InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressief door gebrek aan zonlicht

Depressief door gebrek aan zonlicht

Depressief door gebrek aan zonlicht Depressies kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben en één daarvan is een gebrek aan zonlicht. De laatste jaren blijkt dat niet alleen seizoensgebonden depressies baat hebben met lichttherapie, maar dat dit heilzaam kan zijn voor alle vormen van depressiviteit. Depressiviteit heeft meer met zonlicht-invloeden te maken dan dat je in de eerste instantie zou denken. In Nederland maakt dertien procent van de mannen en vierentwintig procent van de vrouwen éénmaal in zijn of haar leven een depressie door.

Wat is een depressie?

Een depressie is een lusteloos gevoel en verdrietig gevoel, waarbij je nergens geen zin meer in hebt, alles somber inziet, je moeilijk kan concentreren en geen plezier meer beleven aan dingen. Je voelt je vermoeid en je emoties zijn afgevlakt, het interesseert je allemaal wat minder. Deze gevoelens moet minimaal twee weken voortduren zonder dat er een aanwijsbare reden is, voordat we het een depressie noemen. Depressies komen ook voor bij kinderen en pubers, maar daar zijn ze vaak moeilijker te herkennen. Bij deze groep overheersen vaak kenmerken als opstandig gedrag, lusteloosheid en slechte schoolprestaties. Mensen met een depressie hebben vaak ook een verstoort slaappatroon en een ander eetpatroon wat kan bestaan uit veel meer of juist veel minder eten dan normaal.

Seizoensgerelateerde depressie

Sommige mensen worden depressief wanneer de dagen gaan korten, in de herfst of juist wanneer ze al korter zijn, in de winter. Vooral deze seizoensgerelateerde depressies zijn erg goed te behandelen met lichttherapie. Vaak verminderen de klachten dan in zeer korte tijd. Ook bij “gewone” depressies verminderen de klachten vaak met behulp van lichttherapie.
Er zijn ook mensen die last hebben van een zomerdepressie, maar dat komt erg weinig voor.

Lichttherapie

Bij lichttherapie word je blootgesteld aan intensief licht van zogenaamde daglichtlampen. Een behandeling duurt ongeveer drie kwartier tot twee uur, afhankelijk van de sterkte van en lampen. Tijdens de behandeling kan je gewoon werken aan je laptop of lezen. Een kuur lichttherapie duurt vijf dagen. En deze kuur moet na een aantal weken weer herhaald worden. Lichttherapie werkt, maar hoe en waarom? Daar zijn de geleerden het nog niet helemaal over eens. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de aanmaak van serotonine. Deze stof maakt ons lichaam aan onder invloed van daglicht, zodoende maakt ons lichaam zomers meer serotonine aan dan 's winters. Serotonine heeft invloed op onze stemming, onze eetlust, ons slaappatroon en op ons zelfvertrouwen.

Depressies in Scandinavische landen

In Scandinavische landen komen depressies nog meer voor dan in Nederland. Naar schatting lijdt zo'n 10 % van de Scandinavische bevolking aan een depressie. In Scandinavië is dit dus een serieus probleem. Het Zweedse energiebedrijf Umea heeft speciaal hiervoor een lichtgevend bushokje ontwikkeld. Tijdens de drie donkerste weken van het jaar worden daglichtlampen geïnstalleerd in de bushokjes zodat alle Zweden tijdens deze weken van een extra dosis licht kunnen genieten.

Depressies rond de evenaar

Rond de evenaar, in de warme landen, komen depressies het minste voor. Het kan dus bijna niet anders dan dat overwinteren in een warm land een positief effect heeft op je stemming en depressieve gevoelens zal helpen verminderen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
  • http://www.happynews.nl/2012/12/13/lichttherapie-in-zweedse-bushokjes/

Reageer op het artikel "Depressief door gebrek aan zonlicht"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Angsten en depressies
Medische informatie…
Schrijf mee!