InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alcoholintolerantie: Symptomen na drinken van alcohol

Alcoholintolerantie: Symptomen na drinken van alcohol

Alcoholintolerantie: Symptomen na drinken van alcohol Sommige patiënten krijgen te maken met netelroos, misselijkheid of een piepende ademhaling wanneer ze maar een klein beetje alcohol consumeren. Zij lijden aan alcoholintolerantie. Alcoholintolerantie is het gevolg van een genetische aandoening waarbij het lichaam niet efficiënt alcohol kan afbreken. Ook een allergie, een probleem met ingrediënten en chemische stoffen in alcohol of een andere ziekte zijn mogelijk geassocieerd met de totstandkoming van een intolerantie voor alcohol. De enige manier om deze ongemakkelijke reacties te voorkomen, is door alcohol te vermijden.

Oorzaken van reactie na consumeren van alcoholisch drankje

Allergie

In sommige gevallen zijn intolerantiereacties het gevolg van een echte allergie voor een graan zoals maïs, tarwe of rogge of een andere stof in alcoholische dranken. Allergieën voor alcohol zijn zeldzaam. Symptomen hiervan zijn:
  • ademhalingsproblemen
  • anafylaxie, een ernstige allergische reactie die een snelle, zwakke polsslag, misselijkheid en braken veroorzaakt; noodhulp is nodig
  • bewustzijnsverlies
  • buikkrampen
  • een huiduitslag

Een patiënt met een alcoholallergie hoeft niet veel alcohol te drinken om een reactie te krijgen. Twee theelepels wijn of een mondvol bier is voldoende om de symptomen van de allergische reactie tot stand te brengen.

Genen

Sommige patiënten komen ter wereld met een tekort aan het enzym acetaldehyde dehydrogenase (ALDH2) of anders is het enzym niet functioneel. Als dit niet goed werkt en de patiënt drinkt alcohol, gebeurt een opeenhoping van acetaldehyde. Deze opeenhoping is verantwoordelijk voor de symptomen. Deze genetische verandering is het vaakst aanwezig bij Aziaten.

Ingrediënten en chemische stoffen in alcohol

Sommige patiënten hebben problemen met een ingrediënt of chemische stof in het drankje. Alcoholische dranken zijn gemaakt van complexe mengsels van granen, chemicaliën en conserveringsmiddelen die door het lichaam moeten worden afgebroken. Als het lichaam hiermee problemen ervaart, ontstaat een reactie.

Veel voorkomende allergenen in alcoholische dranken zijn:
  • druiven
  • eiproteïne (meestal in wijn)
  • gerst
  • gist
  • gluten
  • histamine, een bijproduct van gisting of brouwen
  • hop
  • natriummetabisulfiet
  • rogge
  • sulfiet
  • tarwe
  • zeevruchteneiwitten

Rode wijn veroorzaakt sneller een reactie veroorzaken dan andere alcoholische dranken. Bier en whisky kunnen ook reacties veroorzaken, omdat beiden zijn gemaakt van vier veel voorkomende allergenen met name gist, hop, gerst en tarwe.

Ziekte

Zelden is ernstige pijn na het drinken van alcohol een teken van een ernstigere aandoening, zoals een Hodgkin-lymfoom (kanker van lymfocyten).

Risicofactoren van alcoholintolerantie

Mogelijk ervaren patiënten sneller een intolerantie voor alcohol of allergische symptomen als ze:
aan astma (chronische ontsteking van luchtwegen in de

Netelroos treedt mogelijk op na het drinken van alcohol / Bron: Hans, PixabayNetelroos treedt mogelijk op na het drinken van alcohol / Bron: Hans, Pixabay

Symptomen

Bij een alcoholintolerantie treden volgende mogelijke symptomen op:

Bij een patiënt met astma verergeren de symptomen wanneer de patiënt lijdt aan alcoholintolerantie.

Diagnose en onderzoeken

Contact met de arts
Als een patiënt een milde intolerantie voor alcohol of iets anders in alcoholische dranken heeft, is een bezoek aan de arts niet altijd nodig. De patiënt vermijdt of beperkt best de alcoholinname of anders vermijdt hij bepaalde soorten alcoholische dranken. Wanneer echter een ernstige reactie of ernstige pijn aanwezig is, is advies van een arts nodig.

