InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangeboren heupontwrichting

Aangeboren heupontwrichting

Aangeboren heupontwrichting Een heupontwrichting is ook wel bekend als HD of heupdyplasie. Bij heupdysplasie is de heupkom niet diep genoeg waardoor de heupkop eruit schiet. Wanneer dit blijvend gebeurt spreken we van een ontwrichting. Dit komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens. De symptomen zijn vaak pas drie maanden na de geboorte zichtbaar. Behandeling bestaat uit een spreidbroek, een gipsbroek of een operatie. Het is belangrijk om een behandeling zo vroeg mogelijk te starten om een latere handicap te voorkomen.

Heupontwrichting

Een aangeboren heupontwrichting wordt ook wel congenitale heupluxatie of congenitale heupdysplasie genoemd. In de volksmond vaak afgekort tot HD. Het betreft een ontwrichting die ontstaat in de eerste maanden na de geboorte. De oorzaak is een aangeboren slechte ontwikkeling van het heupgewricht. Bij 1 op de 60 baby's komt een heupontwrichting voor. Opvallend is dat het vaker voorkomt bij meisjes dan bij jongens. Bij meisjes komt het 7 tot 8 keer vaker voor. Vaak is dit erfelijk aangelegd. Bij de meeste baby's herstelt de heup zich vanzelf binnen de eerste maanden na de geboorte. Een heupontwrichting is het gevolg van heupdysplasie. Bij een heupdysplasie is de gewrichtskom niet diep genoeg. Hierdoor glijdt de gewrichtskop makkelijk uit de kom. Wanneer de kop niet terug schiet in de kom spreken we van een heupontwrichting.

Van de 100 baby's die met een heupdysplasie zijn geboren, blijven er ongeveer 1.55 over waarbij het niet vanzelf herstelt. In de eerste drie maanden van de baby is de diagnose vaak moeilijk vast te stellen. Indien de ontwrichting niet herstelt ziet men dat één been korter is dan het andere. Vooral wanneer de baby met opgetrokken knietjes ligt is er duidelijk verschil te zien. Wanneer beiden heupen de afwijking vertonen dan wordt het moeilijker om de diagnose te stellen, omdat er geen verschil te zien is. Vaak zal op latere leeftijd de afwijking ontdekt worden. Vooral wanneer het kind gaat lopen zal dit merkbaar zijn. Er ontstaat dan een waggelende gang, alsof het kind een eend nabootst.

Spreidbroek

Wanneer de afwijking tijdig wordt ontdekt dan kan men het kind een spreidbroek aanmeten. De beentjes worden met deze broek in spreidstand gehouden. Hierdoor kan de heupkop goed in de kom worden gedrukt. Een spreidbroek bestaat uit een beugel die de beentjes uit elkaar houdt en tegelijkertijd wordt met het bewegen de heupkom in de kom geduwd. Het bot van de baby is nog zacht en kan zich daardoor makkelijker vormen. De meeste baby's hebben helemaal geen last van de spreidbroek. Voor ouders is het vaak moeilijker om er mee om te gaan. Ook het aankleden van het kind kan hierdoor lastig gaan, want kleding zit vaak niet zo makkelijk. Hoe lang de baby de spreidbroek moet dragen is afhankelijk van de genezing, gemiddeld is dit toch 3 tot 9 maanden. Het is belangrijk om gedurende deze periode de spreibroek structureel te blijven gebruiken. De kinderarts zal het kind regelmatig controleren en bepalen wanneer de spreidbroek niet meer nodig is.

Gipsbroek

Wanneer de afwijking niet tijdig wordt ontdekt, dan gaat het kind lopen en men ziet dan een waggelende gang. De heup kan dan weer in de juiste stand worden gebracht met een gipsbroek. De beentjes worden dan in kikkerstand gebracht met behulp van gips. Een gipsbroek zit vanaf de taille tot aan de enkels. Het kruis is vrijgelaten. Om te voorkomen dat het gips scheurt, is er een stok geplaatst tussen de benen. Na een aantal weken worden de beentjes dichter naar elkaar toegebracht en daarna eventueel weer. Wanneer dit allemaal niet werkt, dan zal men een operatie moeten toepassen.

Operatie

Soms zit er weefsel tussen de heupkop en de heupkom. Dit moet operatief verwijderd worden. Soms is het nodig om de heupkom operatie te verdiepen. Hierdoor geneest heupdysplasie sneller. Een behandeling is altijd nodig om latere problemen te voorkomen. Bij vroegtijdige behandeling zal het kind er later nauwelijks of geen hinder van ondervinden. Zonder behandeling kan het kind er een blijvende handicap aan overhouden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aangeboren heupontwrichting"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-06-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!