InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 's Nachts wakker worden op dezelfde tijd

's Nachts wakker worden op dezelfde tijd

's Nachts wakker worden op dezelfde tijd Iedere nacht op hetzelfde tijdstip wakker worden: erg vervelend want overdag raak je oververmoeid en prikkelbaar. Sommige mensen worden gewoon wakker en zien telkens dezelfde tijd op de klok staan, anderen worden iedere nacht wakker met dezelfde klachten zoals pijn, benauwdheid of hartkloppingen. De oorzaak kan te maken hebben met de biologische klok die verstoord is of met de orgaanklok. Belangrijk is om dit patroon te doorbreken en weer lekker door te slapen.

Biologisch ritme

Ieder mens heeft een biologisch ritme. Dit ritme bepaalt wanneer je vruchtbaar bent, kinderen krijgt, onvruchtbaar wordt, ouder wordt en doodgaat. Daarnaast bepaalde het biologisch ritme wanneer we moeten eten, slapen, werken etc. Dit alles wordt aangestuurd middels hormonen. Hormonen zijn ook verantwoordelijk voor het aansturen van ons dag-en nachtritme. Zo wordt er tegen de avonduren melatonine geproduceerd. Dit hormoon komt vrij wanneer de hoeveelheid licht afneemt, Het bereidt ons voor om te gaan slapen. Onder invloed van dit hormoon worden we slaperig. Afname van melatonine zorgt ervoor dat we ontwaken. Ook dopamine speelt een rol bij het ontwaken.

Iedere nacht op dezelfde tijd wakker worden

Het overkomt veel mensen: 's nachts op hetzelfde tijdstip wakker worden. Vaak meerdere nachten achter elkaar, soms zelfs maanden achter elkaar. Heel vervelend, want inslapen kost vaak wat moeite en veel mensen raken daardoor oververmoeid. Het lijkt ook heel moeilijk om dit proces te doorbreken. Maar waardoor wordt dit veroorzaakt?

Enerzijds kunnen we onze biologische klok de schuld geven. Wanneer we 's nachts wakker worden om te plassen, gaan we naar het toilet. Hierdoor worden we even meer wakker dan gewenst. Veel mensen moeten iedere nacht minstens eenmaal eruit om te plassen. Iemand die elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed gaat heeft een grote kans dat hij ook elke nacht op hetzelfde tijdstip moet plassen. Op een gegeven moment stelt de biologische klok zich daarop in. Het gevolg: iedere nacht op hetzelfde tijdstip ontwaken.

Een andere reden heeft met angst te maken. Bijna iedereen maakt het wel eens mee dat hij of zij op een nacht wakker wordt met hartkloppingen of het gevoel geen lucht te krijgen. Hiervoor kunnen diverse factoren de oorzaak van zijn, en vaak is het geheel onschuldig en eenmalig. Maar de schrik kan er aardig inzitten. De volgende nacht denkt men onbewust toch aan dit voorval. Het gevolg: weer op hetzelfde tijdstip wakker worden en uit paniek komen de hartkloppingen en benauwdheid vanzelf al. Dit brengt je in een vicieuze cirkel van iedere nacht ontwaken met deze klachten. Toch is er niets aan de hand. Bij echte hartklachten of longproblemen treden deze ook bij inspanning op en overdag. Ook bij slaapapneu treden deze klachten niet telkens op hetzelfde tijdstip op maar wisselend.

Orgaanklok

Een andere verklaring voor het wakker worden op hetzelfde tijdstip is de orgaanklok. Er moet gezegd worden dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de orgaanklok, maar deze kan wel als richtlijn gebruikt worden. De orgaanklok bevat organen en hun tijdstip van actieve en non-actieve werking. Wanneer een bepaald orgaan zwak is actief is, zal het zich slecht voelen op het tijdstip dat het actief is. Een orgaan dat in de nachtelijke uren actief is, zal dan snel klachten als pijn geven of de persoon zal er wakker van worden. Van de volgende organen kunnen we wakker worden wanneer deze zwak is:
  • Galblaas: tussen 23 - 1 uur
  • Lever: tussen 1 - 3 uur
  • Longen: tussen 3 - 5 uur
  • Dikke darm: tussen 5 - 7 uur
  • Maag: tussen 7 - 9 uur

De volgende organen veroorzaken voornamelijk een algeheel ziek voelen en sufheid:
  • Hart: tussen 23 1 uur
  • Dunne darm: tussen 1 3 uur
  • Blaas: tussen 3 5 uur
  • Nieren: tussen 5 7 uur
  • Bloedsomloop: tussen 7 9 uur

Het patroon doorbreken

Wie eenmaal iedere nacht rond hetzelfde tijdstip wakker wordt kan hier veel hinder van ondervinden. Vermoeidheid overdag, concentratiestoornissen, prikkelbaarheid, angst of paniekaanvallen komen voor. Het is vaak moeilijk om dit patroon te doorbreken, maar niet onmogelijk. Met onderstaande tips moet het zeker lukken:

