InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn door het matras of bedbodem

Rugpijn door het matras of bedbodem

Rugpijn door het matras of bedbodem Rugpijn kan ontstaan door een verkeerd matras, een doorgezakte bedbodem of een verkeerd kussen. Steeds meer mensen krijgen te maken met rugklachten die vooral voelbaar zijn bij het wakker worden. Dit heeft enerzijds met onze veranderde werkhouding te maken, en anderzijds met een te minimale ondersteuning van de rug tijdens de slaap. Niet altijd is het matras de schuldige, ook bedbodem en kussen dragen hun steentje hierin bij.

Waarom rugpijn tijdens en na het slapen?

Veel mensen hebben er last van: halverwege de nacht wakker worden met rugpijn of in de ochtend met een gebroken rug het bed uitrollen. Rugpijn wordt vaak veroorzaakt door een matras of een slechte bedbodem. Dit komt door een slechte drukverdeling, waardoor er teveel spanning op de wervelkolom ontstaat. Het gevolg is meestal pijn in de onderrug. Rugklachten na het slapen komen vaker voor dan vroeger. Niet omdat de matrassen toen beter waren, maar omdat we tegenwoordig veel 'luier' zijn geworden. Vroeger moesten we langere periode lopen en bewegen. Beweging is goed voor de rug, zowel voor spieren als botten. Tegenwoordig zitten we enorm veel, waardoor de rug veel zwaarder belast wordt. Wanneer we dan ook nog eens op een slecht matras of een slechte bodem gaan liggen, is het vragen om rugproblemen.

Ligt het aan het matras of de bedbodem?

Veel mensen geven hun matras de schuld, maar ook de bedbodem of zelfs het hoofdkussen kan de boosdoener zijn. Een goed matras met een slechte bedbodem geeft onvoldoende ondersteuning. Een slecht hoofdkussen brengt de nek teveel omhoog of omlaag waardoor liggen op een goed matras nog nutteloos is. Het is dus vaak een samenspel tussen deze drie factoren. In principe moeten iedere tien jaar matras en bedbodem vervangen worden. De rek is er dan wel uit, en beiden bieden geen ondersteuning meer. Voor het hoofdkussen geldt dat deze om de 5 tot 8 jaar vervangen moet worden. De betere hoofdkussens kunnen ook tot wel 10 jaar mee.

Plank onder je matras

Een veelgehoord advies: stop een plank onder je matras en het lost je rugklachten op. Dit advies stamt vooral uit de tijd dat de metalen spiraalbodems gebruikt werden. Deze bodems gaven weinig ondersteuning en de rek was er al snel uit. Een doorzakkende bedbodem zorgt ervoor dat het matras gaat hangen. Zo kreeg je het hangmateffect. Voor een nachtje wel leuk, maar voor langere periode funest voor de rug. Wie het dus nodig acht een plank onder zijn matras te stoppen, kan beter op zoek naar een nieuwe bedbodem.

Een hard matras is beter dan een zacht matras, toch?

Of niet. Een hard matras is niet per definitie beter dan een zacht matras. Zoveel matrassen, zoveel keuzes. Het belangrijkste is dat een matras een goede ondersteuning geeft op plaatsen waar dat nodig is. Niet ieder mens is hetzelfde en de een heeft een kromme rug, een vergroeide rug, een hernia, een te lange rug of gewoon een perfecte rug. Het matras moet aangepast worden aan de persoon die erop slaapt. Tegenwoordig is er steeds meer keus in matrassen. De pocketvering matrassen en binnenveringsmatrassen hebben een kern van metalen veringen. De binnenveringsmatrassen zijn minder comfortabel, daarom worden steeds meer de pocketveringsmatrassen verkocht. Deze bieden een betere en individuele ondersteuning aan de rug. Een fijn matras voor mensen die ondersteuning willen en voor mensen met meer gewicht. Kies wel voor een matras met zoveel mogelijk pocketveren (minimaal 500 stuks).

Traagschuimmatrassen zijn ook wel bekend onder de naam tempur schuim of het nasa matras. Deze matrassen nemen de vorm van het lichaam aan en ondersteunen daarmee de ruggenwervel. Het voorkomt doorligplekken. Ideaal matras? Niet voor iedereen! Mensen met een scheve ruggenwervel kunnen beter niet voor dit matras kiezen, omdat de scheefheid nog eens extra benadrukt wordt door dit matras. Voor mensen die lang in bed moeten liggen is dit een fijn matras.

Proefslapen

In de winkel mag je even op je potentiële nieuwe matras liggen. Fijn ligt dat, toch? Maar hier heb je uiteraard helemaal niks aan. De kans is groot dat je na 1 maand erachter komt dat je een miskoop begaan hebt. Sommige beddenzaken bieden proefslapen aan: voor 14 dagen mag je het nieuwe matras uitproberen. Wanneer het matras je niet bevalt, mag je hem terug sturen. Dit heeft voor-en nadelen. Het voordeel is dat je het matras fijn kan uitproberen. Je hoeft niet over één nacht ijs te gaan, maar over 14 nachten ijs. Bevalt het niet, stuur je het matras terug en krijg je je geld terug. Het nadeel is dat veel bedrijven beweren de matrassen die gebruikt zijn te vernietigen. Onzin natuurlijk, als je bekijkt wat het matras zou moeten kosten. Eerlijke bedrijven verkopen deze matrassen door als tweedehands. Oneerlijke bedrijven gooien het matras terug de verkoop in als nieuw. En de klant koopt een gebruikt matras. Daarnaast is 14 dagen vaak te weinig om proef te slapen: het lichaam is pas na 3 tot 4 weken volledig aangepast aan het nieuwe matras.

