InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jicht is pijnlijk maar gelukkig vaak goed te behandelen

Jicht is pijnlijk maar gelukkig vaak goed te behandelen

Jicht is pijnlijk maar gelukkig vaak goed te behandelen Jicht is een pijnlijke kwaal. Het is een reumatische aandoening die zich meestal openbaart aan de grote teen. Jicht is eerder een mannenziekte dan een vrouwenziekte en komt vooral op latere leeftijd voor. Een gezondere levensstijl heeft een gunstige invloed en anders zijn medicijnen een remedie tegen jicht. Maar beginnen met een gezonder voedingspatroon is sowieso verstandig.

Wat is jicht

Jicht is een pijnlijke kwaal. Het is in feite een ontsteking van de gewrichten als gevolg van een te hoog urinezuurgehalte in het bloed. Meestal omdat de nieren niet goed functioneren. In normale gevallen breekt het lichaam het urinezuur af in het bloed, waarna het via de urine het lichaam verlaat. Dat lukt echter soms niet (voldoende) en dan hou je teveel urinezuur in je bloed. Dat urinezuur vormt zich dan tot urinekristallen, die zich gaan hechten op de gewrichten. Dat leidt echter tot ontstekingen met alle pijnlijke gevolgen van dien en is er sprake van jicht. Meestal treedt de pijn op in de vorm van periodieke aanvallen. Heb je die aanvallen meerdere malen per jaar dan wordt de jicht chronisch genoemd.

Is jicht schadelijk

Jicht is niet echt schadelijk, maar als de aanvallen te vaak voorkomen, kan er toch aan het gewricht slijtage optreden, met als gevolg, bewegingsbeperking en stijfheid. Behandeling is dus wel gewenst als de klachten aanhouden. Chronische jicht gaat vaak gepaard met een hoge bloeddruk en ook is er een groter risico op hart- en vaatziekten.

Alleen in de grote teen?

Jicht komt heel vaak voor in de grote teen, maar kan ook optreden in bijvoorbeeld de ellebogen, vingers, polsen, knieën, enkels. Daarentegen worden wervelkolom en heupen zelden aangetast. Jicht openbaart zich meestal na de 40.

Klachten van jicht

De voornaamste klacht is de hevige pijn in het betreffende gewricht, waardoor de beweging lastig wordt. De plek kan rood en gezwollen zijn en voelt vaak warm aan. Eveneens kan koorts optreden. Na een tijdje kunnen zogenaamde jichtknobbels ontstaan, dat zijn verdikkingen onder de huid. Sommige mensen worden na verloop van tijd met nierklachten geconfronteerd, wat geen verbazing hoeft te wekken omdat jicht vaak al een symptoom is van niet goed functionerende nieren.

Voeding

Hoewel voeding voor een klein deel verantwoordelijk is voor jichtklachten, verdient het toch aanbeveling, om niet al te veel producten te nuttigen die van nature te veel purine bevatten. Purine is namelijk de veroorzaker van urinezuur. Producten die veel Purine bevatten zijn: orgaanvlees, schaal- en schelpdieren, forel, zalm, kabeljauw. (vette zeevis als paling en makreel kan geen kwaad).

Spinazie en peulvruchten zijn ook verkeerd. Als het gaat om vlees, is niet goed doorbakken roodvlees een boosdoener. Wijn is de enige alcoholhoudende drank die vermoedelijk geen kwaad kan. Maar bier, port en sterke drank is beter te vermijden. Mensen met jichtaanvallen doen er goed aan veel water te drinken verdeeld over de gehele dag.

Voedingsmiddelen die beschermen tegen jicht zijn vitamine-C, melkproducten, cafeïne en theïne

Snel afvallen kan jicht veroorzaken

Te snel afvallen kan schadelijk zijn. Dergelijke snelresultaat diëten bevatten vaak veel eiwitten, en tegelijkertijd weinig koolhydraten. Daardoor kan het urinezuurgehalte in het bloed hoger worden.

Erfelijk?

Erfelijkheid speelt maar voor een deel een rol om de ziekte ook daadwerkelijk te krijgen. Zonder erfelijke factoren kun je namelijk ook met jicht worden geconfronteerd. Een gezonde levenswijze schijnt een belangrijker factor te zijn.

Wat kun je tegen de pijn laten doen

Koeling van het gewricht kan de pijn doen verminderen. Bevindt de jicht zich in de knie of de voet, dan is het gunstig het been hoog te houden en druk op het gewricht (lopen) proberen te vermijden. Een aanval gaat overigens vaak binnen een week weer vanzelf over. Bij ernstige pijnklachten, kan de huisarts ontstekingsremmende geneesmiddelen voorschrijven:
  • Diclofenac of Naproxen zijn ontstekingsremmend.
  • Meestal wordt Colchicine voorgeschreven als het 100% zeker is dat het om jicht gaat.
  • Bij chronische klachten wordt Allopurinol voorgeschreven, een doeltreffend medicijn dat het urinezuurgehalte in het bloed vermindert. Bij dit middel verminderen de klachten sterk en verdwijnen soms zelfs volledig.

