InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ammoniak inademen: giftig?

Ammoniak inademen: giftig?

Ammoniak inademen: giftig? Ammoniak inademen, opsnuiven en inslikken: is dit giftig? Ammoniak is een verbinding van stikstof en waterstof. Het lichaam maakt ammoniak als afvalstof aan, maar ook in en rondom het huis vinden we ammoniak. We vinden het verdund in oplosmiddel en schoonmaakmiddel. Soms gebeurt het dat je ammoniak inademt (gas), opsnuift of inslikt. Ook kan je een ammoniak geur of smaak in de neus of mond hebben. Is dit giftig en hoe te handelen?

Waar vinden we ammoniak

Ammoniak wordt ten eerste door het lichaam aangemaakt als afbraakproduct, en wordt via de nieren uitgescheiden. De urine kan daarom naar ammoniak ruiken, vooral wanneer de urine sterk geconcentreerd is. Bij sommige diersoorten is de concentratie van ammoniak in de urine zelfs nog hoger. Dit merk je wanneer je een stal binnen loopt: de gassen slaan je op de ogen en de luchtwegen. Overigens heet de ammoniak in urine ammonium: dit is een afgeleid zuur van ammoniak. Ammonium wordt in het lichaam verder omgezet in ureum, dat via de urine wordt afgescheiden.

Een ammoniakoplossing die verdund is wordt ammonia genoemd. In de volksmond echter noemen we dit vaak toch ammoniak. Ammonia vinden we vooral terug in schoonmaakmiddelen. Met ammonia kunnen oude verflagen makkelijk verwijderd worden. Omdat vet goed oplost in ammonia, wordt het ook vaak gebruikt om de ramen mee te wassen. Een kommetje water gevuld met ammonia in de oven verwijdert vetresten. Ammonia wordt ook wel gebruikt om vloeren mee te reinigen, vooral keukenvloeren die erg vettig zijn.

Ammoniumcarbonaat is een vlugzout dat wordt gebruikt als rijsmiddel bij het produceren van cake. Het is vooral bekend bij eierkoeken. Wie een vers pak eierkoeken opent kan soms een ammoniak-lucht waarnemen. De eierkoeken zijn dan te snel na bereiding verpakt. Aan de lucht of bij warmte ontleed ammoniumcarbonaat zich makkelijk in een aantal stoffen, waaronder ammoniak. Op zich gaat de kwaliteit van de eierkoek hier niet mee achteruit en kan dit zonder problemen gegeten worden. Het is wel begrijpelijk dat de eetlust door de ammoniak-lucht verdwijnt.

Ammoniak inademen

Ammoniak wordt gebruikt bij bedrijven waar koelinstallaties staan. Er wordt dan echt ammoniak bedoeld en niet het ammonia wat we in de schoonmaakmiddelen vinden. Bij een defecte koelinstallatie kan het giftige gas ammoniak vrijkomen. Bij inademing ontstaat er irritatie aan de luchtwegen en prikkende ogen. Grote hoeveelheden ammoniak inademen levert een beschadiging aan de longen op. Deze schade is onherstelbaar. In ernstige gevallen kan zelfs de dood optreden. Wanneer ammoniakgassen zich in een ruimte bevinden waar je niet uitkan, is het zaak om onder een douche te gaan staan. Ammoniak lost op in water waardoor er geen giftige dampen meer de luchtwegen inkomen. Om die reden staan er meestal douches in ruimten waar ammoniak aanwezig is.

Het inademen van ammonia is iets anders dan het voorgenoemde ammoniak. Ammonia vinden we in schoonmaakmiddelen/oplosmiddelen. Ammonia is sterk irriterend. Dit merk je aan de ogen maar ook aan de luchtwegen. Met name de slijmvliezen raken snel geïrriteerd door ammonia. Hoge concentraties ammonia inademen kan leiden tot oogbeschadiging, beschadiging van het reukvermogen en longbeschadiging. Werk daarom met ammonia altijd in goed geventileerde ruimtes. Vroeger werd het ook veel gebruikt door schilders maar door de hoge giftigheid wordt het steeds minder toegepast door deze beroepsgroep. Eenmaal opgelopen beschadiging kan niet meer hersteld worden.

