InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij acute ontsteking van de amandelen

Wat te doen bij acute ontsteking van de amandelen

Wat te doen bij acute ontsteking van de amandelen Een ontsteking van de amandelen kan flink pijn doen. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om de ontsteking en de pijn te verminderen.

Symptomen van ontstoken amandelen

Een van de eerste indicaties is gewoonweg een pijnlijke keel en/of pijn bij het slikken. Neemt u een kijkje in de spiegel dan is er achterin de keel een opzwelling te zien, eventueel vergezeld van witte of gele puntjes op de amandelen. Een ander voorkomend bijverschijnsel is een slechte adem. Ook kunnen de lymfeklieren in de nek opgezwollen zijn als de infectie stevig is en tevens kunt u koorts krijgen.

Oorzaken en medicatie

Een ontsteking van de amandelen kan komen door een virus, door bacteriën of in sommige gevallen door een schimmel.
Wanneer de ontsteking niet al te sterk is zal het vanzelf overgaan. Bij een bacteriële oorzaak, is een antibioticakuur soms nodig om van de ontsteking af te komen.

Do's en dont's

U kunt natuurlijk pijnstillers nemen wanneer de pijn u teveel wordt, maar er zijn ook een aantal andere tips die uw pijn wellicht kunnen verlichten. Bovendien zijn er een aantal duidelijke don'ts op het gebied van eten en drinken.

Het beste tegen de pijn werkt het eten van ijsjes, of het drinken van ijswater. De kou verdooft de pijnlijke plek en doet de zwelling ook slinken. Om het genezingsproces te versnellen kunt u spoelen met zout water, al is dat natuurlijk wat minder smakelijk. Het masseren van de nek en de hals is pijnlijk maar geeft ook een goed resultaat. Een kleine hoeveelheid knoflook zorgt voor een betere doorbloeding van de amandelen en een snellere afvoer van de afvalstoffen. Knoflook heeft zowel antibacteriële eigenschappen (dankzij allicine) als een antivirale werking. Knoflook helpt irritatie van luchtwegen te verminderen en remt in het algemeen de groei van schimmels. Heeft u geen knoflook in huis, neem dan rauwe ui of cayenne peper.

Heeft u ontstoken amandelen dan is er zeer veel voedsel en drank af te raden. Vast voedsel doet sowieso veel pijn om door de keel te krijgen, dus u moet u heil zoeken in zachte voeding. Melkproducten vergroten de slijmlaag in de keel wat in combinatie met de opgezwollen keel tot ademhalingsproblemen kan leiden. Verder dient u te vermijden: sinaasappelsap, hete dranken, alcohol- of koolzuurhoudende dranken en fruit. U zult waarschijnlijk minder eten dan normaal, maar zorg er voor dat u genoeg eet, zodat uw lichaam kan aansterken.

Ontsteking voorbij

Is de ontsteking over, dan heeft u waarschijnlijk kleine groefjes/littekentjes in de keel. U doet er goed aan ervoor te zorgen dat hier geen etensresten in blijven steken, anders begint het verhaal weer van voor af aan.
© 2010 - 2020 Mathematics, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
Keelontsteking, wat te doen?Heeft u last van uw keel? Heeft u pijn met slikken? Dan zou het goed kunnen dat u een keelontsteking heeft. Er kan sprak…
Symptomen en behandeling ontstoken amandelen bij kinderenSymptomen en behandeling ontstoken amandelen bij kinderenOntstoken amandelen bij uw kind. Wanneer uw kind veel moet hoesten, check dan ook eens of de keelamandelen opgezet zijn.…
Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?We hebben er allemaal wel eens last van: keelpijn. Keelpijn kan chronisch worden als de keelamandelen ontstoken raken. D…
Keel en keelaandoeningenKeel en keelaandoeningenDe keel bestaat uit het achterste gebied van de mondholte en de neusgangen. Er kunnen keelaandoeningen ontstaan die vaak…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij acute ontsteking van de amandelen"

Infoteur: Mathematics
Gepubliceerd: 16-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!