InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huilen (wenen): Voordelen voor gezondheid van huilbui

Huilen (wenen): Voordelen voor gezondheid van huilbui

Huilen (wenen): Voordelen voor gezondheid van huilbui Ontroerd zijn door een film, een bijzonder zware week achter de rug hebben of een ruzie krijgen met een geliefde zijn enkele situaties die ons doen huilen. De gemiddelde vrouw huilt vier of vijf keer per maand, terwijl dit bij een man gemiddeld één keer per maand is. Huilen kan echter veel meer voor betekenen dan het uiten van een emotie. Bij een huilbui treden complexe reacties op waarbij de hersenen en het zenuwstelsel betrokken zijn, wat een aantal voordelen voor de mentale en fysieke gezondheid biedt. Het is bijgevolg belangrijk om de tranen de vrije loop te laten wanneer een persoon de behoefte voelt om te huilen.

Ondersteuning bevorderen door een huilbui

Huilen is een manier om aan te geven dat een persoon een probleem heeft en ondersteuning nodig heeft van de mensen om zich heen. Het is één van de eerste dingen die baby’s doen, maar dit verschijnsel heeft ook een vergelijkbaar effect bij volwassenen. Huilen verbetert tevens de communicatie. Het benadrukt een gevoel, gedachte of standpunt dat niet in woorden kan worden uitgedrukt.

Huilen vermindert pijn / Bron: Geralt, PixabayHuilen vermindert pijn / Bron: Geralt, Pixabay

Pijn verlichten

De hormonen die tijdens het wenen worden geproduceerd en die emotioneel welzijn bieden, verminderen eveneens fysieke pijn. Het onderdrukken van sterke emoties is mogelijk schadelijk voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Huilen helpt mensen om door te werken en laat opgekropte emoties los waardoor ze opnieuw met een schone lei kunnen starten. Als mensen erg vaak moeten huilen zonder duidelijke reden, het dagelijks leven aangetast is of oncontroleerbare huilbuien tot stand komen, is het echter wel belangrijk om een arts te raadplegen. Deze symptomen duiden namelijk mogelijk op een depressie of een ander gezondheidsprobleem.

Stemming verbeteren door te huilen

Na een huilbui verbetert de mentale en fysieke toestand na het huilen.

Stimulering van parasympathisch zenuwstelsel

Huilen stimuleert het parasympathisch zenuwstelsel, dat de hartslag vertraagt en de bloeddruk verlaagt. Huilen geeft ook oxytocine (een kalmerend hormoon) en endorfines (“feel-good" hormonen) vrij.

Uiting van gevoelens

Wenen is bovendien een rustgevend proces, dat een persoon helpt om diepe gevoelens te erkennen en te benadrukken wat belangrijk is voor hem of haar. Als een persoon bijvoorbeeld huilt omdat hij een ruzie had met een geliefde, voelt hij zich waarschijnlijk later beter hij zijn emoties heeft doorlopen en een beter begrip heeft gekregen van de situatie en wat hij eraan kan doen. Als een persoon huilt omdat hij in zichzelf teleurgesteld is, omdat hij bijvoorbeeld niet genoeg geld heeft gespaard om met pensioen te gaan, voelt hij zich waarschijnlijk beter na het wenen omdat hij het probleem heeft erkend en de wens heeft uitgedrukt om te veranderen. Wanneer een persoon weent omdat hij een diagnose van kanker heeft gekregen of een huilbui krijgt omdat hij verdrietig is doordat hij een geliefde heeft verloren, betekent een huilbui dat de persoon de overweldigende emoties verwerkt. Mensen die wenen en steun van anderen krijgen tijdens de huilbui, halen hier wel meer voordelen voor de gemoedstoestand uit dan mensen die geen ondersteuning en troost krijgen.

Een huilbui vermindert stress / Bron: Concord90, PixabayEen huilbui vermindert stress / Bron: Concord90, Pixabay

Stress verlichten door te wenen

Stress is geassocieerd met veel negatieve gevolgen voor de gezondheid. Door eens goed te wenen, is het mogelijk om stress te verlichten. De meeste mensen voelen zich vooral geïrriteerd wanneer ze beginnen te huilen, maar zodra de tranen stromen, vertraagt de hartslag en neemt de stress af. Mogelijk verwijderen de tranen van een huilbui eveneens schadelijke stoffen uit het lichaam, namelijk het stresshormoon cortisol en het mineraal mangaan (verhoogde niveaus van mangaan zijn geassocieerd met angst en prikkelbaarheid). Anno juni 2019 is wel meer onderzoek nodig om deze stelling te bevestigen.
Gerelateerde artikelen
Waarom huilen we?mijn kijk opWaarom huilen we?Een brok in je keel en een dichtgeknepen gevoel, komt er een huilbui opzetten? Waarom huilen mensen eigenlijk? Waarom hu…
Is huilen ongezond?Is huilen ongezond?Heel wat mensen vinden huilen banaal. Ze doen er dan ook alles aan om hun tranen zo lang mogelijk voor zichzelf te houde…
Tranen met tuitenWaarom hebben we eigenlijk tranen? Wat is het belang van huilen? Hebben we dat kunnen leren van de vorige generaties of…
Waarom huilen we, en hoe kunnen we onze tranen bedwingen?We kennen allemaal wel die situaties waarin we ineens de tranen in de ogen krijgen en beseffen dat we onszelf in verlege…
Huilen, waarom doen we dat?Huilen, waarom doen we dat?Iedereen heeft in zijn leven wel eens een traantje gelaten. Als baby uiteraard, maar ook op latere leeftijd. Bijvoorbeel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 7 juni 2019:
  • 9 Ways Crying May Benefit Your Health, https://www.healthline.com/health/benefits-of-crying
  • How a Good Cry Can Improve Your Health, https://bottomlineinc.com/health/mental-health/how-a-good-cry-can-improve-your-health
  • Is Crying Good for You?, https://www.webmd.com/balance/features/is-crying-good-for-you#1
  • The Health Benefits of Tears, https://www.psychologytoday.com/intl/blog/emotional-freedom/201007/the-health-benefits-tears
  • Why crying is good for your health, but too much could be a sign of deeper problems, https://www.scmp.com/lifestyle/health-wellness/article/2153381/why-crying-good-your-health-too-much-could-be-sign-deeper
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Concord90, Pixabay

Reageer op het artikel "Huilen (wenen): Voordelen voor gezondheid van huilbui"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 07-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!