Ammoniak geur in de neus

De adem kan naar ammoniak ruiken, of er ontstaat een ammoniak-lucht in de neus. Vaak is dit bekend bij kleine kinderen die ziek zijn. Dit verdwijnt weer wanneer de ziekte of ontsteking verdwenen is. Ouders herkennen vaak door de lucht al tijdig dat hun kind ziek begint te worden.

Sporters kunnen ook een ammoniak-lucht in de neus hebben. Dit komt vooral voor bij hoge intensiteit sporten. Het lichaam verbrandt eiwitten, dat een typische ammoniak-lucht veroorzaakt. Verder komt een ammoniakgeur vooral voor bij mensen met leveraandoeningen, diabetici en mensen die op dieet staan.

Smaak in de mond

Een ammoniaksmaak in de mond kan ook voorkomen bij ziekte of bij sporten. Een ammoniaksmaak in de mond bij sporters wordt ook wel ketose genoemd, doordat het lichaam te weinig koolhydraten binnen krijgt en overgaat op de verbranding van eiwitten. Echt handig is dit niet, omdat het lichaam eiwitten nodig heeft voor de opbouw van spieren. Het lichaam zal eerst koolhydraten en vet verbranden, maar naarmate deze voorraad meer opraakt gaat het over op eiwitverbranding. Houdt daarom de voorraad koolhydraten op peil.

Ingeslikt: eerste hulp

Bij het inslikken van ammoniak of een ammoniakoplossing mag de patiënt nooit braken. Laat de patiënt minstens twee glazen water drinken, ammoniak wordt hiermee verdund. Het inslikken van ammoniak is zeer pijnlijk en er ontstaat een beschadiging aan de slijmvliezen. Wanneer er niet wordt ingegrepen, treedt de dood soms op. Bel onmiddellijk het alarmnummer wanneer er ammoniak of een oplossing is ingeslikt. Let ook op met de huid: ammoniak veroorzaakt brandwonden wanneer het in aanraking komt met de huid. Spoel daarom de handen zeer goed af na contact met ammoniak.

Ammoniakvergiftiging

Een ammoniakvergiftiging treedt op wanneer de lever onvoldoende werkt. Na het eten van eiwitrijke voeding ontstaat er een teveel aan ammoniak in het lichaam. Het lichaam is normaal gesproken prima in staat om dit weer af te breken, maar bij bepaalde leveraandoeningen gebeurt dit niet en hoopt de ammoniak zich op in het lichaam. Het gevolg is een ammoniakvergiftiging. De hersenen kunnen hierdoor aangetast worden en in ernstige gevallen overlijdt de patiënt. Met medicijnen en een eiwitarm dieet kan dit probleem voorkomen worden.
Gerelateerde artikelen
AmmoniakvergiftigingAmmoniakvergiftigingEen ammoniakvergifting kan ontstaan door het inslikken of inademen van ammoniak, maar kan ook ontstaan vanuit het lichaa…
Gezondheidsproblemen bij honden: vergiftigingVergif kan het lichaam binnendringen door de huid, door inademen, door opeten. Als echte aaseters lopen honden veel geva…
Bacteriën in een vijver toevoegenBacteriën in een vijver toevoegenBacteriën zijn een essentieel onderdeel van een gezonde vijver. De bacteriën zullen ervoor zorgen dat de omzetting van s…
Chemosynthese: wat het is en hoe het werktChemosynthese: wat het is en hoe het werktPlanten gebruiken voor de koolstofassimilatie energie gecreëerd door fotosynthese. Sommige bacteriën benutten andere ene…
Vragen en antwoorden over transpiratieHet hele jaar door transpireren we, het ene seizoen iets meer dan het andere. Waarom transpireren we eigenlijk? Hoeveel…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak

Reageer op het artikel "Ammoniak inademen: giftig?"

