InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chemotherapie en de bijwerkingen

Chemotherapie en de bijwerkingen

Omdat kanker zoveel voorkomt onder mensheid is de term chemotherapie of chemokuur over het algemeen zwaar beladen. Maar wat is chemotherapie nou werkelijk.

Wat is chemotherapie?

Chemotherapie is de behandeling van kanker met cytostatica. Cytostatica zijn medicijnen die proberen de deling van cellen te stoppen. Over het algemeen proberen de medicijnen de mitose ( celdeling) van de cellen tegen te gaan. Vooral snelgroeiende cellen worden hierbij beschadigd. Meestal groeien de cellen van tumoren snel, en daarom is een behandeling met cytostatica vaak zinnig. Ook zijn ze veel gevoeliger voor de medicatie dan gezonde cellen. Tijdens chemotherapie wordt de medicatie in het lichaam van de patient gebracht zodat het zijn werk kan gaan doen.

Chemotherapie is een van de drie behandelingsmethoden van kanker. De andere twee zijn radiotherapie en chirurgie.

De bijwerkingen van chemotherapie

Ondanks het feit dat chemotherapie vooral de slechte cellen in het menselijk lichaam doodt, blijven veel andere cellen ook niet gespaard. Zo worden ook de cellen van het beenmerg geraakt, de haarzakjes en de geslachtorganen omdat hier snel delingen plaats vind.

De bijwerkingen van chemotherapie zijn de volgende:
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Bloedarmoede
  • Tekort aan bloedplaatjes
  • Mondontsteking
  • Diarree
  • Haaruitval
  • Verstopping
  • Longfibrose
  • Hartritmestoornissen
  • Gestoorde leverfunctie
  • Nierfalen
  • Bindvliesontsteking
  • Hyperpigmentatie
  • Zenuwproblemen

Dit zijn uiteraard niet alle mogelijke klachten, maar het zijn wel de meest voorkomende. Het is overigens ook niet zo dat iedereen last heeft van al deze klachten. Het is afhankelijk van de persoon welke klachten aanbod komen en het is ook mogelijk dat de klachten zeer beperkt zijn.

Bij welke kankertypen wordt chemotherapie vooral gebruikt?

Er zijn vier kankertypen waarbij vooral gebruik gemaakt wordt van chemotherapie. Dit zijn:
  1. Leukemie
  2. Ziekte van Hodgkin
  3. Non-Hodgkinlymfoom
  4. Zaadbalkanker
© 2009 - 2019 Niamh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Chemokuur of chemotherapieChemokuur of chemotherapieChemokuur: voor de een de kans op genezing, voor de ander zicht op een langer en minder pijnlijk leven. Chemokuur is voo…
Leven met kanker: EierstokkankerLeven met kanker: Eierstokkanker1.100 vrouwen krijgen jaarlijks eierstokkanker. Er zijn drie vormen van eierstokkanker. Over de oorzaken is niet heel ve…
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Maagkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe maag is een soort van holle zak die voor tijdelijke opslag en ontsmetting van voedsel zorgt. Bij maagkanker (maagcarc…

Reageer op het artikel "Chemotherapie en de bijwerkingen"

Reactie

T. Aten-Taatgen, 18-12-2011 18:56 #1
December 2005 heb ik chemo en bestraling gehad, cisplatine en paclitaxel, voorafgaande aan de buismaag operatie. Sinds mei 2009 heb ik verschrikkelijke krampen en zichtbare spiertrekkingen in mijn onderbenen.Het was de afgelopen ondraaglijk. Kan er zo'n reactie komen na zo'n lange tijd?

PS afgelopen stond in de NRC een artikel dat is aangetoond dat luchtverwijdende medicijnen (die ik dus gebruik) en plaspillen deze kramp verergeren?Maar alleen in de kuiten. Ik heb het wel zowel links als rechts op meerdere plaatsen tegelijk kramp Reactie infoteur, 19-12-2011
Ik ben helaas niet in staat om uw vraag te beantwoorden, maar ik kan u wel aanraden uw dokter te raadplegen als u last hebt van dergelijke symptomen. Deze zal u wellicht kunnen onderzoeken en u verder kunnen helpen.

met vriendelijke groet,

Niamh

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 06-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!