InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Elektro-encefalografie (EEG): Onderzoek van hersenactiviteit

Elektro-encefalografie (EEG): Onderzoek van hersenactiviteit

Elektro-encefalografie (EEG): Onderzoek van hersenactiviteit Een elektro-encefalografie is een medisch onderzoek waarmee de arts de elektrische activiteit van de hersenen meet. In de volksmond is een EEG, de afkorting van een elektro-encefalografie, gekend als een hersenfilmpje. Met behulp van een elektro-encefalografie is de arts in staat om heel wat aandoeningen op te sporen alsook om andere hersenproblemen op te volgen. De EEG-test is evenwel niet bruikbaar om de intelligentie van iemand te meten. Dit eenvoudig en pijnloos onderzoek vindt plaats in een ziekenhuis.

Indicatie EEG: Aandoeningen opsporen en opvolgen

De communicatie tussen hersencellen gebeurt door middel van kleine elektrische signalen, beter bekend als “impulsen”. Dankzij een EEG is een arts in staat om deze activiteit te meten. Een EEG is inzetbaar om aandoeningen op te sporen en op te volgen.

Aandoeningen diagnosticeren

Een aantal aandoeningen zijn met dit hersenfilmpje te diagnosticeren zoals:

Andere hersenproblemen opvolgen

Verder is een EEG ook nog inzetbaar om:
  • de hersenactiviteit bij een diepe coma te testen (om te kijken of een patiënt hersendood is of niet)
  • de hersenen tijdens een hersenoperatie te bewaken
  • de ontwikkeling van de hersenen bij te vroeg geboren kinderen te beoordelen
  • slaapstoornissen te evalueren

Voor het onderzoek van de hersenen

Haren wassen

Het is belangrijk om de haren te wassen voordat het onderzoek plaatsvindt. Wel zijn hierbij conditioners, oliën, sprays of gels verboden. Het haar moet bijgevolg volledig droog en schoon zijn voor het onderzoek start, zonder de aanwezigheid van bepaalde haarstylingsproducten.

Medicatie mogelijk stopzetten

Bepaalde geneesmiddelen interfereren mogelijk met de onderzoeksresultaten en daarom moet de patiënt hiermee misschien stoppen. Dit overlegt hij echter steevast op voorhand met de arts.

Opwekkende middelen afgeraden

Verder mag de patiënt tot acht uur voor het onderzoek geen voedingsmiddelen en dranken met cafeïne of andere opwekkende producten gebruiken om wakker te blijven. Af en toe is het namelijk nodig om tijdens het onderzoek te slapen. Het is hierbij ook verstandig om de slaaptijd de avond voordien te minderen.

Tijdens het hersenfilmpje

Eenvoudig onderzoek

Het gewone hersenfilmpje kent een tijdsduur van circa dertig tot zestig minuten. Hierbij is het de bedoeling dat de patiënt op de rug gaat liggen in een bed, of in een ligstoel rust. Daarna brengt de onderzoeker elektroden (meetpunten) aan op de hoofdhuid. Hiervoor moet hij wel wat pasta smeren op de hoofdhuid zodat de elektroden blijven vastkleven. Dankzij de geleidende pasta ontstaat tevens een beter contact tussen de elektroden en de huid. Dit voelt een beetje plakkerig en misschien ongemakkelijk aan maar doet zeker geen pijn. De elektroden zijn door draden verbonden met een opnameapparaat. Het apparaat verandert de elektrische signalen in patronen die de arts kan bekijken op een monitor. Deze patronen, die ook op papier afdrukbaar zijn, lijken op golvende lijnen. Het is belangrijk om bij dit onderzoek stil te blijven liggen en de ogen te sluiten, zodat de resultaten niet beïnvloed worden. Soms moet de patiënt op vraag van de onderzoeker enkele simpele activiteiten uitvoeren, zoals snel en diep ademen gedurende enkele minuten, eventjes diep zuchten, met de ogen knipperen, kijken naar een fel knipperend licht of een vuist maken. Soms is het ook nodig om op vraag te gaan slapen bij dit onderzoek.

