InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Incontinentie, ongewild urineverlies

Incontinentie, ongewild urineverlies

Je zult het maar hebben. Incontinentie. Je voelt je opgelaten, want zonder dat je er erg in hebt is je broek nat. Incontinentie, een vervelende aandoening. 1 op de 20 Nederlanders heeft last van incontinentie.

Wat is incontinentie?

Het niet (of nauwelijks) op kunnen houden van urine of ontlasting noemen we incontinentie. Als je moet plassen dan voel je dat. Je weet dan precies wanneer je naar de wc moet. Plassen is niet meer dan het openen van de sluitspier en het aanspannen van de blaasspieren zodat de urine via de plasbuis je lichaam kan verlaten. Bij incontinentie kan je of helemaal geen drang voelen om te plassen óf je voelt de drang wel maar je kunt het niet meer tegenhouden. De signalen van je sluitspieren en je blaas naar je hersenen toe werken niet, of niet goed meer. Dat is incontinentie.

Vormen van incontinentie

Aandrangincontinentie

Je krijgt een plotselinge, dringende drang om te plassen en je verliest daarbij ongewild urine. Deze vorm komt voor bij alle leeftijden. Het kan lichamelijke oorzaken hebben, zoals blaas-, of urineweginfectie, maar het kan ook psychische oorzaken hebben, zoals het zo gefocust zijn op het plassen.

Druppelincontinentie / Overloopincontinentie

Bij deze vorm verlies je continu ongewild urine. In je blaas zit een soort storing waardoor hij zich niet meer normaal kan legen. De storing van de blaas kan bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door een niersteen, een tumor of een vergrote prostaat.

Stressincontinentie / Inspanningsincontinentie

Bij deze vorm verlies je ongewild urine als er een plotselinge drukverhoging op je buik komt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld lachen, hoesten, sporten. De sluitspier van je blaas kan deze toegenomen druk niet meer aan. Je sluitspieren werken minder goed. Dit kan komen door onder andere verzwakte bekkenbodemspieren na een operatie of een bevalling, maar het komt vaker voor bij vrouwen omdat vrouwen een tekort aan oestrogeen hebben. Dit zorgt ervoor dat je sluitspieren minder goed werken.

Ongeremde blaas

Een vorm waarbij je grote hoeveelheden urine verliest. Je voelt geen drang en je hebt geen controle hierover. Deze vorm ontstaat door een storing in de hersenen. Door een beschadiging (zoals ongeluk, hersenbloeding) kunnen je hersenen op elk moment het sein geven dat de blaas geleegd moet worden.

Wat kan je er aan doen?

Als je denkt dat je incontinent bent is het raadzaam om eerst naar je huisarts te gaan. Hij zal een eerste onderzoek uitvoeren. Komt hier niks uit dan kan de huisarts je altijd doorsturen naar de specialist zoals een uroloog, een gynaecoloog of een neuroloog. De behandeling kan bestaan uit medicatie, fysiotherapie (bekkenbodemoefeningen), en heel soms een operatie. Maar helaas is er niet altijd een behandeling mogelijk voor incontinentie. Zelf kan je onder andere een blaastraining volgen. Zo ga je op gezette tijden naar de wc en probeer je de blaascapaciteit te verhogen. Helaas gaat dit niet altijd goed.
Wel zijn er hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je een veiliger gevoel te geven. Denk hierbij aan bepaalde slips en luierbroekjes. Tegenwoordig zijn deze zo gemaakt dat je er gelukkig niks van ziet.
© 2008 - 2018 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Wat is aandrangincontinentie (urge-incontinentie)?Aandrangincontinentie wordt ook wel urge-incontinentie genoemd. De plotse aandrang om te plassen is niet te onderdrukken…
Multiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Prikkelbare blaas: oorzaken en behandelingPrikkelbare blaas: oorzaken en behandelingDe term prikkelbare blaas is in feite een parapluterm voor iedere blijvende aandoening, die de spieren van de blaas onwi…
Zwakke bekkenbodem en urineverlies, wat te doen?Zwakke bekkenbodem en urineverlies, wat te doen?Bekkenbodemproblemen kunnen een bron van veel stress zijn. De urine moeilijk op kunnen houden, het gevoel dat er 'iets n…

Reageer op het artikel "Incontinentie, ongewild urineverlies"

Reacties

Matthijs, 19-07-2017 17:23 #2
Jan

incontinent en onzindelijk is toch het zelfde? in mijn beleving tenminste wel!
ik ben 52 en heb vroeger zoveel ellende gehad met vaak plassen, het in mijn broek doen, natte plekken in mijn broek en de wc niet op tijd kunnen halen, dat ik blij ben dat ik het nu niet meer steeds voel dat ik moet plassen en dat ik luiers draag
ik heb er absoluut geen probleem mee dat ik incontinent ben geworden
en het dragen van luiers vind ik heerlijk

Jan, 20-06-2015 16:20 #1
Beste mensen, ik ben een verder goed gezonde man van 46 jaar, en na een "ongeval" in 2000 ben ik volledig urine incontinent, en draag daarvoor 24/7 luiers. Ik heb meerdere onderzoeken gehad. In het begin sprak de neuroloog over een beschadiging van de zenuwen ergens in mijn onderrug. (ik heb ook nog steeds verlammings verschijnsellen in m'n linker voet en kuit.) Na 4 jaar kreeg ik van de neuroloog te horen dat "het" ondertussen genezen zou moeten zijn, en ik nu dus gewoon niet meer zindelijk ben.( zijn letterlijke woorden). En dat terwijl ook de verlamming in mijn voet genezen zou moeten zijn, wat dus niet zo is. Ook de uroloog kon geen verklaring vinden. Ondertussen ben ik er weer aan toe om te kijken of er ondertussen een oplossing mogelijk is. U begrijpt dat ik enige schroom heb om weer een arts te bezoeken. Ik bedoel, incontinent met 46 jaar is Ok, maar onzindelijk op die leeftijd is niet OK. Er spelen nog andere factoren mee, zo doorloop ik momenteel een onderzoek naar het autisme spectrum. Ik zoek dus info op allerlei manieren.
Wellicht kunt u mij verder helpen of aangeven waar ik die info evt. wel kan vinden.

Bij voorbaat dank voor de moeite,

Met vriendelijke groet,

Jan.

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 04-07-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!