InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stress en de partner

Stress en de partner

Stress en de partner Iedereen heeft wel eens last van stress en zo'n dertig procent worstelt er regelmatig mee. De één gaat er beter mee om dan de ander maar stress kan veel roet in het eten gooien binnen een relatie. De kans is groot dat het evenwicht verstoord raakt omdat de stress beide partners raakt. Veel relaties lopen stuk terwijl dat niet nodig is. Vaak zijn er ook kinderen in het spel.

Stress, een woord vooraf

Hoewel elke relatie anders is geldt onderstaande in grote lijnen voor de meeste mensen die samen met één of meerdere partners leven.

Partner

Op een dag merk je dat je partner anders reageert dan normaal. Deze kan bij het minste geringste snel geprikkeld zijn of sluit zich juist meer op in zichzelf. Iedereen zal anders reageren maar je merkt dat de aandacht voor jou langzamerhand verdwijnt. Je wilt weten wat er aan de hand is. Dus probeer te praten over de situatie die voor beiden frustrerend is. Waarschijnlijk komen jullie er samen achter dat stress in een (ver)gevorderd stadium de boosdoener is. Misschien komen jullie snel tot deze conclusie maar het kan ook een tijdje duren. Uiteindelijk zal je partner met de problemen over de brug komen.

Oorzaak stress
Als de oorzaak van stress bij je partner is gevonden kunnen jullie er samen aan werken. De oorzaak kan een zware werkdruk zijn, een situatie binnen de familiesfeer of wat anders. Wat je moet zien te voorkomen is dat je door deze situatie zelf stress krijgt. Dat kan als een valkuil gaan werken voor jullie relatie want voor je het weet heb je flinke ruzies.

Probeer te blijven praten en elkaar vooral te begrijpen. Als je partner dat niet wil of kan maar alleen rust wil dan moet je die ook gunnen. Wacht op een moment dat die wel aanspreekbaar is. Probeer kinderen zoveel mogelijk buiten de situatie te houden en niet met jullie problemen te belasten. Kinderen hebben toch al snel in de gaten dat er iets aan de hand is.

Luisteren

Is je partner spraakzaam probeer dan te luisteren. Zet de tv uit, stop met je bezigheden en luister aandachtig naar wat die te zeggen heeft. Hou jezelf even op de achtergrond, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Soms is het niet leuk om te luisteren wat je partner te zeggen heeft. Je krijgt bijvoorbeeld verwijten naar je hoofd geslingerd. Natuurlijk hoef je dat niet te pikken maar probeer te begrijpen dat je partner uit balans is. Je kunt er later altijd op terugkomen. Probeer ruzies en onbegrip te voorkomen. Besef dat je partner ziek is.

Ontspannen

Natuurlijk kan de liefde niet van één kant komen dus zorg dat je zelf ook je momenten van ontspanning hebt. Het is al moeilijk genoeg dat jij veel tijd en aandacht in deze ongevraagde situatie moet steken. Er komt nog iets bij. Je vindt het vreselijk je partner te zien lijden. Je wilt dat jullie samen gelukkig zijn en je vindt het erg je partner zo te zien lijden. Vergeet niet dat je zelf ook lijdt. Misschien zelfs wel meer dan je partner.

Samen

Probeer je partner met stress duidelijk te maken dat jullie samen de problemen moeten zien op te lossen. Als er geen vooruitgang wordt geboekt zul je als uiterst middel moeten overwegen om professionele hulp in te schakelen. Waarschijnlijk zal je partner niet snel akkoord gaan maar probeer duidelijk te maken dat jullie samen in hetzelfde schuitje zitten.

Lees verder

© 2010 - 2018 Bertvdw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Helium.com
  • Van burnout naar burnin (Burnin.nl)
  • Goedgevoel.be
  • Foto's: Openphoto.net en Flickr.com

Reageer op het artikel "Stress en de partner"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Stress
Medische informatie…
Schrijf mee!