InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: ADHD

Aandoening: ADHD

Aandoening: ADHD ADHD betekent Attention Deficit Hyperactivity Disorder oftewel naar het Nederlands vertaald Aandachts-Tekort-Stoornis met Hyperactiviteit. Volwassenen of kinderen met ADHD interpreteren vaak reacties uit hun omgeving vaak verkeerd en kunnen dit vaak moeilijk negeren. Daarnaast zijn ze te snel opgewonden, chaotisch, gefrustreerd en hebben geen rem.

Inhoud

ADHD

Als iemand ADHD heeft, betekent dat dat ze vaak heel druk of hyperactief zijn. Om de afkorting ADHD te onthouden is het makkelijker om te zeggen ''Alle Dagen Heel Druk''. Dit is een makkelijke afkorting wat eigenlijk niet helemaal correct is omdat niet alle mensen met ADHD druk zijn, bij deze mensen noemen ze het ADD. Bij ongeveer 3 tot 5% van de kinderen onder de 16 jaar komt AHDH voor. Een kind met ADHD zit nooit lang stil, moet altijd bezig zijn en concentreren lukt ze niet. Ook dingen kwijtraken of vergeten is een kenmerk van iemand met ADHD.

Symptomen

Aandachtstekort-symptomen

  • Snel afgeleid
  • Verveelt je snel
  • Veel aan je hoofd hebben
  • Niet kunnen plannen
  • Niet goed luisteren
  • Dingen uitstellen

Hyperactiviteits-symptomen

  • Kan niet stil zitten
  • Onnodig veel zorgen maken om dingen
  • Moeilijk te ontspannen
  • Veel praten, van het één naar het andere onderwerp

Impulsieve symptomen

  • Snel antwoorden
  • Snelle en niet over nagedachte beslissingen nemen
  • Stemmingswisselingen

Hulp

Je zou als eerst naar je huisarts kunnen gaan zodat hij je kan adviseren waar je naar doorverwezen kan worden. Hij zou een kind naar een kinderarts, een kinderpsychiater, een kinderneuroloog of de kinderneuropsycholoog kunnen doorverwijzen. Volwassen mensen zouden de hulp kunnen krijgen bij orthopedagogen en psychologen. Leer hoe je op een positieve manier omgaat met ADHD. Leer ook nieuwe inzichten, technieken en middelen die helpen bij ADHD. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat, als je kind ADHD heeft, hulp vragen geen teken van zwakte is, maar juist een teken dat je het ouderschap heel serieus neemt en je hebt beste voor hebt met je kind.

Stichtingen

Balans

Deze vereniging telt meer dan 20.000 leden. Het is een vereniging voor ontwikkelings-, gedrags- en leerproblemen. De belangrijkste aandachtspunten zijn dyslexie en ADHD. Zoek stichting Balans bij jou in de buurt.

Impuls

Deze vereniging zet zich in voor mensen met ADHD, ADD en/of PDD-NOS. Tot het jaar 2000 heetten zij nog ADHesie. Impuls werkt samen met Balans. Impuls vindt ondersteuning en belangenbehartiging belangrijk.

Netwerk ADHD bij volwassenen

Dit zijn psychologen en psychiaters die samenwerken met de stichting Balans.

GAAF

Stichting GAAF is voluit Stichting Georganiseerde Activiteiten voor ADHD-Families. Zij organiseren vakantie kampen voor kinderen en ook voor volwassenen.

Medicijnen

Er zijn veel verschillende soorten medicijnen. Niet alles werkt perfect. Als je naar de ADHD ook last hebt van een depressie of angststoornissen dan krijg je vaak als eerst antidepressivum. Daarna kan je beginnen met een andere medicatie en wordt er gekeken voor een goede dosering.

Deze medicijnen hebben de stof methylfenidaat wat helpt voor mensen met ADHD:

MedicijnWerkingsduur
Ritalin2-4 uur
Concerta8-12 uur
Equasym5-8 uur
Medikinet5-8 uur

Als de stof methylfenidaat niet werkt kan je deze medicijnen (zonder de stof) proberen:

MedicijnenWerkingsduur
Dextro-amfetamine4-5 uur
Atomoxetine24 uur
Bupropion21 uur
Modiolal2-4 uur
© 2010 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ADHD Checklist: Symptomen en kenmerken van hyperactiviteitADHD of hyperactiviteit bij kinderen staat behoorlijk in de belangstelling. Voor ouders is het een zegen dat er eindelij…
ADHD in de klasADHD in de klasKinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probl…
Reboxetine, nieuw ADHD medicijnMomenteel wordt aan mensen met ADHD psychostimulantia als Ritalin, Concerta en dexamfetamine voorgeschreven als ADHD med…
Oorzaken en symptomen van ADHDBij ADHD denkt men vaak aan drukke kinderen. Maar wat zijn de verdere symptomen van ADHD, hoe ontstaat deze aandoening e…
Bronnen en referenties
  • http://www.adhdenik.nl/index.php?sub=watisadhd&pag=symptomen
  • http://www.adhd.nl/
  • http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen/behandeling-adhd/medicijnen-adhd
  • http://ggzindebres.nl/hulp-bij-adhd/

Reageer op het artikel "Aandoening: ADHD"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 29-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!