  • Neem voor het slapen gaan een glas melk/calciumtablet. Calcium bevordert een diepe slaap. Ook magnesium bevordert dit. Bovendien zit in melk tryptofaan, waaruit melatonine wordt gemaakt.
  • Neem voor het slapen gaan vitamine C in: dit werkt geruststellend.
  • Drink niet teveel voor het slapen gaan. Hierdoor moet je ook veel plassen in de nacht.
  • Kijk niet op de klok bij het wakker worden. Dit zorgt ervoor dat je je de volgende nacht gaat focussen op dit tijdstip.
  • Wordt je wakker met hartkloppingen of benauwdheid, lees dan een boek of kijk wat tv. Ga niet liggen wachten of het zich weer voordoet. Bij ernstige klachten bel je de huisarts.
  • Zet de wekker eens eerder dan het tijdstip dat je wakker altijd wordt. Doorbreek het patroon.
  • Zorg voor een geventileerde slaapkamer en zet geen verwarming aan, of gebruik waterverdampers.
Ga bij ernstige slaapproblemen langs de huisarts. Deze kan soms een slaapmiddel voorschrijven waardoor het beter lukt om door te blijven slapen. Gebruik het middel niet langer dan noodzakelijk is. Een natuurlijk slaapmiddel is valeriaan. Het werkt kalmerend en zorgt ervoor dat je langzaam in slaap wordt getrokken. Kamille werkt ook rustgevend en kalmerend. Sint-janskruid wordt gebruikt bij slapeloosheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapwandelen en wat eraan te doenHet is midden in de nacht en ineens word je wakker, je hebt ijskoude tenen. Je denkt bij jezelf hoe kan dat nou. Je kijk…
Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tipsNachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tips's Nachts vaak moeten opstaan om te gaan plassen: is dat normaal? Dat vragen veel mensen zich af die vaak wakker worden…
Slaapfasen en de biologische klokSlaapfasen en de biologische klokAls we slapen komen we in verschillende fasen terecht. Maar hoe weet ons lichaam wanneer welke slaapfase is? En hoe weet…
Als je kind te vroeg wakker wordtAls je kind te vroeg wakker wordtAls je kind al om half vijf in de ochtend naast je bed staat omdat hij niet meer kan slapen, dan moet je jezelf afvragen…
Vormen van slapeloosheid: oorzaken en wat te doen?Vormen van slapeloosheid: oorzaken en wat te doen?Bijna de helft van de Nederlanders heeft wel eens last van slapeloosheid. Het is heel frustrerend om overdag je ogen haa…
Bronnen en referenties
  • http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2012/juni/Nieuwe-rol-voor-oud-hormoon.html
  • Home.tiscali.nl/genezenmetkruiden/orgaanklok.html

Reageer op het artikel "'s Nachts wakker worden op dezelfde tijd"

Reacties

Astrid, 03-11-2016 21:07 #4
Ga voordat je gaat slapen, 10 minuten op een stoel zitten. Richt je aandacht op je ademhaling. Volg je ademhaling, voel hoe je verse lucht ademt, je buik uitzet, je longen zich vullen. Hou 3 tellen je adem stil en adem dan rustig uit en voel hoe de lucht uit je longen gaat, je buik weer plat wordt en de lucht via neus/mond je lichaam verlaat. Door dit met aandacht te doen word je rustig en zal je rustiger slapen.

Chikki2007, 10-10-2016 21:03 #3
Ik heb reeds geruime tijd moeilijkheden met door slapen. Wordt alle nachten rond vier uur wakker en slaap dan nog een paar keren in maar niet vast meer. Heb veel dromen, geen nachtmerries maar wel zeer vervelend. Wat kan ik doen om deze situatie te verbeteren? Neem nog altijd geen slaapmiddelen in, alleen een halve lexotan van drie mg. En dat nog niet alle avonden.

Maureen Kamp, 13-08-2015 01:37 #2
Ik ging om half tien naar bed deze nacht en werd om 12 uur wakker, wordt dan actief en heb dan al behoefte om me te wassen en aantekleden. dit is niet elke nacht het geval, Soms kan ik ook de helenacht door slapen en wordt dan om half zeven wakker. Maar als ik snachts wakker word dan wordt ik actief alsof de dag al begonnen is. Dit rond spoken daar heb ik al langere tijd last van. ik gebruik diazepam soms en valeriaan maar het werkt niet. Ik slaap wel in maar wordt bijna elke nacht wel wakker en wil dan aan de dag beginnen. Slaap medicatie heb ik ook al eens geprobeerd maar dat schijnt ook niet erg verstandig te zijn. Heeft iemand nog advies of kan mij zeggen wat te doen. Mijn tante noemt me al spook van de opera.

Karel, 20-10-2013 10:06 #1
Sint-janskruid zou werken als een anti-depressum. Het enige wat het doet is je stofwisseling in je hersenen uit balans brengen. En bovendien is het gevaarlijk in combinatie met andere troep zoals paroxetine. Het is beter om de oorzaak van de stress te bestrijden dan de symptomen. Het is makkelijk gedacht en te mooi om waar te zijn dat alle problemen kunnen worden opgelost met een pilletje. Sommige medicijnen zijn natuurlijk nodig om een ziekte te bestrijden, maar er word te snel naar pillen gegrepen dan nodig is.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 18-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!