InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Misselijkheid: welke medicijnen nemen als je misselijk bent?

Misselijkheid: welke medicijnen nemen als je misselijk bent?

Misselijkheid: welke medicijnen nemen als je misselijk bent? Misselijk zijn is geen pretje: je hebt het gevoel dat je maag gaat omkeren en daarnaast ben je ook nog eens draaierig en duizelig. Misselijkheid gaat vaak gepaard met braakneigingen en heeft doorgaans te maken met een reactie van je lichaam op ongewenst eten of drinken. Er zijn enkele effectieve geneesmiddelen met domperidon op de markt die misselijkheid kunnen bestrijden. Maar ook antimisselijkheidsmiddeltjes zoals Primatour kunnen effectief zijn tegen dat vervelende misselijke gevoel waarbij je dreigt te gaan kokhalzen. Welke medicijnen kan je nemen bij misselijkheid en maagklachten?

Misselijk en neiging tot braken

Braakneigingen gaan vaak samen met een duizelig en draaierig gevoel. In het algemeen spreekt men ook wel van "misselijkheid". Misselijkheid wordt veroorzaakt door een afweerreactie van je lichaam op ongewenste voeding, drank, drugs of geneesmiddelen. Als je vaak misselijk bent en de neiging tot kokhalzen je regelmatig overvalt dan kan de arts efficiënte medicijnen voorschrijven om die misselijkheid tegen te gaan.

Domperidon tegen misselijkheid

Misselijkheid wordt doorgaans bestreden met domperidon. Domperidon is een anti-emeticum en werkt vrij snel tegen maagzuur en braken. Op die manier kan een opgeblazen, misselijk gevoel in de maag bestreden worden. Domperidon zorgt voor een vlottere verwerking van de maaginhoud in de richting van de darmen. Braakneigingen worden verminderd om de simpele reden dat de maag zich sneller ledigt dankzij een betere ontspanning van de sluiting tussen de maag en de dunne darm. Tegelijk zorgt domperidon voor een betere sluiting van de spier tussen maag en slokdarm.

Gebruik domperidon

Tablet

Domperidon neem je best in voor de maaltijd als je weet dat je vaak last hebt van een misselijk gevoel. Ideaal is een vijftiental à twintigtal minuten voordat je gaat eten. Op die manier kan het geneesmiddel de nodige voorbereidingen treffen om het voedsel op te vangen. Maar ook als de misselijkheid optreedt bij de maaltijd zelf of erna is het zinvol om het geneesmiddel te nemen, hoewel het effect dan mogelijk niet optimaal is. De werking van het geneesmiddel duurt ongeveer een zestal uur. Dit geneesmiddel wordt soms ook gebruikt bij migraine.

Zetpil

Domperidon is in zijn soortvorm niet alleen in tabletvorm maar ook in zetpillen te verkrijgen. Het voordeel van deze zetpil is dat je het geneesmiddel niet oraal hoeft in te nemen, wat vaak moeilijkheden oplevert als je misselijk bent of moet kokhalzen. Wel moet in dat laatste geval onthouden worden dat de werking van het product iets later intreedt, meer bepaald 1 à 2 uur na het plaatsen van de zetpil. Voorts is domperidon ook beschikbaar onder de naam Gastrocure. Let er steeds op dat je nauwkeurig de bijsluiter van elk geneesmiddel bekijkt om mogelijke neveneffecten te vermijden

Motilium: neveneffecten

Het meest bekende voorbeeld van medicijn dat domperidom bevat is Motilium. Motilium werd enkele tientallen jaren geleden op de markt gebracht door de Belgische farmaceutische firma Janssen Pharmaceutica. Motilium is verkrijgbaar in pilvorm en in orodisperseerbare zuigtabletjes. Deze laatste vorm van Motilium is erg handig vermits je sowieso al moeilijk water kan inslikken bij misselijkheid; een simpel zuigtabletje is dan erg nuttig omdat je het kan laten smelten in je mond. Toch kreeg Motilium ook veel kritiek te verwerken doordat het schadelijke neveneffecten (hartritmestoornissen) zou veroorzaken. In de lage landen is Motilium sinds 2014 alleen nog verkrijgbaar op doktersrecept.
Andere merknamen waaronder domperidon verkrijgbaar is zijn onder meer:
  • Gastrocure
  • Domperitop
  • Touristil
  • Zilium

Andere middelen tegen misselijkheid

Maagzuurremmers

Ook maagzuurremmers die zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn kunnen soelaas bieden als je last hebt van misselijkheid. Enkele bekende voorbeelden van dergelijke maagzuurremmers zijn:
  • Rennie
  • Gaviscon
  • Omeprazol

Middeltjes tegen reisziekte

Een andere soort geneesmiddelen die efficiënt kunnen zijn tegen misselijkheid, braakneigingen en kokhalzen zijn middeltjes tegen reisziekte. Deze antimisselijkheidsmiddelen bestrijden de symptomen die gepaard gaan met reisziekte, zoals bijvoorbeeld ook draaierigheid en duizeligheid.
Enkele voorbeelden van middeltjes die je van je misselijkheid af kunnen helpen zijn:
  • Primatour
  • Cinnarazine
  • Suprimal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Iedereen is wel eens misselijk of moet overgeven. Misselijkheid ontstaat doordat een bepaald stukje van de hersenen, het…
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Misselijkheid: oorzaken, wat helpt er tegen, zwangerschapMisselijkheid: oorzaken, wat helpt er tegen, zwangerschapMisselijkheid is een naar gevoel in de buik en gaat gepaard met de neiging om te braken. Het braakcentrum in de hersenen…
Cinnarizine en Primatour tegen reisziekteCinnarizine en Primatour tegen reisziekteCinnarizine en Primatour zijn twee bekende medicijnen tegen reisziekte. Ze zijn beiden zonder voorschrift verkrijgbaar b…
Tips om misselijkheid en braken te verhelpenTips om misselijkheid en braken te verhelpenMisselijkheid en braken zijn tekenen dat het niet goed gaat met je lichaam. Rusten is daarom van primordiaal belang. Als…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Domperidon
  • www.gezondheid.behttp://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Maagklachten_en_misselijkheid_domperidon_tablet.aspx?mId=10704&rId=497
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/5806/Maagklachten_Misselijkheid_Tabletten_Domperidon_zelfzorg (bronnen geraadpleegd op 31/05/2016).

Reageer op het artikel "Misselijkheid: welke medicijnen nemen als je misselijk bent?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Misselijkheid bestrijden
Medische informatie…
Schrijf mee!