InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diastasis recti: Blijvende zwangerschapsbuik met rugpijn

Diastasis recti: Blijvende zwangerschapsbuik met rugpijn

Diastasis recti: Blijvende zwangerschapsbuik met rugpijn Bij ongeveer twee op de drie vrouwen die pas bevallen zijn, lijkt het soms of ze maanden na de bevalling nog steeds of opnieuw zwanger zijn. Dit is een mogelijk teken dat de vrouw lijdt aan diastasis recti. Bij diastasis recti (rectus-diastase) treedt een scheiding op tussen de linker- en rechterzijde van de rectus abdominis spier (rechte buikspieren). Deze spier bedekt de voorzijde van het buikgebied. Door de scheiding ontstaat een ronde, uitpuilende buik. Niet enkel pas bevallen vrouwen lijden mogelijk aan de aandoening, maar ook baby’s zijn soms getroffen. Vaak is een behandeling niet vereist, maar oefeningen zijn wel voorhanden om de afwijking bij volwassenen te verminderen. In ernstige gevallen is een buikwandcorrectie vereist.

Oorzaken: Verhoogde spanning op buikwand

Diastasis recti komt vaak voor bij pasgeborenen. De aandoening komt het vaakst voor bij premature en Afro-Amerikaanse kinderen. Zwangere vrouwen ontwikkelen de aandoening door een verhoogde spanning op de buikwand. Het risico is groter bij een meerling of bij vele zwangerschappen. Ook bij vrouwen die ouder zijn dan 35 jaar, komt de afwijking tot slot vaker voor.

Symptomen: Blijvende zwangerschapsbuik

Diastasis recti lijkt op een richel, die in het midden van het buikgebied naar beneden loopt. De “richel” strekt zich uit vanaf de onderkant van het borstbeen naar de navel. Het aangetaste gebied komt verder omhoog bij het overbelasten van spieren. Bij zuigelingen is de aandoening het gemakkelijkst te zien wanneer de baby probeert te gaan zitten. Wanneer het kind ontspannen is, zijn vaak de randen van de rectusspieren voelbaar. Bij pas bevallen vrouwen is een blijvende zwangerschapsbuik te zien.

Diastasis recti komt vaak voor bij vrouwen die meerdere zwangerschappen hebben gehad. Dit komt omdat de spieren dan vaak uitgerekt zijn. Extra huid en zacht weefsel in de voorkant van de buikwand is mogelijk het enige symptomen van deze aandoening in de vroege zwangerschap. In het laatste deel van de zwangerschap puilt de bovenkant van de zwangere uterus (baarmoeder) zichtbaar uit uit de buikwand. In ernstige gevallen zijn zelfs delen van het ongeboren kind te zien.

Diagnose en onderzoeken

De arts detecteert diastasis recti met behulp van een lichamelijk onderzoek.

Behandeling diastasis recti met oefeningen

Medische behandeling

Zwangere vrouwen met deze aandoening krijgen geen behandeling omdat dit niet nodig is. Bij zuigelingen verdwijnt diastasis recti ook na verloop van tijd. Chirurgie (buikwandcorrectie) is soms nodig zijn als de baby een hernia ontwikkelt die vast komt te zitten in de ruimte tussen de spieren.

Oefeningen

Wel is voorzichtigheid geboden bij het leveren van inspanningen. Sommige fitnessbewegingen, waaronder sit-ups en push-ups, verergeren de buikscheiding. Ook volgende activiteiten zijn afgeraden: zwemmen, een aantal yogahoudingen en alles wat de patiënt doet op de handen en de knieën. Vrouwen mogen zich verder niet overbelasten, omdat de aandoening hierdoor soms nog verergert. Constipatie en het tillen van zware dingen, zoals kinderen, leggen druk op het bindweefsel. Opstaan en gaan zitten tellen ook mee als “zwaar tillen”, omdat de patiënt hierdoor het lichaamsgewicht opheft.

Prognose aandoening

Bij sommige patiënten verdwijnt diastasis recti spontaan. Zwangerschapsgerelateerde diastasis recti houdt vaak nog lang aan nadat de vrouw bevallen is. Fysiotherapie verbetert dan de aandoening. Af en toe ontwikkelt de patiënt een navelbreuk (uitstulping van buikwand rond navel). Chirurgie is zelden nodig bij diastasis recti.

Complicaties: Rugpijn

De aandoening leidt soms tot lage rugpijn, constipatie en het lekken van urine. Ook ademhalings- en bewegingsproblemen komen voor. In extreme gevallen scheurt het weefsel, en dan steken de organen uit de opening. Deze aandoening is gekend als een hernia.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een overzicht van de buikspierenDe buikspieren vormen samen met de rugspieren het steun van het skelet. Een aangepaste training vormt een belangrijk bes…
Een dikke of bolle buik? Gevolg van een Rectus diastaseEen dikke of bolle buik? Gevolg van een Rectus diastaseLijk jij sinds je zwangerschap nog steeds zwanger terwijl je het echt niet bent? Een bolle buik: veel moeders hebben het…
Buikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackBuikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackIedereen wil graag een strakke buik of een sixpack. Een goedgetrainde buik ziet er niet alleen mooi uit, maar de buik is…
6 zware buikspieroefeningen in zit6 zware buikspieroefeningen in zitTraditionele oefeningen worden vaak in ruglig gedaan. Maar er zijn verschillende vormen wat betreft het uitvoeren van bu…
BuikspieroefeningenVoor het bekomen van die platte buik of begeerde sixpack zijn er meerdere spieren die zullen moeten worden getraind, er…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 10 februari 2017
  • Abdominal Separation (Diastasis Recti), http://www.webmd.com/baby/guide/abdominal-separation-diastasis-recti#1
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diastasis recti, https://medlineplus.gov/ency/article/001602.htm
  • Diastasis Recti: The Postpartum Body Problem No One Talks About, http://www.parents.com/pregnancy/my-body/postpartum/diastasis-recti/

Reageer op het artikel "Diastasis recti: Blijvende zwangerschapsbuik met rugpijn"

Reactie

Marjo, 13-05-2019 12:16 #1
Vanwaar komt de info dat zwemmen slecht is voor diastase? Bleek dit op basis van wetenschappelijk onderzoek?
Ik ben nu 30 weken zwanger en heb een diastase. Ik vroeg me af of zwemmen sowieso af te raden is en of er bepaalde slagen zijn (crawl of schoolslag) die er geen effect op hebben.
Alvast bedankt!

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zwangerschapsaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!