InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Turbineziekte door windmolens

Turbineziekte door windmolens

Turbineziekte door windmolens Turbineziekte of het windturbine syndroom (WTS) wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van windmolens. De ziekte komt het meest voor bij mensen die in de directe nabijheid van windmolens wonen. Ook zouden door windmolens dieren sterven of ziek worden en zou natuur aan verandering onderhevig zijn. In hoeverre bestaat deze ziekte en waar is dit aan te herkennen?

Wat is de turbineziekte?

De turbineziekte is een redelijk moderne ziekte. Logisch ook, want de ziekte wordt door windmolens veroorzaakt. Het gaat hier om de zogenaamde windturbines waarmee elektrische energie wordt opgewekt. De energie die hieruit vrijkomt noemen we windenergie en is een vorm van groene stroom.

Windmolens voorzien vele huishoudens van stroom en besparen daarmee het gebruik van fossiele brandstoffen, maar kennen ook een aantal nadelen. Zo zijn ze vaak ontsierend voor het landschap en hinderen soms de scheepvaart wanneer windmolens geplaatst worden op zandbanken. Voor de natuur beteken windmolens ook nadelen. Vogels botsten soms wel eens tegen een windmolen op met veelal de dood tot gevolg. Ook kan een vogel door de luchtdruk uit de lucht geslagen worden. Vleermuizen vinden de dood door de drukverschillen. Het broedgebied van vogels kan verstoord worden. Daarnaast zorgen windmolens ervoor dat hoge en lagere luchtlagen met elkaar vermengd worden. Dit geeft een ander klimaat in het gebied van de windmolens, met een veranderde natuur als gevolg.

Bij mensen veroorzaken windmolens die gebruikt worden ten behoeve van energie, soms de turbineziekte. Deze ziekte komt volgens Amerikaans onderzoek voor bij mensen die in de directe nabijheid van windmolens wonen. Niet iedereen loopt het risico om de turbineziekte op te lopen, maar het risico is wel verhoogd.

Symptomen van turbineziekte

De turbineziekte zou voorkomen bij mensen die in een straal van anderhalve kilometer om een windmolenpark wonen. Klachten als duizeligheid, hoofdpijn, slapeloosheid, oorsuizen, concentratiestoornissen en hartziekten zouden veroorzaakt kunnen worden door windmolens.

Turbineziekte bestaat niet, hinder wel

Het onderzoek naar de turbineziekte is uitgevoerd onder 10 Amerikaanse gezinnen, bestaande uit 38 personen. Een groot deel van de personen had al gezondheidsklachten voordat er sprake was van een windmolen in de omgeving. Bovendien bestond het onderzoek alleen uit een interview, niet uit een gezondheidsonderzoek. De turbineziekte is hiermee dan ook niet wetenschappelijk of medisch bewezen.

Toch kunnen windmolens wel voor overlast en bepaalde klachten zorgen. Zo produceren windmolens een geluid dat als hinderlijk kan worden ervaren. In sommige gevallen kunnen hierdoor slaapproblemen ontstaan. Overdag ondervinden weinig mensen hinder van geluidsoverlast veroorzaakt door windmolens.

Andere klachten hebben vooral te maken met de zorgen die mensen zich maken over de windmolens. Vooral mensen die de windmolens zien draaien, hebben hier het meest last van. Met name de ronddraaiende wentelwieken zorgen voor onrust bij sommigen. Ongerustheid en grote zorgen kunnen gepaard gaan met hoofdpijn, een zenuwachtig gevoel of darmproblemen. Door massahysterie ondervinden plots meerdere mensen deze klachten. Opvallend is dat mensen die een financieel belang bij windmolens hebben, geen klachten hebben of hinder ondervinden van windmolens. In sommige gevallen is het voor omwonenden namelijk mogelijk een deel van 'hun' windmolen te kopen of een windmolen zelfs helemaal te kopen. De klachten lijken dus grotendeels door onwetendheid en zorgen te worden veroorzaakt, dan door de windmolens zelf.

In enkele gevallen veroorzaken windmolens hinder door de slagschaduw. Wanneer de zon erop schijnt, zijn de roterende wieken op de grond te zien. Dit kan een onrustig beeld geven. In sommige gevallen levert dit beeld stress op bij omwonenden of voorbijgangers. Heel soms kan een windmolen schade veroorzaken door een losgeslagen bout of moer, of kan een wiek losraken en weggeslingerd worden. In de winter kan er zich ijs vormen op de wieken, dat bij rotatie weggeslingerd kan worden.

