InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Blauwalg, wie, wat, hoe?

Blauwalg, wie, wat, hoe?

Het zonnetje schijnt weer heerlijk en het is lekker weer om te zwemmen, veel mensen gaan naar het zwembad of zoeken het strand op, en andere nemen een duik in een meertje. Met deze warme temperaturen en heldere zon kan er Blauwalg ontstaan op het water komen.

Wat is Blauwalg?

Blauwalg ook wel bekend als Blauwwier is een dikke drap dat te vergelijken is met Snert dat op het water drijft. Blauwalg heeft meestal een Blauw-Groen achtige kleur in enkele gevallen is de kleur rood-bruin achtig. Blauwalg drijft als een soort olie op het water, wanneer deze laag dikker wordt en het wier dichter op elkaar drijft, sterven de blauwwieren af. Bij het afsterven produceren sommige blauwwieren giftige stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.

Waar is Blauwalg te vinden?

Blauwalg ontstaat vooral in stilstaand water, ofwel veel in meren en plassen. Het Blauwalg ontstaat bij een temperatuur van 20° tot 30° graden Celsius. De Blauwalg behoord tot een bacterie in het water. Onderzoekers zijn bezig met een onderzoek waarmee ze Blauwalg voor kunnen zijn, zodat ze kunnen voorspellen wanneer en waar blauwalg gaat ontstaan.

Symptomen die voordoen.

Als je per ongeluk toch in water terecht bent gekomen waar Blauwalg in ligt en je hebt van dit spul binnen gekregen of van de schadelijke stoffen ingeademd dan kunnen de volgende symptomen verschijnen:
  • Hoofdpijn
  • Huiduitslag op armen of benen
  • Maagkramp
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Diarree
  • Koorts
  • Een pijnlijke of rode keel
  • Oorpijn
  • Oogirritaties
  • Lopende neus of gezwollen lippen

Deze verschijnselen houden meestal ongeveer vijf dagen aan en gaan daarna meestal vanzelf weer weg. Blauwalg hoeft niet altijd de oorzaak te zijn van bovengenoemde ziekteverschijnselen. Ook andere bacteriën en virussen kunnen de oorzaak zijn. Neem daarom altijd even contact op met uw huisarts.

Gif.

Het gif dat vrijkomt bij Blauwalg kan alleen via de mond binnen komen, de gif komt niet via de huid binnen. De vergiftiging doet zich niet veel voor bij volwassenen omdat zij niet veel water binnenkrijgen tijdens het zwemmen. De kleintjes zijn kwetsbaarder, omdat zij meer water binnen krijgen en er eerder ziek van worden. Meestal krijgen mensen die in Blauwalg hebben gezwommen binnen 12 uur last van een van de bovengenoemde symptomen.

Herkennen van Blauwalg

Je ziet meestal wel vrij snel dat er Blauwalg in het water drijft. Het water ziet er niet meer helder uit maar er drijft op de oppervlakte van het water een plas wat lijkt op een olie vlek in het water. Door de groen-blauw achtige kleur is het zo te herkennen. Als veel dichtgegroeide Blauwalg in het water ligt kan hier ook een stank vanaf komen. Deze lucht kan ook schadelijk zijn voor uw gezondheid. Ook drijven er meestal bolletjes op het alg, en kan er een schuimlaag op zitten dat een blauwachtige kleur heeft. Wees dus voorzichtig met stilstaand water, inspecteer het water eerst goed voordat je er een duik in neemt.
© 2009 - 2017 Gekkegerrit, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blauwalg: effecten en risico’s gezondheidBlauwalg: effecten en risico’s gezondheidIn Nederland kan bij enkele dagen achter elkaar mooi warm, zonnig, windstil weer, in stilstaand water de blauwalg de kop…
Blauwalg – vloek van het zwemwaterBlauwalg – vloek van het zwemwaterVijvers, meertjes en plassen met blauwalg zijn geen goede zwemwaters meer. Wie denkt een heerlijk verkoelend meertje te…
Blauwalg en zwemmen in buitenwater en zwemmersjeukBlauwalg is een bacterie die ontstaat bij warm weer. Blauwalg (ook wel cyanobacteriën) ziet er uit als groen wier en dri…
Het verwijderen van algen uit het aquariumHet verwijderen van algen uit het aquariumAlgen kunnen niet alleen het uiterlijk van een aquarium flink aantasten, maar kunnen ook daadwerkelijk schadelijk zijn v…
Blauwalg in het oppervlaktewater: hoe gevaarlijk is dat?Blauwalg in het oppervlaktewater: hoe gevaarlijk is dat?Blauwalgen (blauwalg) komen altijd in oppervlaktewater voor. Als het buiten warm wordt kan algenbloei ontstaan, er komt…
Bronnen en referenties
  • Akoweb lenntech

Reageer op het artikel "Blauwalg, wie, wat, hoe?"

Reacties

Henk Smeenge, 25-07-2015 19:03 #4
Is Blauwalg een symptoom v.d. laatste jaren of bestaat het al tientallen jaren, vroeger 50 jaar geleden zwommen wij altijd in natuurwater er kwam met warm weer wel alg in en als je er uitkwam had je soms een bruine snor maar niemand dacht aan iets gevaarlijks, het zal wel alg zijn, even af douchen en weer verder.

Wil van Rouwendaal, 22-07-2014 11:17 #3
Ook wij hebben denken we blauwalg in de vijver, hoe kunnen we dit bestrijden? nu! en hoe kunnen wij dit meten? Bij ons hebben wij ook last van stuifzand met deze warmte.
mvg wil

Cor van Gog, 15-07-2014 08:36 #2
Goedendag, is blauw alg ook gevaarlijk als ik mijn groente in de tuin er mee bewater, of kan ik dat gewoon blijven doen?

bvd Cor

Jannie, 05-07-2014 09:10 #1
Bestaat er iets wat de consument zelf kan kopen om het water op blauwalg te 'meten'?
Zo ja, waar kan dit worden gekocht?

Infoteur: Gekkegerrit
Gepubliceerd: 15-07-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!