Met bijkomend registratieapparaat

Een aantal patiënten moet een EEG ondergaan waarbij de arts resultaten nodig heeft van een langere registratieperiode. De patiënt draagt hierbij de elektroden, maar ook krijgt hij een speciaal registratie-apparaat dat hij gedurende maximaal drie dagen met zich mag meenemen. De patiënt mag met hiermee alle activiteiten thuis uitvoeren. Af en toe is een ziekenhuisverblijf vereist bij dit langdurig onderzoek zodat het controleren van de hersenactiviteit permanent mogelijk is.

Resultaten elektro-encefalografie

De onderzoeker bezorgt alle informatie aan de neuroloog, die hiervan een diagnose maakt en dit later met de patiënt bespreekt.

Normale resultaten

De elektrische activiteit van de hersenen bedraagt normaal gezien een bepaald aantal golven per seconde (frequentie). Dit staat voor een normale frequentie voor verschillende niveaus van alertheid. In wakkere toestand zijn bijvoorbeeld meer hersengolven te zien dan in een slaaptoestand. De golven kennen ook geen afwijkende patronen. Een normaal EEG betekent echter niet dat een patiënt in het verleden geen epileptische aanval o.i.d. gehad kan hebben.

Abnormale resultaten

Soms zijn de resultaten van een EEG-test abnormaal; dit is dan te wijten aan:
  • convulsies (stuipen: oncontroleerbare fysieke bewegingen en veranderingen in het bewustzijn) (zoals epilepsie)
  • drugsmisbruik of alcoholmisbruik
  • een abnormale bloeding
  • een abnormale structuur in de hersenen zoals een hersentumor
  • een herseninfarct: afsterven van weefsel als gevolg van een blokkade in de bloedstroom
  • een hoofdwonde
  • een zwelling van de hersenen (oedeem)
  • migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn) (in sommige gevallen)
  • slaapstoornissen zoals narcolepsie (overmatig slaperig en verlies van controle van de ledematen)

Risico's bij het meten van de hersenactiviteit

Een elektro-encefalografie is een zeer veilig onderzoek. Wel ervaren sommige patiënten met epilepsie mogelijk een aanval als ze de lichtflitsen zien. De onderzoeker is getraind om de patiënt dan meteen te helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Neurofeedback: controle krijgen over je hersengolvenNeurofeedback: controle krijgen over je hersengolvenNeurofeedback is in de ogen van veel mensen een vreemd fenomeen. Neurofeedback betekent dat je leert controle te krijgen…
Functionele MRI (fMRI): Aantonen van hersenactiviteitFunctionele MRI (fMRI): Aantonen van hersenactiviteitJe leest in het nieuws vaak over onderzoeken waarbij gekeken is welk deel van de hersenen actief was bij een bepaalde ta…
Elektro-encefalografie (EEG)Elektro-encefalografie (EEG)EEG is een afkorting voor elektro-encefalografen, een manier om elektrische potentiaalverschillen in de hersenen te regi…
Wat is neurofeedback?Neurofeedback is een behandelmethode waarbij men de hersenactiviteit direct stimuleert en daarmee de hersenen andere her…
Wat is Neurofeedback?Neurofeedback, ook wel EEG-biofeedback, neurotherapie, neurocoaching of neurobiofeedback genoemd, is een training waarbi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tim Sheerman-Chase, Flickr (CC BY-2.0)
  • Geraadpleegd op 29 mei 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • EEG, https://medlineplus.gov/ency/article/003931.htm
  • Elektro Encefalografie (EEG), https://www.geldersevallei.nl/informatie/281/elektro-encefalografie-eeg
  • Elektro-Encefalografie (EEG), https://www.gelreziekenhuizen.nl/Gelreziekenhuizen/Onderzoek-ampamp-Behandeling-Onderzoeken-Biometrie/Elektro-Encefalografie-(EEG).html
  • Elektro-Encefalografie (EEG), https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/EEG/Paginas/default.aspx
  • Elektroencefalografie (EEG), https://www.uzleuven.be/nl/electroencefalografie-eeg

Reageer op het artikel "Elektro-encefalografie (EEG): Onderzoek van hersenactiviteit"

Infoteur: Miske
Laatste update: 23-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!