InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zon- of Lichtallergie

Zon- of Lichtallergie

Zon- of Lichtallergie Lichtallergie of de officiële benaming polymorfe lichteruptie (PMLE) is een overgevoeligheid van lichtstralen. Variërend van een lichte vorm tot nauwelijks zonlicht kunnen verdragen en het komt helaas te veel voor.

Oorzaak

Eind 18e eeuw werd de overgevoeligheid voor UV-licht door Robert Willian ontdekt. Het normale effect van UVB en UVA (dit is de grootste veroorzaker van PMLE) is dat de huid bruin wordt of zelfs verbrand. Mensen met PMLE hebben dus een meer of mindere afwijkende reactie. Het is niet bekend waarom de enige persoon het wel krijgt en de ander niet, aar vaak komt het al op jonge leeftijd tot uiting komt, maar kan het zich in principe op iedere leeftijd ontwikkelen. Ook als je eerder het zonlicht zonder problemen goed hebt kunnen verdragen.

Symptomen

Je herkent PMLE vaak aan enorm jeukende rode bultjes welke kunnen uitmonden is blaasjes, verder kan er een lichte schilfering ontstaan. Variërend van kleine irritante blaasjes, tot grotere blaren. Daarbij ook gesteld dat de ene het krijgt als de huid (zoals binnen kantarmen, wreef van de voet, handpalmen) aan het directe zonlicht van de lente of zomer wordt blootgesteld en de ander er al last van krijgt als deze aan licht wordt blootgesteld. Meestal komen de bultjes enkele uren na het eerst ontvangen zonlicht op. Overigens kan PMLE ook ontstaan bij gebruik van de zonnebank of bepaalde gloeilampen.

Hoewel het een fabeltje is dat alleen lichte huidtypes hier last van kunnen hebben, zijn er wel meer mensen met een licht huidtype die er last van hebben. M.n. de huidtypes die eerst of alleen maar rood worden van het zonlicht.

Behandelen

Allereerst de melding dat het naast het directe zonlicht ook op andere manieren kan ontstaan:
  • in de schaduw (de parasol of iets vergelijkbaars kan het niet tegenhouden)
  • achter glas (bijvoorbeeld een glazen windscherm bij een strandtent zal niet helpen)
  • bewolking (we spreken hier dan van lichte bewolking, ook als de zn er nog niet direct helder doorheen schijnt)

Omdat ook de huid rond de ogen erg dun is en gevoelig kan zijn, is het raadzaam een goede zonnebril die de zijkanten ook afdekt te gebruiken. Dit geldt ook als je geen last hebt van zon- of lichtallergie.

Genezing is er in principe niet, maar bij een lichte vorm kan een zware zonnebrandcrème met een erg hoge factor uitkomst bieden (zoals bij ieder huid geldt, wel blijven smeren). Verder zijn er medicijnen op de markt en wil lichttherapie, voordat de zomer echt gaat beginnen, nog wel eens werken (de huid kan dan langzaam wennen aan de zon). Spreekt voor zich dat bedekkende kleding uitkomst kan bieden, dit is afhankelijk van de mate waarin je er last van hebt. Heb je het in ernstige mate last van PMLE dan moet het zon/dag-licht concreet vermeden worden. Dit kan een enorme impact op je leven hebben, zo erg dat sommige mensen het normale leefpatroon (deels) omgooien.

Soms is het zo dat alleen het zonlicht niet de oorzaak is, maar een samenspel van een bepaalde crème (bijvoorbeeld bodylotion) of medicijngebruik in combinatie met de zon de symptomen laat zien. De arts kan dit testen.

Voorkom dat de blote huid nat wordt, dit kan het proces verergeren en onbehandeld gaan de bultjes meestal na een dag of 7 vanzelf weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Lichtallergie: beperkt in het levenLichtallergie: beperkt in het levenChronische Polymorfe Licht Dermatose, een hele mondvol. Kortweg: lichtallergie. Mensen die in ernstige mate allergisch z…
Zonneallergie: symptomen en tips tegen zonneallergieZonneallergie: symptomen en tips tegen zonneallergieZonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het v…
Zonneallergie, polymorfe lichteruptieWe spreken pas van een zonneallergie als iemand een abnormale reactie op de huid krijgt na een normale blootstelling aan…
Zonneallergie: wat is zonne-of lichtallergie?Zonneallergie: wat is zonne-of lichtallergie?Mensen met een licht- of zonneallergie zijn niet zo blij met de zomer. Ook zullen ze niet afreizen naar tropische oorden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zon- of Lichtallergie"

Reactie

Renes, 14-11-2012 16:23 #1
Ik kan heel slecht zien met vel licht ook met mijn zonnebril op. Mijn zonnebril is op stekte, wie weet raad?
Renes Reactie infoteur, 14-11-2012
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van enkele mensen gehoord dat afwijkende kleuren (qua glas) nog wel eens wil helpen. Zo heb ik zelf wel eens geel, rood en zelfs groen glas gezien.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!