Vraaggesprek
De arts bevraagt de patiënt over de familiegeschiedenis. Sommige allergieën zoals alcoholintolerantie zijn namelijk door te geven in families. Verder bevraagt de arts over de aanwezige symptomen. Daarna voert hij een lichamelijk onderzoek uit.

Diagnostisch onderzoek
De arts voert een huidpriktest uit. Dit onderzoek onthult of een patiënt allergisch is voor een ingrediënt in alcoholische dranken. De patiënt krijgt een prik op de huid met een klein beetje van de stof waar hij mogelijk allergisch voor is. Als de patiënt hiervoor allergisch is, krijgt hij op de injectieplaats een verhoogde hobbel. Verder is een bloedonderzoek nodig. Soms adviseert de arts om een tijdje te stoppen met het drinken van alle alcoholische dranken. Daarna probeert de patiënt slechts één van de favoriete drankjes te drinken en bouwt hij dit op. Ervaart hij bij één van de dranken problemen, dan weet de patiënt welke drankjes problemen veroorzaken.

Behandeling

De enige manier om alcoholintolerantiesymptomen of een allergische reactie te voorkomen, is door het vermijden van alcohol of de specifieke drank of ingrediënten die het probleem veroorzaken. Ervaart de patiënt een milde reactie, dan verminderen antihistaminica de symptomen.

Complicaties van intolerantie voor alcohol

Afhankelijk van de oorzaak ontstaan mogelijk complicaties door alcoholintolerantie of andere reacties op alcoholische dranken? Alcohol drinken veroorzaakt bij sommige patiënten migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn), mogelijk als gevolg van de aanwezigheid van histamine in sommige alcoholische dranken. Het immuunsysteem maakt ook histamine vrij tijdens een allergische reactie. In zeldzame gevallen treedt een allergische reactie op die levensbedreigend is (anafylactische reactie) en een spoedbehandeling vereist.

Preventie van reacties na drinken van alcoholische dranken

Het is niet mogelijk om de reactie op alcohol of ingrediënten in alcoholische dranken te voorkomen anno december 2018. Om een reactie te voorkomen, vermijdt de patiënt alcohol of de specifieke stof die de reactie veroorzaakt. Hiervoor leest hij de dranketiketten om te zien of ze ingrediënten of additieven bevatten waarvan de patiënt weet dat deze een reactie veroorzaken. Sommige labels bevatten echter niet alle ingrediënten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen: alcohol laten staanAfvallen: alcohol laten staanTegenwoordig zijn er steeds meer mensen bezig met hun gewicht en vooral met hun overgewicht. De mens wordt dikker. Bijna…
Alcoholische dranken en de "bierbuik"Alcoholische dranken en de "bierbuik"Veel mensen letten vooral op hun calorie-inname welke ze binnenkrijgen door middel van hun voeding. Toch kunnen bepaalde…
De werking van alcohol op het lichaamDe werking van alcohol op het lichaamAlcohol is een van de meest gedronken dranken in de wereld. Vooral bier en wijn wordt veel gedronken, maar ook cocktails…
Alternatieven voor dure alcoholische drank: lekkere mixdrankAlternatieven voor dure alcoholische drank: lekkere mixdrankVeel mensen drinken in plaats van bier of wijn een cocktail of mixdrankje. Deze zijn vaak een stuk duurder, dit komt vaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • Geraadpleegd op 24 december 2018:
  • 9 Signs Your Body Might Be Alcohol Intolerant That Are Important To Look Out For, https://www.bustle.com/articles/193155-9-signs-your-body-might-be-alcohol-intolerant-that-are-important-to-look-out-for
  • Alcohol Intolerance, https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17659-alcohol-intolerance
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alcohol-intolerance/diagnosis-treatment/drc-20369215
  • Do I Have an Allergy to Alcohol?, https://www.webmd.com/allergies/alcohol-allergy#1
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alcohol-intolerance/symptoms-causes/syc-20369211
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Alcoholintolerantie: Symptomen na drinken van alcohol"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!