InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lichtallergie: beperkt in het leven

Lichtallergie: beperkt in het leven

Lichtallergie: beperkt in het leven Chronische Polymorfe Licht Dermatose, een hele mondvol. Kortweg: lichtallergie. Mensen die in ernstige mate allergisch zijn voor (zon) licht, en hierdoor bijna geen sociaal leven meer hebben. Er is sprake van een overgevoeligheid voor licht waarin UVA en UVB-straling zit. Een lichtallergie moet niet verward worden met een zonneallergie. Deze laatste verdwijnt wanneer de patiënt uit de zon gaat, maar een lichtallergie blijft altijd aanwezig. Logisch, want licht vinden we overal om ons heen. De symptomen kunnen variëren tot alleen wat bultjes tot een zwelling.

Wat is Chronische Polymorfe Licht Dermatose

Hierna te noemen: lichtallergie. Een lichtallergie is een overgevoeligheid voor zonlicht, maar ook voor gewoon licht, waarin ook UVA en UVB-straling zit. De huid reageert overgevoelig en allergisch op de ultraviolette straling van (zon)licht. De allergie is in zulke mate ernstig, dat ook bij bewolkt weer en in de wintermaanden de patiënt last heeft van allergische reacties, zelfs bij de kleinste hoeveelheid blootstelling aan licht.

Symptomen

Het verschil tussen lichtallergie en een gewone zonneallergie is dat de zonneallergie maar tijdelijk is en weer vanzelf verdwijnt. Een lichtallergie zal altijd blijven bestaan. Sommige mensen vertonen alleen jeukende bultjes, andere krijgen weer een knalrode huid die ook kan opzwellen. Bij sommige mensen is het zelfs zo ernstig dat ze het hele jaar door in het donker moeten leven en hun ramen moeten afdekken tegen zonlicht.

Diagnose

De arts kan aan de hand van het verhaal van de patiënt, de medische geschiedenis en het bekijken van de huiduitslag bepalen of het hier gaat om een zonneallergie of een lichtallergie. De allergie kan ineens zomaar optreden, wel is duidelijk dat het vaak om mensen gaat die altijd al een gevoelige huid hadden. Soms veroorzaken bepaalde medicijnen en cosmetica een ernstiger reactie van de huid, ook daar vraagt de arts naar. Er kunnen ook lichttesten gedaan worden in bepaalde ziekenhuizen. Het komt het meest voor bij volwassenen en vaker bij vrouwen dan bij mannen, alhoewel mannen er meer klachten van hebben.

Behandeling

Bij een lichtallergie is het belangrijk om de huid langzaam te laten wennen aan licht. Dit kan met een gelaatsbruiner en is echt secondenwerk. De patiënt staat een paar seconden voor de bruiner op een paar meter afstand. Zodra er een allergische reactie optreedt, moet men een stapje terug doen en de volgende keer 1 seconde minder lang voor de bruiner blijven staan. Bij geen reactie kan er juist een stapje naar voren gedaan worden of 1 seconde langer. Deze vorm van lichttherapie kan maanden tot jaren gaan duren, waarbij de huid echt heel langzaam moet wennen aan het licht.

De patiënt heeft weinig kans op genezing maar de huid raakt langzaam wel gewend aan wat meer licht, waardoor de patiënt wat langer kan worden blootgesteld aan (zon)licht. Lichttherapie kan thuis toegepast worden, maar ook onder medische begeleiding. Beter is om altijd eerst met een arts te praten en te bekijken wat de beste behandelmethode is. Eventueel kan deze behandelmethode in overleg thuis worden voortgezet. De resultaten hiervan worden regelmatig met de arts besproken.

Sociaal leven

Leren leven met een lichtallergie is niet makkelijk, vooral niet als het om een ernstige lichtallergie gaat. Het sociale leven wordt ernstig beperkt doordat men overdag niet naar buiten kan. Alleen wanneer het helemaal donder is, kan de patiënt zich buiten vertonen. De patiënt kan ook niet naar gelegenheden als de schouwburg, restaurant of café gaan, omdat ook daar lichtbronnen zijn. Zelfs tl-licht kan al een allergische reactie oproepen. Vrienden hebben er soms weinig begrip voor; men denkt dat het allemaal wel mee zal vallen en dat de patiënt misschien wat overdrijft. Ze zullen steeds vaker wegblijven, omdat de patiënt immers ook niet bij hun op bezoek komt of samen met hen dingen onderneemt. De patiënt durft vaak ook niet naar buiten: uit angst dat er weer een nieuwe allergische reactie optreedt, waarbij het weer lang kan duren voordat men weer aan licht gewend raakt.

Lotgenoten

In Nederland is er de vereniging "ons licht", waarbij men lotgenoten kan treffen. Ook zijn er diverse fora waarop lotgenoten met elkaar in contact kunnen komen. Omdat de ziekte niet zo bekend is, zal het vaak moeilijk zijn om met anderen erover te praten. De meeste mensen weten immers wel wat een zonneallergie is, maar hebben nog nooit van een lichtallergie gehoord.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Zonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingZonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingAllergieën, niemand wil ergens allergisch voor zijn en als je dan toch ergens allergisch voor bent ga je de bron van je…
Zonneallergie: wat is zonne-of lichtallergie?Zonneallergie: wat is zonne-of lichtallergie?Mensen met een licht- of zonneallergie zijn niet zo blij met de zomer. Ook zullen ze niet afreizen naar tropische oorden…
Zonneallergie, polymorfe lichteruptieWe spreken pas van een zonneallergie als iemand een abnormale reactie op de huid krijgt na een normale blootstelling aan…
Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieAllergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieZonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het v…

Reageer op het artikel "Lichtallergie: beperkt in het leven"

Reacties

W. Stomp, 24-06-2017 22:20 #3
Men kan niets meer. Lichten thuis niet meer verdragen, geen bioscoop, geen vakantie.

Er komen wel medicijnen die genezing kunnen brengen.

Richard, 06-05-2013 08:51 #2
Tegenwoordig hebben ze toch wel LED verlichting waar geen UVA of UVB straling vanaf komt?

Sandra Bazuin, 08-08-2011 16:08 #1
Ik heb de film gezien; "Childeren in the dark". (Ik heb ook eens een documentaire gezien)
Het is heel erg! Ik heb ook een invaliderende ziekte (handicap), maar ik kan wel met mijn scootmobiel weg en dingen zien en mensen ontmoeten. Inderdaad; vrienden blijven weg. Dat ondervind ik ook. Je kan minder dingen samen ondernemen. Ik ben zelf ook last van (zon)licht; vooral als ik hoofdpijn heb. Elke dag (ook met bewolking en winters) heb ik een zonnebril op; soms ook binnen en tijdens hydrotherapie wordt het licht voor mij gedempt. Met zon (buiten) krijg ik uitslag. Ik weet een klein beetje wat het is en leef met julllie mee! Sterkte en groetjes, Sandra

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!