InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Prikkelbare blaas: oorzaken en behandeling

Prikkelbare blaas: oorzaken en behandeling

Prikkelbare blaas: oorzaken en behandeling De term prikkelbare blaas is in feite een parapluterm voor iedere blijvende aandoening, die de spieren van de blaas onwillekeurig doen samentrekken, waardoor er plotseling een hevige aandrang (urine-incontinentie) ontstaat.

Prikkelbare blaas

Vele prikkels kunnen de blaas doen irriteren en de bewuste pogingen om de lozingsreflex te stoppen overheersen. Hierdoor worden soms grote hoeveelheden urine geloosd. Het is soms moeilijk te bepalen welke mechanismen een prikkelbare blaas aanzetten. De behandeling is vaak effectief, als er een onderliggende oorzaak is gevonden. Het betreft over het algemeen vrouwen die last hebben van een prikkelbare blaas.

Symptomen prikkelbare blaas

De volgende symptomen worden waargenomen:
  • Urineverlies
  • Plotselinge aandrang
  • Zowel overdag als ’s nachts vaak urineren

Oorzaken prikkelbare blaas

Er zijn een aantal oorzaken bekend, maar vaak is de oorzaak onbekend. De volgende zaken kunnen de oorzaak zijn:
  • Zwangerschap
  • Blaasstenen
  • Urineweginfecties

Ook kunnen beschadigingen van de zenuwen die de blaasfunctie regelen, tot prikkelbare blaas leiden. De blaas kan namelijk te sterk samentrekken. Ook als oorzaak kan worden aangemerkt is de afsluiting van de urineafvoer. Dit kan bijvoorbeeld door een tumor, urethravernauwing of prostaatvergroting. Het gebruik van een katheter kan ook de oorzaak zijn.

Preventie

Zoals net aangegeven is de oorzaak moeilijk te bepalen en is de aandoening daardoor moeilijk te voorkomen.

Behandeling prikkelbare blaas

Wat is de behandeling van een prikkelbare blaas?

Medicatie

Als er sprake is van een bacteriële infectie, worden antibiotica voorgeschreven. Maak de hele kuur af, om resistentie en terugkeer te voorkomen. Middelen tegen kramp en verhoogde bloeddruk worden soms voorgeschreven, net als medicijnen tegen ongecontroleerde samentrekkingen van de blaas.

Blaastraining

Soms kan de controle over de blaas worden hersteld met ‘blaastraining’. Daarbij moet u volgens een schema iedere twee uur naar het toilet gaat, zonder of met aandrang. Na enige tijd wordt de tussenliggende periode steeds met een half uur verlengd, tot een maximum van vier (4) uur. De incontinentie kan hierdoor overgaan, als het lichaam zich aan dit schema aanpast.

Reclame incontinentieluiers

Vele middelen, zoals incontinentieluiers, worden in de reclame flink aangeprezen, maar kunnen complicaties veroorzaken. Let hier dus op. Ze moeten nooit te lang worden gebruikt en alleen als de dokter ze heeft voorgeschreven.

Wanneer naar de dokter

Het is aan te raden naar de dokter te gaan als u langdurig last heeft van urine-incontinentie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…
Prikkelbare dikke darm of spastische darmPrikkelbare dikke darm of spastische darmNormaal wordt de darminhoud voortgestuwd door regelmatige, gecoördineerde spiersamentrekkingen, waardoor een golfbewegin…
Prikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohnPrikkelbare darm syndroom, coeliaki en ziekte van crohnPrikkelbare darm syndroom ook wel pds genoemd is een chronische darmstoornis. Er zijn veel namen hiervoor bekend, bijvoo…
Multiple Sclerose: sonderenPatiënten die lijden aan Multiple Sclerose(MS) krijgen vroeg of laat te maken met incontinentie. Een van de behandelinge…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer

Reageer op het artikel "Prikkelbare blaas: oorzaken en behandeling"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 29-01-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheidsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!