Gehoor en de gehoorstoornissen

Gehoor en de gehoorstoornissen Er kunnen drie verschillende soorten gehoorstoornissen onderscheiden worden, namelijk een stoornis in de geleiding, een perceptiestoornis en een gemengde stoornis. Deze gehoorstoornissen kunnen een erfelijke oorsprong hebben en ontstaan zijn voor (prenataal), tijdens (perinataal) en na de geboorte (postnataal). Via de Algo-test kan men reeds bij baby's van 0 tot 6 maanden een auditieve beperking opsporen. Bij een defect aan het gehoor is het belangrijk om zo snel mogelijk een oorarts te raadplegen.

Anatomie van het oor

Wanneer er geluidsgolven zijn vangen we deze op met onze oorschelp (1). De oorschelp noemen we ook wel het buitenoor. De gehoorgang (10) zorgt er voor dat het geluid zich kan voortzetten richting het trommelvlies (hier begint het middenoor). Het trommelvlies is via de mond verbonden met de buis van Eustachius (7). In een holte gevuld met vloeistof aan de binnenkant van het trommelvlies bevinden zich 3 gehoorbeentjes die onderling met elkaar verbonden zijn, namelijk de hamer (2), het aambeeld (3) en de stijgbeugel (8). Deze geven het geluid via het ovale venster 'samengeperst' door aan het slakkenhuis (6). Vanaf hier begint het binnenoor. Vervolgens wordt door de druk van het samengeperste geluid de haarcellen in werking gesteld. Deze staan via de gehoorzenuw (5) in verbinding met de hersenen. Tenslotte hebben we ook nog het evenwichtsorgaan (4).

Stoornissen in het gehoor

Geleidingsstoornis

Bij een geleidingsstoornis is er een disfunctioneren in de weg die de geluidsgolven afleggen tussen gehoorgang, trommelvlies en de gehoorbeentjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel). Toch kan het binnenoor hierbij normaal werken en is beengeleiding (de mogelijkheid om de geluidsgolven op te vangen, te versturen naar het slakkenhuis en vervolgens de gehoorzenuw te activeren) mogelijk. Er is bij deze fase dus enkel sprake van slechthorendheid, maar nog niet van doofheid.

Perceptiestoornis

Een perceptiestoornis situeert zich op de weg van het binnenoor, gehoorzenuw, gehoorbaan en hersenschors. Deze keer is er ook sprake van een stoornis in de beengeleiding. Dit kan leiden tot een ernstigere vorm van slechthorendheid of zelfs doofheid.

Gemengde stoornis

Bij een gemengde stoornis komen beide types voor op verschillende manieren en in verschillende gradaties.

Raadpleeg zo snel mogelijk de oorarts

Het is van groot belang dat de oorarts zo snel mogelijk het precieze 'defect' kan opsporen. In de praktijk zien we dat slechthorendheid goed opgelost kan worden via een hoorapparaat of een operatie. Dit gebeurt vooral bij een geleidingsstoornis. Wanneer er echter sprake is van een perceptiestoornis is de aandoening al veel moeilijker aan te pakken.

Algo-test

Via de Algo-test is het mogelijk om een auditieve beperking bij baby's op te sporen van de geboorte tot een leeftijd van 6 maanden. Deze test duurt een 7-tal minuten en hierbij meet men de elektrische spanning ter hoogte van de hersenstam die ontstaat bij het aanbieden van geluiden. Dit doet men door elektroden te plaatsen op het hoofdje van de baby en zo kan men onderzoeken hoe de hersenen reageren op deze geluiden. Vervolgens kan men de hersenactiviteit aflezen op een scherm. Opvallend is dat deze test al slapend afgenomen kan worden.

Verworven gehoorstoornissen

Prenataal, perinataal en postnataal

De periode voor, tijdens en na de geboorte kan een belangrijke impact hebben op het eventueel later ontwikkelen van een auditieve beperking. Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis liggen van een verhoogde kans op latere gehoorstoornissen.
  • Prenataal (voor de bevalling): ziektes moeder, middelengebruik, zwangerschapsvergiftingen en rhesus antagonisme.
  • Perinataal (tijdens de bevalling): zuurstoftekort, vroeggeboorte en algemene complicaties tijdens de bevalling.
  • Postnataal (na de bevalling): hersenvliesontsteking, voedselstoornissen, virussen en infecties.
© 2015 - 2020 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De werking van het oorHet oor is één van de vijf zintuigen. Het zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen kunnen horen, maar het oor zorgt er…
Anatomie van het oorHoe zit het oor inmekaar en hoe werkt het oor. Waardoor kunnen we horen en hoe wordt geluid omgezet. Hieronder een klein…
SCDS: ziekte van binnenoor met gehoor- en evenwichtsklachtenSCDS: ziekte van binnenoor met gehoor- en evenwichtsklachtenHet Superior Canal Dehiscence-syndroom (SCDS), ook wel Superior Semicircular Canal Dehiscence (SSCD) of het derdevenster…
TrommelvliesbuisjesOngeveer 20% van de kinderen tot 6 jaar krijgt trommelvliesbuisjes. Dit is één van de meest voorkomende chirurgische ing…

Wat doen bij een aneurysma?Wat doen bij een aneurysma?Het woord alleen al ziet er angstaanjagend uit: aneurysma. Moeilijk om te schrijven en moeilijk om uit te spreken. Maar…
Factor V Leiden, bloedstolling en tromboseFactor V Leiden, bloedstolling en tromboseFactor V Leiden, ook wel APC-resistentie genoemd, is een genetische afwijking van één van de stollingsfactoren in het bl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodypino, Pixabay
  • http://welkomwereld.skynetblogs.be/tag/kind+en+gezin
  • Keel-neus-ooraandoeningen geredigeerd door A. de Sutter,I. Dhooge,J.W. van Ree
  • http://eargroup.net/ingrepen/347/ALGO-door-Kind-en-Gezin
  • http://www.beterhoren.nl/mijn-gehoor/Pages/default.aspx

Reageer op het artikel "Gehoor en de gehoorstoornissen"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 07-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!