InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obstipatie of moeilijke stoelgang

Obstipatie of moeilijke stoelgang

Obstipatie of moeilijke stoelgang Het is niet dodelijk maar kan wel pijnlijk en lastig zijn en het is een veel voorkomende darmaandoening. Geheel ten onrechte schamen sommige mensen zich er voor en lopen (te) lang met deze aandoening.

Wat is obstipatie?

Obstipatie is het niet goed kunnen ontlasten. Dit kan zijn dat de ontlasting verhard of dat er überhaupt weinig ontlasting is of deze keutelig is. Er kan hierdoor buikkramp ontstaan, of winderigheid en kan zelfs leiden tot misselijkheid. Maar in basis is het een verstoorde darmwerking en natuurlijk hebben we er allemaal wel eens ooit last van, maar vaak is het dan te verhelpen met en pilletje. Blijf je er langer last van houden, dan moet er meer ondernomen worden.

Oorzaak

De oorzaken kunnen uiteenlopend zijn. Hierbij valt te denken aan:
  • niet snel genoeg naar de wc gaan
  • hormonale veranderingen
  • voeding tot je nemen waar niet genoeg vezels in zitten
  • te weinig vocht tot je nemen
  • zwangerschap
  • stoornis van de darmwand
  • verandering van voeding e/o omgeving (denk hierbij aan vakantie)
  • niet goed werkende schildklier
  • darmkanker

Winderigheid komt ook bij obstipatie nogal eens voor maar kan ook andere oorzaken hebben zoals:
  • teveel lucht inslikken (bij het eten)
  • voeding die de maag niet goed weet te verteren
  • koolzuurhoudende drank (wat ook nogal eens doet boeren)

Behandeling

Uiteraard is dit afhankelijk van de oorzaak, maar een eerste aspect wat aangepakt wordt is meestal de voeding en lichaamsbeweging. Een vezelrijk voedingspatroon is essentieel voor een goede stoelgang, evenals voldoende drinken. Ga ongeveer uit van 25 tot 30 gram voedingsvezels per dag voor volwassenen en kinderen vanaf 2 jaar zo’n 5 gram en in leeftijd langzaam oplopend.
Gemiddeld moet je al snel op zo’n 1,5 tot 2 liter uitkomen en dit zonder eventuele alcohol inname. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam, dus hier moet wel rekening mee gehouden worden.

Laxeermiddel

Natuurlijk er ook de bekende laxeermiddelen en deze kan je eventueel innemen om het ergste uit je darmen te krijgen. Is het iets erger dan zijn er ook klysma’s. Echter, een laxeermiddel moet niet te langdurig ingenomen worden. Dan moet er dus een vezelrijk voedingspatroon voor ontstaan die de natuurlijke stoelgang weer op orde moet krijgen.

Huisarts

Als het niet snel over gaat is het goed de huisarts te raadplegen, er kan in enkele gevallen ook iets ernstigers aan de hand zijn. Maar niet iets om direct over in te zitten als je stoelgang even niet goed loopt. En anders is een doktersbezoek in ieder geval goed om gerustgesteld te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Obstipatie of moeilijke stoelgang"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 06-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!