InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kom ik snel van mijn verkoudheid af?

Hoe kom ik snel van mijn verkoudheid af?

Hoe kom ik snel van mijn verkoudheid af? Je kan je erg beroerd voelen door een verkoudheid maar toch wordt het niet echt als ziekte gezien. Je kunt beter een paar dagen flink koorts hebben, dan mag je uitzieken en ben je er vanaf. Een normale verkoudheid duurt over het algemeen een week, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Bij een verkoudheid lijkt het of heel je hoofd vol met snot zit en je blijft snuiten. Gelukkig gaat een verkoudheid wel vanzelf over, maar je kan je lichaam altijd een handje helpen. Hoe kun je sneller van je verkoudheid afkomen?

Hulp bij je verkoudheid zonder medicijnen

Neem rust

Ook al wordt een verkoudheid niet echt als een ziekte beschouwd, het geeft toch aan dat er een virus in je lichaam zit. Het is alleen maar goed voor je verkoudheid als je een avond vroeg naar bed gaat of even lekker op de bank kruipt met een boek. Door rust te nemen geef je je lichaam meer energie om tegen je verkoudheid te vechten.

Stomen

Een stoombadje nemen is sowieso goed op zijn tijd, maar helemaal als je verkouden bent. Door het stomen komt het slijm los en zal je ook minder last hebben van je verkoudheid. Om het stoombad optimaal te benutten kun je er ook wat kruiden of Vicks in doen. Kruiden die goed helpen zijn eucalyptus, tijm en kamille.

Veel water en vruchtensapjes drinken

Door veel water en/ of vruchtensapjes te drinken spoel je als het ware de afvalstoffen uit je lichaam.

Fruit eten

Extra vitamines zijn altijd goed voor je lichaam. Om sneller van je verkoudheid af te komen wordt aangeraden om extra citrusfruit te eten, zoals bijvoorbeeld sinaasappels en grapefruit. Door de vitamine C wordt je lever extra geholpen om de gifstoffen af te voeren.

Kippensoep eten

Het klinkt misschien als een fabel dat je kippensoep moet eten om sneller van je verkoudheid af te komen, maar het helpt echt! Als je hete soep eet, komt er stoom vrij, wat weer goed is om het slijm los te maken. Maar ook de bouillon en de kruiden helpen goed tegen een verkoudheid.

Hulp met je verkoudheid met medicijnen

Neusspray

Het bekendste middel bij een verkoudheid is toch wel de neusspray. Je hebt twee verschillende, namelijk één met een medicijn (bijvoorbeeld oxymetazoline) er in en eentje met alleen zoutoplossing. De neusspray met zoutoplossing wordt bij baby's en kinderen gebruikt en wanneer iemand bijvoorbeeld gevoelig is voor de neusspray met oxymetazoline. Door neusspray in de neus te spuiten kan je ook weer makkelijker door je neus ademen.

Druppels en pillen

Je zult bij de apotheek ook druppels en pillen tegenkomen die je helpen om sneller van je verkoudheid af te komen. Deze druppels en pillen bestaan uit kruiden die tegen je verkoudheid zullen strijden.

Paracetamol

In principe helpt een paracetamol niet echt om van je verkoudheid af te komen, behalve als je er ook koorts bij hebt. Maar een paracetamol kan je wel helpen om je wat beter te voelen, want het helpt wel tegen de pijn.

Conclusie

De manieren om van je verkoudheid af te komen zonder medicijnen zijn per persoon verschillend. Niet alles werkt voor ieder persoon. Misschien is je verkoudheid er niet eerder van over, maar je voelt je ongetwijfeld even een stukje beter. Verder zijn het allemaal manieren die geen kwaad kunnen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Gebruik je bijvoorbeeld neusspray of neusdruppels dan mag je toch wel verwachten dat het tegen je verkoudheid helpt. Voor jezelf zal het al een stuk schelen als je neus tenminste open is. Bij gebruik van middeltjes van de apotheek (of drogist) is het wel aan te raden om even de bijsluiter te lezen. Vaak staat er in de voorschriften hoe vaak je iets mag gebruiken.
© 2015 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Daar is die vervelende verkoudheid weer!Met het vallen van de bladeren wordt het weer kouder buiten. Wisselvalligheid troef en het is nog moeilijk in te schatte…
Baby verkouden  Wat moet je doen?Baby verkouden Wat moet je doen?Wanneer een baby verkouden is, kan dat erg vervelend zijn. Als volwassene kunnen we ons best voorstellen hoe beroerd de…
Verkoudheid, loopneus en niezen, wat is dat?Verkoudheid, loopneus en niezen, wat is dat?Bent u verkouden en heeft u een loopneus met helder waterig snot en moet u regelmatig niezen en hoesten? De kans is dan…
Neus- en bijholteontstekingNeus- en bijholteontstekingLinks en rechts van de neus, zitten de bijholten. De bovenkant van de bijholten komen tot aan de oogkassen en vlak onder…
Wat te doen bij een verkoudheid?Wat is een verkoudheid? Een verkoudheid is een reactie van het lichaam op een infectie van de bovenste luchtwegen. binne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.verkouden.nl/
  • http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/neus/verkoudheid/

Reageer op het artikel "Hoe kom ik snel van mijn verkoudheid af?"

Infoteur: Ladycurious
Gepubliceerd: 06-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!