InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ADD, aandachtsstoornis

ADD, aandachtsstoornis

ADD, aandachtsstoornis Een leven met frustraties en het gevoel te hebben alleen maar te falen. Je voelt je onbegrepen en de mensen om je heen hebben een stempel op je geplakt. Ze zien veelal alleen maar dat je lui, dom of ongeïnteresseerd bent in alles wat er om je heen gebeurt. Maar ze zien niet hoe het jou de dagelijkse bezigheden zo moeilijk maakt en dat het veel meer energie kost om na werk of school te gaan. ADD is een aandachtsstoornis, ADD staat voor Attention Deficit Disorder en lijkt sterk op ADHD. Aandachtstoornissen worden verdeeld in 3 groepen. De eerste groep is ADD en is gekenmerkt met concentratieproblemen. De tweede groep is er eigenlijks alleen maar sprake van hyperactiviteit en impulsiviteit, dit is de HD. E n de derde groep is bij de meeste mensen wel bekend. De ADHD, een combinatie van concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit.

Ongeveer 70% van de mensen met ADD krijgen een andere diagnose omdat deze ook sterk lijkt op andere stoornissen tevens is dit ook een van de kenmerken van ADD, dat het gepaard gaat met andere stoornissen. Hoe ADD ontstaan is na vele onderzoeken niet vast te stellen. Het kan erfelijk zijn, maar onderzoek kan dit niet met zekerheid vaststellen.

Kinderen en kenmerken

Als je vermoed of je kind ADD heeft kun je eens kijken naar het lijstje hieronder. Ondanks dat ADD misschien wel moeilijk te begrijpen is voor de mensen om die persoon heen, zijn deze mensen met ADD wel erg creatief. Kijk maar naar beroemde mensen, mensen zoals Cher ( zangeres) heeft ook ADD.

Kinderen met ADD zijn vaak:
  • Vergeetachtig
  • Lijken niet te luisteren en zijn snel afgeleid
  • Begrijpen soms de makkelijkste dingen niet ( zoals handleidingen)
  • Werken langzaam en soms maken ze niet hun taken af.
  • Verliezen vaak hun spullen
  • Zijn gevoelig en zorgzaam
  • Zijn enorm creatief.
  • Zijn op hun tijd ook teruggetrokken.

Al mag het moeilijk zijn om je te concentreren op bepaalde dingen met sommige hobby`s kunnen mensen met ADD zich juist heel goed concentreren en horen ze zelfs geluiden om zich heen niet meer. ADD is geen ziekte maar gaat gepaard door andere stoornissen, denk hierbij maar aan slaapstoornissen, angststoornissen en stemmingswisselingen. Het lijkt zelfs wel wat op borderline en andere psychotische stoornissen.

Wat kan ik doen om iemand met ADD te helpen?

  • Stel regels vast en wees duidelijk met de regels
  • Spreek waardering uit over het gene wat ze goed doen of uit zichzelf doen
  • Geef extra hulp bij dingen waar ze niet uit komen
  • Stimuleer hun contacten, zorg ervoor dat ze vrienden krijgen
  • Breng duidelijkheid en vastheid in hun leven
  • Houd medicijnengebruik in de gaten (als ze deze gebruiken)
  • Geef ze een luisterend oor.

Het is heel belangrijk om iemand met ADD tijd te geven, bepaalde dingen zoals huiswerk of andere werk hebben wat meer tijd nodig dan bij iemand zonder ADD. Soms is het samenwerken al een positieve punt en door de persoon afwisseling te geven kan het ook makkelijker om zich dan weer op zijn of haar werk te concentreren. Het is heel belangrijk dat ADD-mensen afwisseling hebben in het werk of opleiding wat ze doen. In praktijk concentreren gaat makkelijker dan dat ze continu met theorie bezig zijn.

Wanneer wordt ADD merkbaar?

In drukke situaties of in veranderende situaties krijgen mensen met ADD het op de heupen en wordt het merkbaar dat ze niet tegen verandering kunnen. Het is belangrijk voor iemand met ADD om veel dingen op te schrijven in een agenda of briefjes op de koelkast ook is het belangrijk dat ze positieve dingen gaan zien in hun leven en niet dagelijks op de feiten van hun “stoornis”worden gedrukt.

ADD is niet te genezen, maar door het op de juiste manier er mee om te gaan kan het leven voor een ADD-er wel makkelijker worden en ze ook dagen hebben dat ze geen last hebben van ADD. Het is dan ook belangrijk dat mensen in zijn of haar omgeving weten wat ADD inhoud.
© 2010 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "ADD, aandachtsstoornis"

Reacties

Pascale, 01-12-2013 08:27 #2
Bij vermoeden, bij wie kan ik daarvoor met mijn zoon van 10 terecht?

Klaartje, 25-11-2013 19:17 #1
Kunnen dieren daarin helpen? Reactie infoteur, 30-11-2013
Dieren kunnen hierin zeker helpen, tegenwoordig worden bij steeds meer problematische stoornissen, dieren ingezet. Het betekend niet dat dieren een vervanging kunnen bieden voor medicatie of andere dingen. Maar ze kunnen wel bijdragen vooral op therapeutische basis.

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 18-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!