Hyperthymesia: Superieur autobiografisch geheugen

Hyperthymesia: Superieur autobiografisch geheugen Hyperthymesia is een neurologische aandoening waarbij een persoon een diepgaand, gedetailleerd autobiografisch geheugen heeft. Een persoon met een dergelijke mentale toestand onthoudt een groot aantal levensgebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Over het algemeen beschouwen artsen het geheugen van deze personen als een ‘superieur autobiografisch geheugen’. De aandoening behoeft geen behandeling. James McGaugh van de Universiteit van Californië beschreef de neurologische aandoening voor het eerst in 2006.

Synoniem van hyperthymesia

Highly Superior Autobiographical Memory (HSAM) is een Engelstalig synoniem dat artsen soms ook gebruiken om hyperthymesia te beschrijven.

Oorzaken: Afwijkingen in hersenen

Anno december 2018 is er nog niet veel bekend over deze aandoening, die wereldwijd bij naar schatting honderd mensen aanwezig is. Wel hebben mensen met deze neurologische aandoening hersenafwijkingen in negen hersengebieden die vooral betrokken zijn bij het autobiografische geheugen (dingen over zichzelf). Het superieur autobiografisch geheugen heeft enkel betrekking over zichzelf. Het geheugen is bijgevolg niet beter wanneer ze bijvoorbeeld een lange reeks cijfers lezen en deze dan moeten onthouden en navertellen. Ook scoren personen met hyperthymesia niet beter in examens.

Risicofactoren van neurologische aandoening

Veel personen met hyperthymesia hebben een obsessieve verzameldrang die ze erg gedetailleerd bewaren.

Symptomen

Personen met hyperthymesia zijn net als normale personen, alleen herinneren ze zich zelfs een kleinigheid die in hun leven is opgetreden, hetgeen niet mogelijk is door mensen met een normaal geheugen. Enkele belangrijke symptomen voor het herkennen van personen met hyperthymesia zijn een diep semantisch geheugen, een uitzonderlijk episodisch geheugen, het vermogen om kleine gebeurtenissen en details te herinneren, een uitzonderlijk vermogen om te onthouden en een hoge redeneercapaciteit. Personen met een superieur autobiografisch geheugen kunnen bijvoorbeeld de exacte datum en tijd van bepaalde gebeurtenissen en zelfs het weer van die dag onthouden. Personen met een superieur autobiografisch geheugen onthouden vrijwel alles van wat ze vanaf hun tiende of elfde leeftijd hebben meegemaakt, maar in de medische literatuur en in andere geraadpleegde bronnen van dit artikel zijn ook personen met een superieur autobiografisch geheugen bekend die zelfs gedetailleerde informatie herinneren uit hun babytijd.

Diagnose en onderzoeken

Een klassieke manier om deze symptomen bij een persoon te diagnosticeren, is door gewoon vragen stellen over kleine gebeurtenissen in het leven van deze persoon. Wetenschappers maken gebruik van een MRI-scan en een elektro-encefalografie (EEG: hersenfilmpje) om het geheugen van mensen met HSAM te diagnosticeren en te bestuderen. Verder zet de arts ook testen in om het geheugen te meten, zoals een autobiografische geheugentest.

Behandeling van superieur autobiografisch geheugen

Als een persoon de diagnose van hyperthymesia krijgt, volgt een behandelplan. Omdat sommige personen met deze neurologische aandoening vermoeid zijn door zoveel informatie te absorberen en op te slaan, biedt de arts copingmechanismen aan om hiermee om te gaan.

Complicaties van HSAM

Mensen die een superieur autobiografisch geheugen hebben, herinneren zich naast de positieve herinneringen ook negatieve herinneringen. Hierdoor voelen en beleven ze deze herinneringen snel opnieuw, zoals bijvoorbeeld een vroege herinnering van pestgedrag op school. De aandoening gaat verder niet gepaard met bijwerkingen of complicaties Wel is het mogelijk behoorlijk uitputtend o zoveel informatie te absorberen en op te slaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Triple A-syndroom: Afwijkingen hersenen, ogen, slokdarmTriple A-syndroom: Afwijkingen hersenen, ogen, slokdarmHet Triple A-syndroom is een zeer zeldzame erfelijke aandoening die gekenmerkt is door bijnierinsufficiëntie, achalasie…
Griscelli-syndroom: Afwijkingen aan huids- en haarkleurGriscelli-syndroom: Afwijkingen aan huids- en haarkleurHet Griscelli-syndroom is een erfelijke aandoening waarbij een patiënt een abnormaal lichte huidskleur (hypopigmentatie)…
Lissencefalie: Hersenaandoening met neurologische symptomenLissencefalie: Hersenaandoening met neurologische symptomenAf en toe komt een baby ter wereld met lissencefalie, een hersenaandoening waarbij de hersenen geen vouwen, plooien of g…
Kuru: Neurologische aandoening na eten van besmette hersenenKuru: Neurologische aandoening na eten van besmette hersenenKuru is een zeldzame neurologische aandoening die tot stand komt na een vorm van kannibalisme waarbij vooral vrouwen en…

Enterocele (dunne-darmverzakking): Pijnlijke bult in vaginaEnterocele (dunne-darmverzakking): Pijnlijke bult in vaginaEen enterocele (dunne-darmverzakking) treedt op wanneer de dunne darm afdaalt in de bekkenbodem en op het bovenste gedee…
Asparagine synthetasedeficiëntie: Ernstige aandoeningAsparagine synthetasedeficiëntie: Ernstige aandoeningAsparagine synthetasedeficiëntie is een neurometabolische aandoening die zich kenmerkt door onder andere een aangeboren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 december 2018:
  • Brein van mensen met specifiek superieur autobiografisch geheugen is ietsje anders, https://www.scientias.nl/brein-van-mens-met-specifiek-superieur autobiografisch geheugen-is-ietsje-anders/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Rebecca heeft hyperthymesia en herinnert bijna alles, https://www.metronieuws.nl/nieuws/extra/2017/06/rebecca-heeft-hyperthymesia-en-herinnert-bijna-alles
  • Sommige mensen kunnen zich iedere dag van hun leven perfect herinneren, https://www.vice.com/be/article/wdv395/sommige-mensen-kunnen-zich-iedere-dag-van-hun-leven-perfect-herinneren-821
  • Understanding Hyperthymesia: Highly Superior Autobiographical Memory, https://www.thoughtco.com/understanding-hyperthymesia-4158267
  • What are the signs and symptoms of hyperthymesia?, https://www.quora.com/What-are-the-signs-and-symptoms-of-hyperthymesia
  • What Does It Mean to Have Hyperthymesia or Highly Superior Autobiographical Memory (HSAM)?, https://www.healthline.com/health/hyperthymesia

Reageer op het artikel "Hyperthymesia: Superieur autobiografisch geheugen"

Reactie

Klaas Dragtstra, 01-12-2019 13:32 #1
Ik herken de symptomen in bovenstaande tekst. ben al eens naar de huisarts geweest met het verzoek om 'minder geheugen'. kreeg het antwoord: de delete knop op je pc, ontbreekt in je geheugen. leer er mee leven. ben blij met de tekst op deze site het geheel een plaats te kunnen geven.

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-02-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!