InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angst onder controle krijgen

Angst onder controle krijgen

In het Nederlands kennen we het gezegde: 'De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest'. Hieruit kun je opmaken dat mensen met hun denken bepalen hoe zij zich voelen. Dit geldt ook voor angstgevoelens. Bij gevoelens van angst speelt de volgende irrationele gedachte een centrale rol: 'Je moet je altijd maximaal bezorgd maken om dingen die eventueel bedreigend en beangstigend voor je zouden kunnen zijn'.

Angst en vrees

Er is een onderscheid te maken tussen angst en vrees. Angst kun je dan beschouwen als een vorm van overbezorgdheid en kun je zien als een overdreven vrees. Vrees kun je in dit verband zien als een rationele emotie, angst als een irrationele emotie. Vrees is in de regel objectgebonden en heeft veelal te maken met lichamelijk letsel. Angst heeft vaak een veel vager karakter en heeft meestal te maken met psychisch letsel. De meeste angst komt voort uit overbezorgdheid over wat anderen van je denken. Deze angst leidt tot niet-effectieve gedragingen. We noemen er een paar:

Piekeren

Piekeren kunnen we omschrijven als een vorm van zinloos en doelloos denken. Mensen die veel piekeren zijn voortdurend bezig met de mogelijke afloop van zaken die ze toch niet kunnen voorspellen. Het resultaat van piekeren is dat mensen op deze manier alleen nog maar banger worden.

Overdreven maatregelen nemen

Sommige mensen zijn er hun hele leven mee bezig zo gezond mogelijk te eten en te leven. Ze kienen hun dieet van dag tot dag precies uit, maar gaan vervolgens dood door een ongeluk. Weer anderen sporten alsof hun leven er vanaf hangt en sterven vervolgens tijdens het hardlopen.

Catastroferen

Met catastroferen wordt bedoeld: de neiging om zaken die in pricipe onprettig zijn als rampzalig voor te stellen. Dit leidt tot negatieve gevoelens. Omdat we bepaalde gebeurtenissen niet accepteren, blijven ze daardoor ook verschrikkelijk. Al het verschrikkelijke zit in ons hoofd, roepen we zelf op. De gebeurtenissen zullen verwerkt moeten worden, in elk geval heeft het catastroferen geen enkele zin.

Manieren om angst onder controle te krijgen

Er zijn een aantal regels, waarmee mensen hun overdreven gevoelens van angst te boven kunnen komen.

Ga na waar je precies bang voor bent

Probeer je angst zo concreet mogelijk te maken. Ga na op welke manier je over de angstverwekkende zaken nadenkt.
Vaak zullen de gedachten de vorm aannemen van catastroferen: bijv. 'het lijkt me verschrikkelijk als ik afga voor zoveel mensen'. Dit is een veronderstelling, omdast je weet hoe dat voelt, maar het verleden hoeft helemaal niet bepalend te zijn voor het heden.

Accepteer het onvermijdelijke

Niemand komt er onderuit in zijn leven bepaalde risico's te nemen. Het heeft weinig zin te proberen alle risico's te vermijden. Je hebt dan geen leven meer. Dit betekent niet dat je niet waakzaam moet zijn bij reële gevaren, maar het heeft geen zin te zitten klagen en bibberen als je besloten hebt te gaan vliegen, terwijl je vliegangst hebt.

Doe juist de dingen waarvoor je zo bang bent

Als je vliegangst hebt, moet je juist gaan vliegen. Iemand met podiumvrees moet juist veel in het openbaar spreken. Zoek je angst op, zodat je door nieuwe ervaringen je angst kunt tegenspreken, net zolang tot de angst verdwenen is.

Trek je niets aan van het oordeel van anderen

Veel angsten zijn geworteld in de vrees voor afkeuring door anderen. Mensen zijn niet zo zeer bang voor het maken van fouten, eerder voor de afkeuring die ze op de hals halen. Je doet er goed aan te realiseren dat het hoogstens onplezierig is afgekeurd te worden, maar niet rampzalig.

Neem het jezelf niet kwalijk als je bang bent

Veel mensen vinden zichzelf zwak en slap, omdat ze ergens bang voor zijn. Iemand die bang is, moet zichzelf accepteren met deze angst. Als mensen hem daarop afkeuren, omdat hij angstig is, dan is dat hoogstens jammer voor die mensen, die hebben er dan niet veel van begrepen.

Schaam je nooit voor je angsten

Schaamtegevoelens zijn altijd energieverspilling. Niemand hoeft het zichzelf kwalijk te nemen als hij ergens bang voor is, ook al zijn die angsten nog zo kinderachtig. Sommige angsten zijn misschien overbodig of misplaatst, maar kunnen nooit een reden zijn iemand als persoon af te keuren.

Probeer afleiding te zoeken

Mensen die last hebben van spreekangst, voor een groot publiek, doen er goed aan zich te concentreren op de inhoud van hun lezing en niet te letten op de reacties uit het publiek. Mensen met vliegangst doen er goed aan een tijdschrift te lezen tijdens het vliegen. Kortom, zoek de angst wel op, maar wees ook mild voor jezelf.

Neem het jezelf niet kwalijk als de angst terugkomt

Mensen nemen over het algemeen zichzelf zeer kwalijk als ze weer terugvallen in een oude fout. Ze accepteren zichzelf niet als een feilbaar wezen. En daardoor gaan ze dingen denken als: 'Zie je wel, ik kom er nooit van af'.De fout die deze mensen maken is dat ze de toekomst menen te kunnen voorspellen op basis van het verleden.
© 2009 - 2018 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De meest voorkomende angstenIedereen is wel eens bang. Het klinkt raar maar het is gezond en het hoort bij het dagelijkse leven. Zonder angst kunnen…
Zeldzame angsten en fobieënZeldzame angsten en fobieënEr zijn vele bekende angsten zoals spinnenfobie, smetvrees, pleinvrees of hoogtevrees. Daarnaast bestaan er ook een hele…
Smetvrees: angst voor viezigheidSmetvrees: angst voor viezigheidVaak begint de smetvrees onschuldig, zoals het iets vaker wassen van de handen. Gaandeweg worden de handen steeds vaker…
Meestvoorkomende fobieënAls je een fobie hebt kan dat soms sociale problemen geven. Er zijn ook fobieën die geen problemen in je leven geeft. Al…
Angststoornis, de fobieAngststoornis, de fobieEen van de bekendste angststoornissen is wel de fobie. Er zijn honderden verschillende fobieën, sommige zijn zo moeilijk…
Bronnen en referenties
  • Gezond verstand als therapie: Jan Verhulst

Reageer op het artikel "Angst onder controle krijgen"

Reactie

Ramon, 28-08-2013 01:25 #1
Beste meneer/mevrouw.
Ik heb vaak negatieve gedachten, zoals flauwvallen. Het komt vaak in me hoofd ik zou niet weten hoe ik deze negatieve gedachten zou kunnen doorbreken. ik probeer wel afleiding zoeken wanneer ik merk dat deze negatieve gedachten komt probeer ik het word vallen niet te denken het gebeurt automatisch hoe krijg ik het weg heb best een tijdje last van wel paar x paniekaanvaal gehad. Gr ramon

Infoteur: Nautisc1
Gepubliceerd: 11-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!