InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van boeren en/of oprispingen; oorzaken en behandeling

Last van boeren en/of oprispingen; oorzaken en behandeling

Last van boeren en/of oprispingen; oorzaken en behandeling Last van boeren heeft iedereen wel eens. Door te boeren laten we lucht uit de maag ontsnappen. Via de slokdarm en de mond verlaat het teveel aan lucht het lichaam. Zou dit niet gebeuren, dan komt de maagwand veel te veel onder druk te staan. Kleine hoeveelheden lucht komen samen met het voedsel in de darmen terecht. Is de hoeveelheid lucht in de maag echter groot, dan zal dit d.m.v. boeren verdwijnen. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor het ontstaan van veel lucht in de maag, soms wijst het op een voorkomende ziekte, vaak heeft het echter met het voedsel of met het inslikken van veel lucht te maken.

Boeren, wat is het eigenlijk?

In de maag kan zich lucht ophopen, wat is ingeslikt of wat door bepaalde processen in het spijsverteringskanaal zelf is ontstaan. Kleine hoeveelheden lucht worden samen met het voedsel afgevoerd naar de darmen. Wordt de hoeveelheid lucht in de maag groot, dan wordt er een seintje gegeven naar de hersenen, waardoor de sluitspier tussen de slokdarm en de maag zich ontspant.

De lucht kan hierdoor gemakkelijk worden afgevoerd via de slokdarm en de mond. Het laten van een boer gaat meestal gepaard met geluid. In veel landen wordt boeren beschouwd als onbeleefd, er zijn echter ook culturen waarin het laten van boeren juist als compliment gezien wordt voor de genuttigde maaltijd.

Oorzaken van boeren en oprispingen

Ingeslikte lucht

Iedereen slikt wel eens wat lucht in tijdens het eten of drinken en tijdens praten. Dit is normaal en de ingeslikte lucht wordt verwijderd uit de maag via de darmen of door het laten van een boer, wat over het algemeen een paar maal per dag gebeurt. Wordt er echter erg veel lucht ingeslikt, dan kan dit leiden tot overmatig vaak en/of hard boeren. Teveel lucht inslikken kan bijvoorbeeld gebeuren door onrustig eten of drinken, tijdens het praten, het kauwen van kauwgom, tijdens roken of door het hebben van veel stress.

Door het (veel) eten van bepaalde voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen die voor veel lucht in de maag en/of darmen kunnen zorgen zijn bijvoorbeeld koolsoorten, uien, knoflook, prei, het nuttigen van veel suikerhoudende en/of vette producten en het eten van scherpe kruiden. Ook koolzuurhoudende drank zorgt voor lucht in de maag.

Zwangerschap

Zwangerschap kan behalve voor misselijkheid ook leiden tot veel moeten boeren.

Brandend maagzuur

Mensen die last hebben van brandend maagzuur of andere maagklachten (als maagzweer) kunnen ook vaak last hebben van boeren laten, oprispingen en/of een opgeblazen gevoel in de buik.

Galstenen

Galstenen kunnen behalve voor veel pijnklachten ook zorgen voor het laten van boeren en last hebben van oprispingen.

Boeren bij zuigelingen

Een baby slikt tijdens drinken aan de borst of uit de fles veel lucht in. Veel lucht geeft kramp en pijn in de buik. Het is dan ook goed om uw baby overeind tegen u aan te houden en zachtjes op het ruggetje te wrijven/kloppen. Al snel volgt er meestal een flinke boer, wat voor de zuigeling bevrijdend zal werken.

Behandeling boeren

Als u veelvuldig last heeft van boeren laten, dan zijn er bepaalde dingen die u zelf kunt doen om de klachten aan te pakken:
  • Letten op wat u eet en drinkt
  • Rustig de tijd nemen om te eten en te drinken
  • Eet geen kauwgom, tijdens het kauwen kan u ongemerkt veel lucht inslikken
  • Drink geen koolzuurhoudende drank
  • Stop met roken
  • Vermijd stress

Als dit niet of niet afdoende helpt kunt u het volgende overwegen;

  • Logopedist bezoeken als het teveel aan lucht in de maag komt door een verkeerd gebruik van de halsspieren bij praten en/of ademhalen.
  • Eventueel kunt u bij de apotheek medicijnen krijgen die boeren laten helpen voorkomen en de huisarts kan in erge gevallen wat voorschrijven. Het is echter verstandig om de oorzaak van het ontstaan van de grote hoeveelheid lucht aan te pakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom laten we boeren?We hebben allemaal wel eens het gevoel ervaren: we moesten een boer laten. Maar waarom laten we eigenlijk boeren? En waa…
Verbrede landbouwVerbrede landbouwVerbrede landbouw wordt steeds verder ontwikkeld. Maar wat is nu precies verbrede landbouw? Welke vormen zijn er? Kan oo…
Wat kun je tegen zure oprispingen doen?Wat kun je tegen zure oprispingen doen?Zodra we na het eten gaan boeren, wordt een overdruk aan lucht of gas in de maag afgevoerd naar buiten. Daartoe wordt do…
Chips - De GeschiedenisChips, iedereen kent dit tussendoortje wel en is eigenlijk niet weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Maar wa…
De kruisen en mollen van de majeur toonladderDe kruisen en mollen van de majeur toonladderOver het algemeen is er veel verwarring over mollen en kruisen in de majeur toonladders. Vandaar dit stuk, met uitleg en…
Bronnen en referenties
  • MaagLeverDarm stichting
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Last van boeren en/of oprispingen; oorzaken en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 09-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!