InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vitamine D tekort

Vitamine D tekort

Vitamine D tekort Het wordt door menigeen onderschat, maar een tekort aan vitamine D kan wel degelijk substantiële invloed hebben op je functioneren. Het heeft invloed op verschillende zaken in het lichaam en kan het lichaam bij een tekort dus ook aardig laten disfunctioneren. Onder de juiste omstandigheden maak je het zelf aan, wat zo eenvoudig lijkt … maar waar het toch nog wel eens mis wil gaan.

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D stelt je in staat om calcium en fosfor uit de voeding te halen, wat weer nodig is voor een stevig bottenstelsel en voor de tanden. Vitamine D werkt in bijna alle organen door en is belangrijk bij de celgroei en celdeling (dit in verband met immuunsysteem).

Vitamine D kan het lichaam zelf aanmaken, tenminste als het voldoende zonlicht krijgt. Daarnaast kan er ook vitamine D gehaald worden uit vette vis (zoals makreel, zalm en haring) en in zeer beperkte mate is vitamine D ook te halen uit eieren. Verder wordt er kunstmatig aan zuivelproducten (zoals yoghurt en kwark) vitamine D toegevoegd.

Wat kan er fout gaan?

Gedurende de maanden dat we een lage zonkracht hebben (zeker zo’n 7 maanden per jaar) is er relatief weinig UVB straling. Deze straling is nodig voor de aanmaak van vitamine D. Gedurende de 5 maanden van meer zon zijn we – terecht – goed aangekleed om de straling van onze huid te houden. Enerzijds in verband vroegtijdige met veroudering van de huid, maar belangrijker nog, in verband met huidkanker die kan ontstaan. Tel daar een tekort aan producten die vitamine D bevatten bij op en zie daar een (stevig) tekort met alle mogelijke consequenties van dien.

Wat als je een tekort hebt?

We lijken het vitamine D tekort te onderschatten, dat hebben wij immers niet. Toch zijn er onderzoekers die aangeven dat 80% tot 90% in meer of mindere mate een tekort aan vitamine D heeft. Het lastige aan een vitamine D tekort is het gegeven dat het lang duurt voordat je het merkt. Als we ergens al last van hebben, dan nog linken we het niet snel aan een vitamine D tekort en dat doet ook lang niet iedere arts.

Wat zijn de problemengebieden?

Aangezien het voor de aanmaak van botten is, kan je daar dan ook last van krijgen en geldt ook voor de tanden. Verder kan er aanhoudende spierkramp ontstaan en wordt het door verschillende artsen (onderzoekers) gekoppeld aan zaken zoals:
  • migraine
  • winterdip
  • rugpijn (onderrug)
  • chronische vermoeidheid
  • auto immuunziekten (MS en diabetes)
  • hart- en vaatziekten

Er zijn zelfs onderzoekers die het koppelen aan kanker.

Hoe weet je dat je een tekort hebt?

Los van de bovengenoemde probleemgebieden, die kan je immers ook op een andere manier oplopen, hoe weet je nu in hoeverre je ook daadwerkelijk een tekort hebt? Eigenlijk kan dit maar op een manier en dat via de huisarts een bloedtest aanvragen. De waardes die als “goed” betiteld worden lopen uiteen van 25 nmol/l tot 30 nmol/l. Internationaal wordt er zelfs gesproken over 80 nmol/l. Wel wordt er direct bij aangegeven dat ieder lichaam anders is en dus ook de exacte waarde die goed is voor een specifiek lichaam.

Behandeling!

Om tot de norm van zo’n 10 microgram vitamine D per dag te komen (boven de 70 jaar is het beter om dit te verdubbelen), moet je in ieder geval zorgen dat je voldoende zonlicht in combinatie met voeding waar vitamine D uit te halen is, binnen krijgt.
Maar ja, dit is meer preventief om je niveau goed te houden, wat nu als je al een tekort hebt?

Naast wel voldoende uit je voeding en zonlicht te halen, kan je het aanvullen met voedingssupplementen. Dit kan bij een tekort uitkomst bieden. De voedingssupplementen zijn er in vloeibare vorm (druppels of ampullen) en in tabletten. Bij een ernstig tekort kan een injectie (via de huisarts) nog wel eens helpen of anders een “shot” UV licht. Stem hoe dan ook een tekort, en hoe dit aan te vullen, altijd af met de huisarts.

Tot slot

Het is in de westerse maatschappij niet nodig om een tekort aan vitamine D op te lopen en toch vindt het regelmatig plaats. Stem altijd af met de huisarts hoe te handelen, als het zover is en zorg dat je – als je weer op niveau zit – niet opnieuw een tekort oploopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnebank, zonlicht en vitamine D tekortDe zonnebank zorgt voor vitamine D aanmaak, en kan daarmee een belangrijke rol spelen voor je gezondheid. Vitamine D is…
Wat te doen tegen vitamine D-tekort? Oorzaken en tipsWat te doen tegen vitamine D-tekort? Oorzaken en tipsEen tekort aan vitamine D is vooral te wijten aan een gebrek aan zonlicht. Dit probleem komt dan ook vooral voor op het…
Vitamine D: de oplossing tegen tandbederfVitamine D: de oplossing tegen tandbederfDe gezondheidsvoordelen van vitamine D worden de laatste jaren meer en meer bekend. Het positieve effect van vitamine d…
Wat te doen tegen vitamine B12-tekort? Oorzaken en tipsWat te doen tegen vitamine B12-tekort? Oorzaken en tipsDe symptomen van vitamine B12-tekort zijn vrij divers, waardoor het soms moeilijk is om de juiste diagnose te stellen. D…
Voor- en tegenstanders over voedingssupplementenVoor- en tegenstanders over voedingssupplementenVitamines en mineralen zijn van levensbelang. Vitaminen en mineralen zitten in onze voeding, maar de meningen verschille…
Bronnen en referenties
  • V. Jamesons - arts

Reageer op het artikel "Vitamine D tekort"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 11-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!