Wees zuinig op de rug

Eigenlijk ontstaan de meeste rugklachten overdag door een verkeerde (werk)houding. We zitten teveel achter de pc of onderuitgezakt op de bank. We werken in kromgebogen houdingen en tillen met de rug. Al deze belastingen neen we mee tijdens onze nachtrust. Wanneer het matras niet goed is, kan de rug niet ontspannen na al die zware en vooral verkeerde arbeid (of zitwerk). Een goede houding is al het halve werk.
Gerelateerde artikelen
Welke soorten matrassen zijn er - Een matras kiezenSlaapcomfort bestaat uit een goede bedbodem en een goed passend matras. Er zijn verschillende soorten matrassen te koop.…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?Wat is nou eigenlijk een boxspring en waarom is dit zo'n goed bed dat het ook wel hotelbed wordt genoemd? Wat zijn de vo…
Traagschuimmatras voor comfort en tegen rugpijnTraagschuimmatras voor comfort en tegen rugpijnRugklachten kunnen je hele leven beïnvloeden. Veel mensen hebben overdag pijn in de rug en de rugpijn zorgt er ook voor…
Wat is nu een goed matras voor kinderen?Voor een kind, maar ook voor volwassenen is een goede nachtrust erg belangrijk. Een goede nachtrust zorgt ook voor een g…
Bronnen en referenties
  • Medischmatras.nl
  • Medical-mattress-care.com
  • Ikea.com

Reageer op het artikel "Rugpijn door het matras of bedbodem"

Reacties

Emma, 14-07-2015 09:51 #3
Ik kreeg een tijdje geleden rugklachten, toen bleek ook dat er een enorme 'bult' aan de onderkant van de lattenbodem zat. Die waren allemaal verschoven of verbogen, ik had een enorme holle rug tijdens het slapen. Hij was ook al minstens 10 jaar oud, misschien 20, mijn oma had er vroeger op geslapen. Nu kreeg ik een nieuw matras en dat is allemaal prima, die lag lekker. Hierna ging ik uit huis en moest een nieuw bed. Ik had gemerkt dat mijn moeders matras ook lekker lag, dus bestelde ik dezelfde. Maar mijn moeder is een stuk zwaarder dan ik en lag ook al een tijdje op dat bed (voor ík dat matras uitprobeerde.)
Dus nu heb ik een matras wat vrij 'bol' omhoog staat en bij het liggen, ligt het heerlijk. Maar bij het opstaan doet echt alles pijn. Met name mijn rug-'vleugels' en onderrug, maar ook mijn armen, alle gewrichten, mijn schouders, soms ook mijn hoofd. En ik heb hele duidelijke 'tekeningen' van de dekens, weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar dat heb ik thuis minder.
Thuis doet opstaan soms ook pijn hoor, héél soms, maar dat is dan al vrij snel weg en hier loop ik na een paar minuten nog steeds bibberig rond en is uitrekken eerder pijnlijk dan fijn.

Heeft dat nou te maken met de verandering van holle rug naar bolle rug en is dat gewoon goed? (ik heb een holle rug, dat moet ik zien te veranderen) of is dit niet goed en moet ik een nieuw matras? Want het was echt duur.

Maria, 19-08-2014 10:52 #2
Wat zijn de betere hoofdkussens? Tempur? Zij adviseren je kussen elke 3-5 jaar te vervangen. Ik slaap nu op mijn derde Tempur kussen. De vorige 2 zijn in 3 jaar tijd veranderd van traagschuim in schuim. De rek was er ECHT uit.

Ik heb een scheve rug maar moet lang in bed liggen. Wat nu?

Anne, 29-01-2014 10:49 #1
Ik heb een vrij smalle taille en in verhouding brede schouders. Geen enkel matras of kussen lag goed: ik kreeg altijd nek-of rugpijn. Uiteindelijk de oplossing gevonden: een zelf samengesteld matras van verschillende dekmatrassen op elkaar!

Ik heb nu drie dekmatrassen op elkaar liggen (verschillende traagschuim dekmatrassen).
Door de matrassen in verschillende volgorde op elkaar te leggen, bijv. de hardste bovenop, in het midden of onderop, heb ik de juiste hardheid en ondersteuning naar wens weten te vinden. Ik heb zelf het hardste matras onderop gelegd en slaap nu beter dan ooit! Voor relatief weinig geld een perfect op maat matras. Je kunt zo bijv. zelf een matras samenstellen met koudschuim en traagschuimlagen of ander materiaal. Koop je de dekmatrassen bij Ikea, dan kun je deze binnen 90 dagen nog ruilen ook.

Zelfde kun je met je kussen doen (2 dunne kussens op elkaar) of een kussen waarvan je de inhoud zelf makkelijk kan bijstellen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!