Longverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneu

Longverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneu Jeuk aan neus en ogen, gesnotter, een loopneus of juist verstopte neus, en benauwdheid. Allen bekende klachten voor mensen met allergie. Na de pollen in het voorjaar is in het najaar de huisstofmijt oorzaak nummer één. Daar is iets aan te doen: raadpleeg de longverpleegkundige. Een longverpleegkundige weet alles van luchtwegziekten zoals astma, apneu en de chronische longziekte COPD, (bronchitis).

Allergie

Het lijkt er misschien niet op, maar allergie is in feite niet meer dan een overdreven beschermende reactie van het lichaam. Een reactie op stoffen die we niet verdragen, zoals de uitwerpselen van huisstofmijt. Lastig, want die beestjes zitten werkelijk overal. En vooral als de verwarming aan gaat zijn ze in hun sas. Daar staat tegenover dat de huisstofmijt zich niet erg prettig voelt als de vochtigheid in uw woning onder controle is. Als de relatieve vochtigheid in huis onder de 55 procent is, dan kunnen ze zich minder goed voortplanten. Vaak gaat een goed verwarmd vertrek gepaard met drogere lucht, dus in de winter valt het met de vochtigheid vaak wel mee, maar daarbij is goede ventilatie vaak eveneens belangrijk. Daarom niet verkeerd om een hygrometer (vochtigheidsmeter) aan te schaffen, dan kunt u zien of het droog genoeg is, of dat u wellicht beter moet ventileren. Vooral als u ziet dat er s-nachts condens op de ramen komt, dient u beter te ventileren indien u naar bed gaat. Wellicht ergens een raampje of binnendeur open zetten.

Longverpleegkundige

Misschien is het wel nuttig dat u zich persoonlijk over allerlei zaken laat voorlichten en dat een deskundige bij u thuis de zaken in ogenschouw neemt om waar nodig passende op maat gesneden adviezen te geven, die de huisstofsituatie in uw woning kunnen verbeteren. De longverpleegkundige is daartoe bij uitstek de aangewezen persoon. Zij/hij kan echte overlevingsadviezen geven voor mensen met allergische klachten, tijdens zon saneringshuisbezoek. Saneren houdt in: gezond maken. In het geval van huisstofmijt betekent dat andere gewoonten aanleren in het wonen, schoonmaken en slapen. Want alleen met dweilen en boenen komt u er helaas niet.

De longverpleegkundige weet o.a. alles van:

  • Het herkennen van klachten en het juist handelen bij Astma en COPD
  • Instructie over de voorgeschreven medicijnen. (inhalatietechnieken)
  • Een gezonde leefstijl en ondersteuning bij het stoppen met roken.
  • Verantwoorde conditietraining
  • Begeleiding en advies bij zuurstofgebruik.
  • Advies bij seksualiteitsproblemen.

Adviezen over aanpassingen in huis

De longverpleegkundige kijkt ook of u de bronnen van de allergie kan aanpakken. Daarover krijgt u adviezen. De adviezen van de longverpleegkundige gaan natuurlijk over verwarming en ventilatie, maar ook over de juiste vloerbedekking en goed beddengoed. Kortom over de gehele leefomgeving. En niet onbelangrijk komt ook de financiële kant van de zaak aan de orde. Samen met de patiënt stelt de longverpleegkundige een totaal saneringsplan op waarbij alle aspecten aan de orde komen. In maximaal vier bezoeken per jaar worden op die manier de veroorzakers van de allergie te lijf gegaan. Met als doel op een gegeven moment weer opgelucht adem te kunnen halen.

Afspraak maken

Wilt u graag dat de longverpleegkundige bij u langs komt dan kunt u via uw zorgcentrale of huisarts een afspraak maken. Of wellicht via de longarts of de allergoloog in het ziekenhuis. De saneringsbezoeken worden in principe vergoed. Er is wel een maximum aantal uren dat u de longverpleegkundige op bezoek kunt krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • ViVa! zorggroep nr 5, 2016

Reageer op het artikel "Longverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneu"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!