Reacties

Ad van der Putte, 31-07-2018 15:37 #5
Ook ik heb vanaf mijn 19e tot ca. 30e jaar blootgestaan aan amoniakdampen van lichtdrukmachines tijdens het lichtdrukken en het verwisselen van de flacons. Nu op mijn 60e heb ik problematische luchtwegen en ben hypergevoelig voor o.a. tabaksrook, luchtverontreiniging en vocht. Snel benauwd en het gevoel dat ik mijn adem niet kwijt kan. Ook heb ik vanaf mijn 16e tot mijn ca. 43e jaar gerookt en dat zal ook geen goed gedaan hebben. Toch ben ik zo langzamerhand eens aan het uitzoeken of ik meer informatie kan vinden van mensen met dezelfde voorgeschiedenis en klachten.

Ella Meijs, 19-08-2017 14:31 #4
Ik merk bij blootstelling aan ammoniageuren naast die aantasting van slijmvliezen en luchtwegen ook een sterk concentratieverlies, een soort black-out.
Het is net of hersenholtes door de inademing krimpen of geprikkeld raken. vervolgens krijg ik hetzelfde gevoel in de nek, de ruggegraat en beneden op de stuit. Later lijkt het of er zich een knobbel in de linker lies vorm en wordt mijn linker been houterig.
Is er iets bekend over deze effecten als verschijnsel wanneer je langdurig aan amonia wordt blootgesteld?
Bij voorbaad mijn dank, ella

's Hamersma, 04-01-2017 23:08 #3
Ik heb vandaag stom foutje begaan. Was volop aan de schoonmaak en ik voeg dan altijd een vleugje ammoniak toe omdat het zo lekker schoon maakt. Maar nu mijn foutje. Ik had de badkamer al ingespoten met HG schimmelreiniging en omdat ik zo druk was had ik er geen erg meer in en spoot hierna de badkamer met pure ammoniak. Voor dat ik wist wat er gebeurde kreeg ik haast geen lucht meer. Kreeg gelijk vuurrode ogen en wist gelijk hier moet ik uit.

Toch heb ik nu 8 uur later ontzettend last van mijn luchtwegen (steeds hoesten en mijn neus is helemaal op hol, loopneus en steeds niezen). Veder heb ik het idee dat mijn linker oog gaat dicht zitten. Is dit verontrustend en moet ik contact met de dokter opnemen of zal dit vanzelf over gaan? Ben er best bezorgd om.

Yonge Mann, 30-11-2016 10:52 #2
Hoi, Van mijn 14e /tm 18e levensjaar heb ik op een lichtdrukkerij met ammoniak gewerkt, dwz.: de machines gebruikten ammoniak om de lichtdrukken te ontwikkelen. De machines waren heet en er hing in de afdeling waar niet werd geventileerd voortdurend een sterke ammoniakdamp. Ook vulden we zelf uit grote vaten de ammoniak bij in kleinere flessen waarmee we vervolgens de machines vulden. Bij het overschenken gebeurde het nogal eens dat je de ammoniakdamp inademde en dan kreeg je een steek tot achter in je kop. De ammoniak was iets van 35%. Zou dit een nadelige invloed op mijn gezondheid gehad kunnen hebben en zo ja welke?
Mvgr.
Yonge

Scott, 25-07-2016 20:53 #1
Ik heb net een fles ammonia geopend en rook er toen aan (Niet erg slim) het sloeg gelijk op mijn keel en ogen, toen heb ik een paar keer goed in en uitgeademd om die troep uit me luchtwegen te krijgen en water gedronken. Ik ben nu dus benieuwd of dit heel schadelijk was en of ik nog acties moet ondernemen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 03-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!