Angst voor overlast

Voor omwonenden is een nieuw windmolenpark vaak beangstigend. Niet vanwege de gezondheidsklachten die men zou kunnen krijgen, maar vanwege de angst voor overlast. Over het algemeen genomen valt de overlast wel mee: wanneer het windstil is, draaien de wieken niet. Bij harde wind zal het geluid van de windruis het geluid van de windmolens overstemmen. De meeste geluidsoverlast wordt veroorzaakt bij matige wind op dagen dat er weinig omgevingsgeluid is. Vaak is dit in de nacht het geval. Slagschaduw wordt door omwonende vaak niet als hinderlijk ervaren, omdat windmolens over het algemeen ver genoeg van woningen staan. De molen kan omvallen of getroffen worden door de bliksem. Voor de veiligheid moeten de molens daarom op een afstand van vier keer de rotordiameter van bebouwing staan.
Gerelateerde artikelen
Kan een auto rijden op windenergie?Het zou de ideale oplossing voor het energieprobleem zijn als de auto een windturbine ingebouwd krijgt die energie opwek…
Een windmolen voor thuisEen windmolen thuis: zou het niet geweldig zijn? Een kleine windmolen in je eigen tuin plaatsen en daarmee op duurzame w…
Aandoeningen: ziekte van MénièreBij de ziekte van Ménière is er sprake van duizeligheid in aanvallen. De aanvallen van duizeligheid duren enkele minuten…
Windmolens, nu en in de toekomstWindmolens, nu en in de toekomstOnze energiebronnen raken op. Wetenschappers zijn al jaren op zoek naar alternatieve energie. Een van de alternatieve en…
Symptomen van een verhoogde bloeddruk (hypertensie)Symptomen van een verhoogde bloeddruk (hypertensie)Een verhoogde bloeddruk komt bij een behoorlijk deel van de Nederlanders voor. Velen weten echter niet dat zij last hebb…
Bronnen en referenties
  • http://www.windturbinesyndrome.com/

Reageer op het artikel "Turbineziekte door windmolens"

Reacties

M. van Lieshout, 08-03-2017 11:14 #3
De conclusie die wordt getrokken uit 38 vragenlijstjes dat turbineziekte niet bestaat is wel erg kort door de bocht. Zolang er geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gedaan kan men niet stellen dat turbineziekte niet bestaat. Evenmin kan men stellen dat turbineziekte wel bestaat.

Wel is bekend dat het geluid, met name het laagfrequent geluid, bij bewoners die dicht bij een windturbine wonen vaak leidt tot slaapstoornissen. Ook is bekend dat mensen die slecht slapen prikkelbaar worden, aan concentratieverlies lijden met als gevolg dat de kans betrokken te zijn op ongevallen in de woonsituatie, in het verkeer en tijdens het werk groter is dan bij mensen die een van een goede nachtrust genieten.

Men kan dus niet stellen dat turbineziekte wel of niet bestaat maar men kan wel stellen dat het geluid van windturbines bijdraagt aan een grotere kans op gezondheidsschade.

Henk Daalder Duurzame Brabanders, 18-10-2013 15:38 #2
WTF bestaat niet. Mensen worden aantoonbaar niet ziek van geluid, maar van ergernis.
Anderen die dichter bij windmolens wonen, worden daar niet ziek van, dat bewijzen de honderden boeren gezonnen die een grote windmolen op hun erf hebben staan.

Tegenstanders van windmolens maken veel anti propaganda, zelfs mensen die geen windmolens in hun omgeving hebben, gaan zich ergeren aan de duurzame ontwikkeling, door die ergernis kunnen ze zich ziek voelen. Maar dat ius aangeprate ergernis, dus aangeprate ziekte.

Ca 4 miljoen Nederlanders wonen in veel meer verkeerslawaai, dan windmolens ooit zullen maken. ca 40 tot 400 Nederlanders wonen in gebieden waar ze af en toe windmolens horen. Maar dat is daar zo zacht dat ze zich niet hoeven ergeren. Maar dat soms wel doen. Afhankelijk van of ze zich ergernis laten aanpraten door de negatieve propaganda.

Geluid is pas overlast, als het boven de norm is. Voor windmolen geluid is er de LDEN 47 dB norm, vergelijkbaar met het geluid van een koelkast in de keuken. Wie ergert zich aan dat geluid? Door deze norm, worden in Europa nergens windmolens gebouwd, binnen een straal van ca 400 m van woningen. Die 4 miljoen mensen die in te veel verkeerslawaai wonen, wonen wel dicht bij het verkeer. Waarom maken we daar geen overlast van?

Stroobants, 12-10-2013 12:21 #1
Als ik dit zo hoor dan is het toch duidelijk dat windturbines geplaatst op minder dan 200 m van een woonwijk wel degelijk gevolgen kan hebben voor de mensen aldaar waarom worden ze dan voor voldongen feiten gesteld zoals in de industriezone te Erembodegem nu het geval is Schandalig noem ik dit Die mensen werden zogezegd opgeroepen voor een infoavond maar alles is reeds beslist! Waarom laten ze jonge mensen daar dan bouwen! eerst mensen informeren en dan verkavelingen maken niet omgekeerd!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 26-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!