er is waarschijnlijk weinig aan te doen, ik overweeg wel om langs mijn huisarts te gaan. Vooral 's avonds en 's nachts zijn die beestjes erg actief. En nu het wat somber weer is, heb ik er eigenlijk de hele dag wel wat last van. Erg irritant en onrustig. Weet iemand hoe dit zo maar kan ontstaan en wat er tegen te doen? Ik heb geen vette huid eerder droog, houd mijn huid goed schoon, gebruik geen make up (behalve oogpotlood) en gebruik zeer spaarzaam een dag/nacht creme. Ook is er mijten activiteit op andere plekken (benen, buik, rug). Graag een reactie… bij voorbaat dank

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Parasieten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!