InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blauwalg: effecten en risico’s gezondheid

Blauwalg: effecten en risico’s gezondheid

Blauwalg: effecten en risico’s gezondheid In Nederland kan bij enkele dagen achter elkaar mooi warm, zonnig, windstil weer, in stilstaand water de blauwalg de kop opsteken. Het water gaat stinken en er komt een vieze, olieachtige groene laag op drijven. Wie in dit water gaat zwemmen, loopt het risico op een geïrriteerde huid en maag- en darmproblemen. Vooral kinderen lopen groot risico om klachten met de gezondheid te krijgen, doordat zij tijdens het zwemmen nogal eens water inslikken. Ook voor huisdieren kan besmetting gevaarlijk zijn.

Blauwalg

De Blauwalg of Cyanobacterie steekt bij langdurig hoge temperaturen vaak weer de kop op. De Blauwalg gedijt goed in stilstaand water, wat al niet zo’n beste kwaliteit heeft. Het is vaak water, wat veel fosfaat en stikstof bevat en weinig waterplanten bevat. Bij temperaturen tussen de 20 en 30 Graden Celsius, en bij windstil weer, krijgt de Blauwalg volop kans om zich te verspreiden. Als blauwalg afsterft, doordat de laag te dik wordt, scheidt het een voor mens en vissen giftige stof af, die voor gezondheidsproblemen kan zorgen en voor de sterfte van grote aantallen vissen. Ook voor huisdieren is het gevaarlijk om te zwemmen in water waar blauwalg leeft. Als een hond heeft gezwommen zal hij daarna zijn vacht gaan schoonlikken en de ziekmakende stoffen binnen krijgen. Hier kan een hond ernstig ziek van worden.

Waaraan herken je blauwalg?

  • Het water gaat stinken
  • Het water ziet eruit als een brijachtige, groene soep
  • Er vormt zich een soort olieachtige laag op het water
  • Er ligt blauwkleurig schuim op het water

Risico’s van zwemmen in water met blauwalg

Water wat ernstig verontreinigd is met blauwalg kan huidirritatie tot gevolg hebben. Bij inslikken van het water, wat vaak bij kinderen die zwemmen gebeurt, kan het maag- en darmklachten veroorzaken. Ook voor ouderen, die een wat mindere weerstand hebben, kan contact met besmet water vervelende gevolgen hebben.

Symptomen die kunnen optreden na besmetting door blauwalg

  • Huiduitslag
  • Hoofdpijn
  • Braken
  • Diarree
  • Koorts
  • Pijnlijke keel
  • Oorpijn
  • Oogirritaties
  • Maagkramp
  • Misselijkheid

Dokter waarschuwen of niet?

Het is altijd verstandig om de huisarts te consulteren, omdat de klachten ook door andere bacteriën veroorzaakt kunnen zijn, en dan behandeld moeten worden. De klachten ten gevolge van besmetting met blauwalg zijn heel vervelend, maar die klachten gaan over het algemeen met een dag of vijf weer over. Verstandig is in ieder geval om na zwemmen in besmet water goed te douchen en bij het ontstaan en aanhouden van klachten contact op te nemen met de huisarts.

Wat doet Rijkswaterstaat?

Bij langdurig mooi weer, met hoge temperaturen wordt al het oppervlaktewater van meren en rivieren gecontroleerd op de aanwezigheid van blauwalg. Indien een besmetting wordt aangetoond worden er borden geplaatst met de waarschuwing dat er blauwalg heerst. Verder worden er ook via kranten en het internet waarschuwingen uitgebracht. Is het water zwaar vervuild met de bacteriën, dan wordt er een negatief zwemadvies uitgebracht en is het aan de mensen om zo verstandig te zijn dit ook na te leven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.Rijkswaterstaat.nl

Reageer op het artikel "Blauwalg: effecten en risico’s gezondheid"

Reactie

E. B., 21-07-2011 14:57 #1
Blauwalg is dus gevaarlijk voor mens en dier. Toch zie ik hier in een vijver waar al enige tijd waarschuwingsborden staan, dat de vele eenden schijnbaar zonder enige hinder lustig blijven ronddobberen… Hoe is dat te verklaren?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!