InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Multiple Sclerose: incontinentie

Multiple Sclerose: incontinentie

Mensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het sociaal leven en kunnen ze zelfs in een isolement raken. Hier bestaan diverse therapieën en behandelingen voor, deze worden hieronder nader toegelicht.

Wat is incontinentie?

Incontinentie is het onvermogen om urine en stoelgang op te houden. We bespreken hier alleen de urine incontinentie.
Er bestaan verschillende soorten incontinentie:

stress incontinentie

Bij een hogere druk op de blaas zoals bij het niezen, hoesten of lopen verliest men urine. De blaasspier is verzwakt waardoor de blaasuitgang niet voldoende afgesloten wordt.

overloop incontinentie

De blaas wordt niet meer geprikkeld als deze vol is. Hierdoor krijgt men niet meer het signaal dat men moet plassen.
Men spreekt hier ook van 'overloop incontinentie' waar men druppelsgewijs urine verliest.

aandrang incontinentie

Bij aandrang incontinentie krijgt de persoon het signaal dat de blaas vol is en deze geledigd moet worden. Echter, voor men de toiletten kan bereiken slaagt men er niet meer in om de urine op te houden.

gemengde incontentie

Er kunnen verschillende vormen van incontinentie voorkomen, vaak is dit aandrang - en stress incontinentie.

Oorzaken

Er bestaan verschillende oorzaken voor incontinentie. Bij vrouwen gebeurd dit vaak na een bevalling waarbij de bekkenbodemspieren verslapt zijn maar andere oorzaken zoals obstructie, prostaatvergroting of een ziekte zijn ook mogelijk.
Mensen die lijden aan MS krijgen vroeg of laat te maken met incontinentie doordat ze hun urine niet meer kunnen ophouden door de verzwakte blaasspier.

Behandeling

Voor incontinentie zijn er verschillende behandelingen mogelijk. De meest voorkomende zijn blaastraining, aangepast dieet, dragen van incontinentiemateriaal, verblijfsonde, frequent sonderen,...
Vooral de laatste 3 worden gebruikt bij MS - patiënten.

En dan nog...

Incontinentie is een taboe: het onvermogen om urine op te houden betekend een falen van het menselijk lichaam.
Urine wordt nog steeds als onhygiënisch beschouwd. Hierdoor durven veel personen niet naar hun huisarts om over hun probleem te praten. Nochtans komt het zeer veel voor en kan een behandeling er zelfs voor zorgen dat de incontinentie verdwijnt en het lichaam weer hersteld. Bij blijvende incontinentie worden behandelingen voorzien op maat van de patiënt.
Praat met uw arts over de behandeling die het beste bij u past.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Multiple Sclerose: sonderenPatiënten die lijden aan Multiple Sclerose(MS) krijgen vroeg of laat te maken met incontinentie. Een van de behandelinge…
Urine incontinentie en urineverlies na de bevallingUrine incontinentie en urineverlies na de bevallingVeel vrouwen hebben na de bevalling last van urine-incontinentie of urineverlies. Dat kan van korte duur zijn en vanzelf…
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Ziekte: Multiple ScleroseZiekte: Multiple ScleroseEr zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aan…
Multiple Sclerose: oorzaken, symptomen en behandelingMultiple Sclerose(MS) is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. Wereldwijd lijden hier naar schatting zo'n 1,2mil…
Bronnen en referenties
  • http://www.vinden.be/vgg/lq/soorten%20incontinentie/
  • http://www.oefentherapieheemskerk.nl/blaas2.gif

Reageer op het artikel "Multiple Sclerose: incontinentie"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Multiple Sclerose
Medische informatie…
Schrijf mee!