InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mucunabonen bij de ziekte van Parkinson

Mucunabonen bij de ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson treft ruwweg 1% van de bevolking ouder dan 65 . Het is geen nieuwe ziekte. De Ayurveda uit India beschreef en behandelde deze ziekte al meer dan 4500 jaar geleden. De meest gebruikelijke behandeling tegenwoordig is gebaseerd op een Ayurvedisch geneesmiddel van meer dan 4000 jaar geleden... een plantaardige vorm van L-dopa, de vlinderbloemige klimplant Mucuna pruriens. Synthetische vormen van L-dopa zijn tegenwoordig een geaccepteerd middel om de symptomen van de ziekte van Parkinson te beheersen, maar één van de problemen van het gebruik van L-dopa is dat het zijn effectiviteit na een tijdje verliest. Een ander probleem zijn de bijwerkingen zoals misselijkheid, braken, hoofdpijn, vermoeidheid, flauwte, meer dorst en bevingen. Dezelfde bijwerkingen waren al in de oude Ayurvedische geschriften genoteerd door een overdosering van plantenextracten met L-dopa.

Een paar jaar geleden begonnen enkele Indiase onderzoekers de plantenbronnen voor L-dopa te herbestuderen.
In het Midden Oosten en Afrika, bleken gekookte tuinbonen (Vicia faba) ook wel bekend als labboon of broad-beans, veel van de symptomen van de ziekte van Parkinson te verlichten, zonder negatieve lange-termijn effecten. Tuinbonen bevatten ongeveer 5% L-dopa.

Traditioneel gebruik Mucuna

In Brazilië en India gebruiken traditionele genezers mucunabonen (Mucuna pruriens) om de ziekte van Parkinson te behandelen. Deze bonen hebben een L-dopa gehalte van 3% tot 10%. In de Ayurvedische geneeskunde worden de mucunabonen als gemalen poeder gebruikt. De gehele boon bevat naast L-dopa ook verschillende andere bestanddelen, . Deze synergie is één van de voordelen van het gebruik van het hele kruid in plaats van synthetische geneesmiddelen. Niet alleen kunnen de planten net zo effectief zijn, maar ze zijn vaak evenwichtiger, wat resulteert in een zachte genezingsmethode zonder veel gevaarlijke bijwerkingen.
Mucunabonen die tot de peulvruchtenfamilie behoren, voorzien ons niet alleen van een rijke bron van vitamine E, maar ook van vezelstoffen die zorgen voor een betere stoelgang. Verstopping is een kwaal waar Parkinsonpatiënten vaak last van hebben.

Klinische proeven met mucunaboonpoeder

Een klinische proef, uitgevoerd door Dr. Bela Manyam van de Scott and White Clinic in Temple Texas, liet zien dat het mucunapoeder net zo effectief is als geneesmiddelen zoals Sinemet. Zestig patiënten met de ziekte van Parkinson met een gemiddelde leeftijd van 59 jaar, kregen dagelijks mucunaextract met 1250 mg L-dopa toegediend.
De patiënten leden ongeveer vier jaar aan de ziekte van Parkinson en zaten in fase 2 tot 5 van de ziekte (fase 1 is dat de ziekte beperkt is tot slechts één kant van het lichaam en in de hoogste fase, fase 5, is de ziekte zo ver gevorderd dat de patiënt niet meer kan lopen). Vierendertig patiënten waren nog nooit behandeld met L-dopa, en de andere 26 patiënten hadden Sinemet genomen, maar waren daarmee opgehouden. Na drie maanden van behandeling, lieten alle patiënten een verbetering zien van bijna één fase. De bijwerkingen waren gering en meestal van gastro-intestinale aard.. Er waren geen toxische problemen. (J Altern Complement Med 95; 1 (3) :249-55).

Er is geen twijfel mogelijk dat de fluweelboon een effectieve, natuurlijke behandeling voor de ziekte van Parkinson is. Het geneest de ziekte natuurlijk niet, maar zorgt voor een afremmen van de symptomen en dat zonder ernstige bijwerkingen.

In de Ayurvedische geneeskunde word Mucuna pruriens niet alleen gebruikt om de ziekte van Parkinson te behandelen, maar ook voor cholera, slangenbeten, wormen en intestinale parasieten, zenuwproblemen, tumoren, de bof, verlamming, kanker, impotentie en vruchtbaarheidsproblemen.

Namen van Mucuna pruriens

Picapica, Kapikachu, Yerepe, Yoruba, Atmagupta, Common Cowitch, Velvet bean, Fluweelboon en Cowhage.
Duits: Juckbohne, Mucuna, Juckfasel, Kuhkrätze

Enkele onderzoeken

  • Manyam BV, Dhanasekaran M, Hare TA. Effect of antiparkinson drug HP-200 (Mucuna pruriens) on the central monoaminergic neurotransmitters. Phytother Res. |2004 Feb;18(2):97-101.
  • Katzenschlager R, Evans A, Manson A, Patsalos PN, Ratnaraj N, Watt H, Timmermann L, Van der Giessen R, Lees AJ. Mucuna pruriens in Parkinson's disease: a double blind clinical and pharmacological study. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2004 Dec;75(12):1672-7.
  • Dhanasekaran M, Tharakan B, Manyam BV. | Antiparkinson drug--Mucuna pruriens shows antioxidant and metal chelating activity. | Phytother Res. | 2008 Jan;22(1):6-11.
  • Pretty J . 'The Magic Bean' (Mucuna pruriens, the velvet bean) University of Essex
Gerelateerde artikelen
Levodopa, tuinbonen en medicinale cannabis bij ParkinsonLevodopa, tuinbonen en medicinale cannabis bij ParkinsonDoor een afnemende hoeveelheid dopamine in het lichaam, neemt de zenuwactiviteit toe en worden trillingen of bevingen do…
Parkinson: de geschiedenisDe ziekte van Parkinson is een van de meest voorkomende ziekten van het zenuwstelsel, het is daarom ook geen zeldzame zi…
Sawney Bean: de echte Hannibal LecterSawney Bean: de echte Hannibal LecterIedereen kent de psychopaat en kannibaal wel uit de boeken van Thomas Harris. Alle vijf deze boeken zijn verfilmd met An…
Bean Boozled: 'lekker' spel met jelly beansBean Boozled: 'lekker' spel met jelly beansDurf jij het aan? Hoe vies het ook is, je moet het eigenlijk gewoon hebben gespeeld! Bean Boozled is een spel waarbij er…
Jong optredend Parkinson: trillend lichaam en sociale impactJong optredend Parkinson: trillend lichaam en sociale impactIndien ongewenste trillingen, tics en spastische bewegingen de overhand nemen, dan is er sprake van Parkinson. Meestal k…
Bronnen en referenties
  • Documentatie op http://sites.google.com/site/kruidwis/

Reageer op het artikel "Mucunabonen bij de ziekte van Parkinson"

Reactie

M. Eustace, 03-06-2012 20:51 #1
Geachte meneer / mevrouw,

Graag ontvang ik wat info over Mucana Puriens boon. Mijn echtgenoot heeft PD. Hij krijgt al veel jaren Sinamet en Sifrol voorgeschreven. Ik hoorde van de Mucana boon en zou er iets meer over willen weten bv. dosering en of het samengaat met de medicatie, dus Sinamet en Sifrol. Ook evt. een adres waar wij voor advies naar toe kunnen gaan zou fijn zijn.
Vast hartelijk dank voor uw aandacht.
Vriendelijke groet

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 21-07-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!