InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eagle-syndroom: Verlenging van botuitsteeksel van slaapbeen

Eagle-syndroom: Verlenging van botuitsteeksel van slaapbeen

Eagle-syndroom: Verlenging van botuitsteeksel van slaapbeen In Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 250 mensen de diagnose van het Eagle-syndroom. Het syndroom van Eagle is een aandoening waarbij een botuitsteeksel van het slaapbeen langer is dan normaal. Ze drukken dan op nabijgelegen structuren waardoor symptomen optreden. In de meeste gevallen is de precieze oorzaak onbekend, al komen de symptomen mogelijk tot uiting na een chirurgische verwijdering van de tonsillen. Pijn aan het gezicht en keel-, slik-, en oorproblemen zijn kenmerkend bij de aandoening, al is de klinische presentatie wel variabel. De aandoening is mogelijk frustrerend voor de patiënt, maar medicijnen en een operatie verlichten de klachten. De aandoening werd voor het eerst beschreven in de medische literatuur door de Amerikaanse KNO-arts Watt W. Eagle in 1937.

Oorzaken en risicofactoren van syndroom van Eagle

Het botuitsteeksel van het slaapbeen (processus styloideus) is een puntig bot net onder het oor. De processus styloideus is bij het Eagle-syndroom verkalkt, vergroeid of vervormd en drukt dan tegen bepaalde zenuwen of bloedvaten.

Risicofactoren

De aandoening ontwikkelt zich vaak na een tonsillectomie (chirurgische verwijdering van de keelamandelen; de tonsillen). Dit is wellicht te wijten aan de vervorming van de lokale anatomie na de operatie. Sommige patiënten ontwikkelen bovendien calciumafzettingen op een botuitsteeksel van het slaapbeen, bijvoorbeeld bij een nierziekte. Het Eagle-syndroom komt echter vaker tot stand bij patiënten die geen regionale chirurgie hebben ondergaan. Bij hen blijft de oorzaak onbekend (mei 2018).

Symptomen: Pijn aan het gezicht, de nek, de mond en de keel

Twee hoofdtypen zijn bekend:
  • symptomen door de compressie van de craniale zenuwen (hersenzenuwen)
  • symptomen door de compressie van de halsslagader (arteriële inklemming)

De klinische presentatie is hierdoor variabel. Pijn is wel kenmerkend bij het Eagle-syndroom. De saaie en kloppende pijn veroorzaakt door het Eagle-syndroom is een vorm van zenuwpijn (neuralgie). De pijnklachten zijn dus het gevolg van abnormale zenuwsignalen.

Pijn aan het gezicht en hoofdpijn komen voor / Bron: Geralt, PixabayPijn aan het gezicht en hoofdpijn komen voor / Bron: Geralt, Pixabay

Craniale zenuwen

De tekenen van de aandoening komen tot uiting door compressie en irritatie van schedelzenuwen in de regio (schedelzenuwen V, VII, IX en X):

De symptomen verergeren bij het openen van de mond of het bewegen of draaien van het hoofd naar één kant. Sommige patiënten ervaren andere symptomen, zoals ongebruikelijke sensaties in het hoofd of in de nek.

Halsslagader

Wanneer druk ontstaat op n de halsslagader, ontstaan vasculaire/ischemische symptomen, evenals pijn langs de slagader naar het aangevoerde gebied.
  • bewustzijnsverlies
  • oogpijn
  • problemen met het gezichtsvermogen
  • syncope (flauwvallen)

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek
Wanneer de arts een botuitsteeksel van het slaapbeen aanraakt, verergeren de symptomen.

Diagnostisch onderzoek
De normale lengte van de styloïde bedraagt bij een volwassen persoon ongeveer 2,5 cm. Een langwerpig botuitsteeksel van een slaapbeen is langer dan 3 cm. Ongeveer 4% van de bevolking heeft een langwerpig botuitsteeksel van het slaapbeen; maar slechts een klein deel daarvan (4-10%) is symptomatisch. De verlenging is meestal aan beide kanten aanwezig, maar soms is ook maar één zijde getroffen. Een röntgenfoto en CT-scan zijn beiden inzetbaar om een botuitsteeksel van het slaapbeen te beoordelen. Een angiografie (radiografisch beeld van de bloedvaten) is in sommige gevallen ook nuttig.

Differentiële diagnose
De diagnostische onderzoeken zijn belangrijk bij het Eagle-syndroom om andere aandoeningen met een gelijkaardig klinisch beeld uit te sluiten zoals:
  • een hernia
  • een lichamelijk letsel aan de kaak
  • een oorinfectie
  • problemen met nabijgelegen bloedvaten
  • uitstralingspijn van tandpijn naar de nek

Behandeling van verlenging van botuitsteeksel van slaapbeen

Meestal is een verdere behandeling niet nodig en volstaan vrij verkrijgbare pijnstillers. Een transfaryngeale injectie van steroïden / lokale anesthetica (plaatselijk verdovende geneesmiddelen) is mogelijk. Hierbij injecteert de arts ontstekingsremmende/verdovende medicijnen door de keel. Medicijnen verlichten de klachten, maar de verlenging van een botuitsteeksel van het slaapbeen verdwijnt hierdoor niet. In ernstige gevallen voert de arts een chirurgische verkorting of verwijdering uit van een botuitsteeksel van het slaapbeen. Pijn en een infectie zijn enkele complicaties na deze operatie.

Prognose van het Eagle-syndroom

Ongeveer acht à negen op de tien patiënten die een behandeling zoekt, ervaart een verlichting van de klachten. Onbehandeld is de ziekte chronisch van aard. Het Eagle-syndroom is geen progressieve ziekte en veroorzaakt geen andere medische aandoeningen. Sommige patiënten merken wel een verergering van de klachten op na verloop van tijd, of anders straalt de pijn uit naar andere lichaamsdelen.

Complicaties

Eten, praten, het hoofd draaien zijn moeilijk voor patiënten met het Eagle-syndroom. Chronische pijnklachten leiden sneller tot een depressie, angst en relatieproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eagle-Barrett-syndroom: Buikspier- en urinewegproblemenEagle-Barrett-syndroom: Buikspier- en urinewegproblemenHet Eagle-Barrett-syndroom is een aangeboren aandoening waarbij de patiënt drie primaire symptomen heeft met name urinew…
Schansspringer Michael Edwards, bekend als Eddie the EagleSchansspringer Michael Edwards, bekend als Eddie the EagleVeel sportliefhebbers hebber er alles voor over om ooit eens deel te nemen aan de Olympische Spelen. Voor velen van hen…
Syndroom van Noonan: symptomen en behandelingSyndroom van Noonan: symptomen en behandelingHet syndroom van Noonan is een aangeboren genetische afwijking. Wordt iemand geboren met deze aandoening dan is er een v…
Feingold-syndroom: Craniofaciale afwijkingFeingold-syndroom: Craniofaciale afwijkingHet Feingold-syndroom kenmerkt zich door microcefalie (een klein hoofd) in combinatie met afwijkingen aan ledematen, de…
Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandelingSchudt jouw paard vaak met het hoofd? Heeft jouw paard last van lopende neusgaten en ogen? Misschien heeft je paard dan…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 30 mei 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnose » Syndroom van Eagle, https://www.simpto.nl/diagnose/syndroom-van-eagle/
  • Eagle syndrome, https://radiopaedia.org/articles/eagle-syndrome
  • Eagle syndrome, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430789/
  • What is Eagle syndrome?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321946.php
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Eagle-syndroom: Verlenging van botuitsteeksel van slaapbeen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!