Bij twijfels over de diagnose en geen verbetering, is doorverwijzing naar een reumatoloog soms gewenst. Dat geldt ook als de jicht in meerdere gewrichten optreedt, of als zich complicaties (nierstenen, nierfalen) voordoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jicht: symptomen, voeding en dieetJicht: symptomen, voeding en dieetJicht: jichtknobbel, gewrichten, urinezuur. Jicht ontstaat door een andere concentratie in het urinezuur. Jicht in een p…
Voedingsadvies bij jichtVoedingsadvies bij jichtJicht is een reumatische ziekte waarbij er een ontsteking ontstaat in het gewricht waardoor het gewricht erg veel pijn d…
Jicht? Pas eetgewoonten aan om klachten te verminderenJicht? Pas eetgewoonten aan om klachten te verminderenJicht, een zeer vervelende en vooral pijnlijke aandoening. Het is dan ook belangrijk om de pijnlijke aanvallen zoveel mo…
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Jicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht is een aandoening waarbij gewrichtontstekingen ontstaan als gevolg van een verhoogde concentratie urinezuur in het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cnick, Pixabay
  • Kringapotheek.
  • Voedingscentrum.nl (geraadpleegd 201-2-2016)

Reageer op het artikel "Jicht is pijnlijk maar gelukkig vaak goed te behandelen"

Reacties

Michiel de Haan, 02-06-2014 21:41 #7
Je zou het ook kunnen proberen met fytotherapie, oa gewone es en jeneverbes tincturen verlagen je urinezuurpeil. uiteraard staat een gezonde levensstijl centraal, oa sommige vers fruit helpt ook om urinezuurpeil te verlagen zoals kersen.
Zelf ook vaak last gehad maar nu met bovenstaande al ruim een jaar een aanval meer gehad. Daarnaast drink ik elke dag 2 liter water vzv ph druppels en neem extra vitamine c in.

Kees, 24-05-2014 10:58 #6
Ik krijg toch vaak last 2 dagen na fles rose of wijn. Maar dan alleen een bepaalde wijn. Ik heb ergens gelezen dat fructose je lichaam zo bezig houdt dat er minder energie in urinezuur afbraak gestoken wordt. In combinatie met alcohol redelijk grote kans dat dit bij mij de boosdoener is (krijg het btw in enkels). Met een beperkte inname van alcohol en veel water drinken en niet teveel snoepen/eten heb ik het trouwens onder controle en ben met allupurinol gestopt daar het dus ook kan met een juiste balans van leven waar ik nog best redelijk wat bier drink.

Angel, 01-07-2013 16:30 #5
Als je mineraalwater drinkt met koolzuur dan maak je het allemaal alleen nog erger. Door de koolzuur heeft het water een lage pH waarde. Er zijn goede middelen die tegen verzuring werken. Ga altijd op zoek naad goede producten die worden geproduceerd volgen GMP normen. Ik ben nu dus ook overgestapt op Vayuvit pH druppels.

W. Wilde, 07-03-2013 11:34 #4
Vervolg jicht pijn, naast de alkalife ben ik ook begonnen aan de jicht stoppen methode en het anti jicht dieet, duurt 4 weken, dagelijks drink ik ruim twee en een half liter mineraal water. Wie kan mij helpen aan een methode om de pijn liefst te laten verdwijnen of te verminderen? Het lopen is nu soms niet uit te houden, b.v.d. mijn grote dank Reactie infoteur, 07-03-2013
Op deze oproepen wordt meestal niet direct gereageerd.
Hoop dat u snel iets tegen de pijn vindt

Angel, 15-02-2012 19:12 #3
Hoi,

Ik kreeg van een therapeut ph vision ph druppels mee, sindsdien geen last meer gehad van jicht. Beetje uitkijken met alcohol en vlees helpt ook goed hierbij.

groet Angel

Tineke, 24-07-2011 10:16 #2
Duidelijke uitleg en probeer er mijn voordeel mee te doen.groetjes Tineke.

Adrie Kools, 28-06-2009 12:49 #1
Hoe is hij het best te behandelen en spelen eiwitten ook een rol voor de ontstekingen?
Hij komt vaak terug enwat kan ik er het best tegen doen? Reactie infoteur, 29-06-2009
Geachte Adrie,

Op deze site vindt u meer info:

http://www.consumed.nl/ziekten/4122/Jicht_behandeling

Succes

Infoteur: Robbie
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ouderdomskwalen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!