InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ongewenst urineverlies bij vrouwen

Ongewenst urineverlies bij vrouwen

Ongewenst urineverlies bij vrouwen Erg vervelend! Urine 'verliezen' op een moment dat je het helemaal niet wilt, bijvoorbeeld als je aan het sporten bent of in de lacht schiet. Ondanks dat de oorzaak vrijwel nooit ernstig is is het probleem toch behoorlijk vervelend. Veel vrouwen vinden het ook moeilijk om ermee naar de dokter te gaan omdat ze denken dat het probleem niet erg genoeg is. Dit is wel jammer want vaak is er iets aan te doen.

Hoe vaak komt het voor?

Het ongecontroleerd verliezen van urine komt redelijk vaak voor. In Nederland hebben ongeveer 300.000 vrouwen last van dagelijks ongewild urineverlies, dit is zo`n 6% van de bevolking. Het komt het meest voor bij vrouwen rond de 45 jaar, hier is de prevalentie namelijk 32%. Ondanks dat ongewild urineverlies erg lastig kan zijn gaat maar 28% van de vrouwen met deze klacht op zoek naar hulp.

Vormen van urineincontinentie en oorzaken

De hoofdoorzaak van verlies van urine is dat de druk in de blaas hoger is dan de druk in de plasbuis. Normaal is dit zelf te regelen(als u op de wc zit en gaat plassen). Maar bij ongewenst urineverlies is iets aan de hand waardoor deze druk verdeling niet of moeilijker zelf te regelen is.

Unrineincontinentie wordt in verschillende vormen ingedeeld:

Stressincontinentie (inspanningsincontinentie)

Hierbij wordt urine verloren door een drukverhoging in de buik. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij lachen, hoesten en sporten. Het urineverlies houdt gelijk op als de verhoging van de druk voorbij is. Verder is het plassen wel normaal. Stressincontinentie kan worden veroorzaakt doordat de spieren die de plasbuis afsluiten niet genoeg werken. Hierdoor wordt de druk in de blaas groter dan die in de plasbuis en zal de urine door kunnen stromen. Stressincontinentie kan ook veroorzaakt worden door een defect in de banden waar de plasbuis aan hangt. Als deze niet goed op zijn plaats gehouden wordt zal de plasbuis niet meer 'dichtgedrukt' worden als de druk in de buik stijgt. Een laatste oorzaak is een vermindering van de spierlaag van de plasbuis. Dit komt voornamelijk door veroudering.

Urgeincontinentie (aandrangincontinentie)

Bij urgeincontinentie is er verlies van urine door ongecontroleerde samentrekkingen van de blaas. Hierbij voelt een persoon vaak wel aandrang om te gaan plassen alleen helaas te laat. De oorzaak van deze samentrekkingen zijn vaak een verhoogde gevoeligheid van de blaas. Bijvoorbeeld bij een blaasontsteking, bij een blaastumor. Ook sommige medicijnen (bepaalde diurectica) kunnen de oorzaak zijn van urgeincontinentie.

Gemengde incontinentie

Dit is het optreden van bovengenoemde vormen van incontinentie tegelijkertijd.

Wat kunt u zelf doen?

Bij lichte vormen van urineverlies kunt u zelf kiezen gebruik te maken van opvangmateriaal. Bijvoorbeeld inlegkruisjes. Vormt het urineverlies echter echt problemen in uw dagelijks leven dan is het zeker verstandig eens langs de huisarts te gaan.

Wat kan de dokter doen?

Afhankelijk van de oorzaak van het urineverlies zijn er verschillende behandelingsmogelijkheden, als eerst wordt er gekeken wat er aan de oorzaak van het urineverlies te doen is. Bij een urgeincontinentie die veroorzaakt wordt door blaasstenen is het namelijk het handigst deze eerst te behandelen. Als het urineverlies geen duidelijke oorzaak heeft zijn er ook algemenere behandelopties:

Fysiotherapie

Bij fysiotherapie kunt u leren de spieren in de bekkenbodem te trainen. Voor stressincontinentie werkt dit vaak erg goed. U heeft vaak effect binnen 3-5 maanden, na deze periode is er alleen niet veel verdere verbetering te verwachten.

Operatief

Er zijn verschillende operatiemogelijkheden voor urineincontinentie. Er wordt alleen niet vaak geopereerd aangezien de verbetering op de lange termijn vaak teleurstellend is.

Medicijnen

Er bestaan medicijnen die, zeker bij urgeincontinentie, kunnen helpen de samentrekkingen van de blaas te verminderen. Als het urineverlies na de menopauze ontstaat kunnen soms oestrogenen worden voorgeschreven.

Verdere hulpmiddelen

Er bestaan speciale inlegkruisjes voor urineverlies (die vervelende geurtjes tegengaan) of speciale tampons.
© 2010 - 2020 Espi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Incontinentie, ongewild urineverliesJe zult het maar hebben. Incontinentie. Je voelt je opgelaten, want zonder dat je er erg in hebt is je broek nat. Incont…
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Urineverlies bij vrouwen: klachten, problemen en oplossingenUrineverlies bij vrouwen: klachten, problemen en oplossingenMeer dan de helft van alle vrouwen tussen de 30 en 65 heeft last van ongewenste urineverlies. Een kwart van de vrouwen m…
Oorzaken urineverlies en wat kun je eraan doen?Oorzaken urineverlies en wat kun je eraan doen?Er zijn veel vrouwen die last hebben van ongewild urineverlies. Er rust ook nog een taboe op waardoor sommigen er jarenl…
Welke vormen van urine-incontinentie zijn er?Welke vormen van urine-incontinentie zijn er?Bij urine-incontinentie verliest men ongewild enkele druppels urine tot grote hoeveelheden voordat het toilet bereikt is…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl www.urine-incontinentie.nl Obstetrie en gynaecologie, Heineman e.a. Diagnostiek van alledaagse klachten, de Jongh, Grundmeijer e.a.

Reageer op het artikel "Ongewenst urineverlies bij vrouwen"

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 20-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!