InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Concentratieproblemen bij volwassenen en kinderen

Concentratieproblemen bij volwassenen en kinderen

Concentratieproblemen bij volwassenen en kinderen Een concentratieprobleem houdt in dat je moeite hebt om je aandacht erbij te houden als je iets aan het doen bent of bijvoorbeeld iets uitgelegd krijgt. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hier last van hebben. Dit probleem kan een samenhang van een aantal dingen zijn, maar wat is er nu aan te doen?

Inhoud

Oorzaken van concentratieproblemen bij volwassenen

Concentratieproblemen komen steeds vaker voor

Concentratieproblemen komen zowel bij kinderen als volwassenen steeds vaker voor. Bij beiden kan dit een toenemende druk om te presteren zijn op school of op het werk maar ook hun aandacht die continue wordt afgeleid door omgevingsfactoren. Er wordt steeds meer van iemand gevraagd. Je moet zoveel mogelijk kunnen in een korte tijd. Dit is voor de meeste mensen erg frustrerend waardoor de spanning vaak toeslaat. Een andere oorzaak is social media. De hele dag wil je bereikbaar zijn voor anderen (social besitas), of dit nou via social media is, of via Whatsapp.

Storende factoren waarbij concentratieproblemen kunnen optreden

Op werk/studeer ruimte

  • Lawaaierig
  • De plaats waar je zit
  • Verlichting
  • Te hoge/lage temperatuur
  • Veel rommel om je heen
  • Te weinig of geen ventilatie

Waar je mee bezig bent

  • Je vindt het niet interessant/saai
  • Omdat het van een ander moet
  • Je vindt het moeilijk

Jijzelf

  • Je voelt je niet lekker
  • Je bent moe
  • Je bent verdrietig
  • Je bent bang om te falen
  • Je bent chaotisch in je hoofd

Bewegen

Het klinkt misschien gek, maar bewegen is een goede manier om je concentratieproblemen te verminderen. Je kan hierdoor beter slapen, je lichaamsgeest wordt scherper en je wordt rustiger. Lichaamsbeweging zorgt ook voor de aanmaak van nieuwe hersencellen. Om je dus beter te kunnen concentreren is het goed voor je om af en toe mentale inspanning af te wisselen met fysieke inspanning om een beter resultaat in je werk te krijgen.

Concentratieproblemen bij kinderen

Veel kinderen hebben last van concentratieproblemen op school. Als kinderen mochten kiezen tussen iets leren of een tekening maken, kiezen ze 9 van de 10 keer voor een tekening maken. Als een kind iets leuk vind, lukt het ze om hun volle concentratie erbij te houden. Op het moment dat een kind iets lastig vind, wordt hij snel afgeleid als er iets gebeurd in de omgeving. Als dat de schoolprestaties van een kind niet goed zijn door concentratieproblemen, zul je hier iets aan moeten doen.

Behandeling bij concentratieproblemen bij een kind

Het is belangrijk om als ouder van een kind te weten hoe het kind op school leert om zich te concentreren. Als dit thuis niet wordt ondersteund en opgemerkt is dit niet fijn voor een kind. Ouders kunnen het kind ook helpen met een rooster te maken met vaste tijden wanneer het huiswerk gedaan moet worden en om het kind ermee te helpen als het lastig is. Meer voorbeelden zijn:
  • Praat zacht en rustig
  • Praat langzaam en duidelijk
  • Benader je kind op een positieve manier
  • Complimenteer je kind als hij zijn best doet
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.verbeterjeconcentratie.com/Tips%20en%20Oefeningen%20voor%20een%20perfecte%20Concentratie%20versie%201.1.pdf
  • http://www.optimalegezondheid.com/concentratie-oefeningen-deel-1-wat-is-concentratie/

Reageer op het artikel "Concentratieproblemen bij volwassenen en kinderen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 08-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!