InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van overbeharing (laserbehandeling, hormonen)

Behandeling van overbeharing (laserbehandeling, hormonen)

Overbeharing is voor veel mensen een probleem. Ze schamen zich en hebben vaak van alles geprobeerd om ervan af te komen. In dit artikel: behandelingen bij overbeharing, van lasertherapie tot ontharingscrèmes.

Wat is overbeharing?

Normale haargroei is rasgebonden. Europese vrouwen met een lichte huid hebben meestal weinig haargroei. Vrouwen uit het Middellandse Zeegebied daarentegen zijn sterker behaard. Overbeharing, ook wel hirsutisme genoemd, komt zeer vaak voor en is meestal erfelijk bepaald. De sterke beharing komt bij zowel mannen als vrouwen voor. De overmatige haargroei begint meestal op het eind van de puberteit.

Psychische gevolgen van overbeharing

Vrouwen met overbeharing voelen vaak schaamte. Ze proberen van alles, van scheren tot epileren en ontharingscrèmes, maar zonder blijvend resultaat. Ontharen beheerst hun leven. Soms durven ze de deur niet meer uit en raken ze in een sociaal isolement. Er verschijnen haren boven de bovenlip, op de borst, de rug, de buik, de wangen, kin en hals. Ook op de armen en benen is de haargroei sterker en zijn de haren wat dikker.

Oorzaken overbeharing

Vaak is overbeharing erfelijk. Maar er zijn ook andere oorzaken aan te wijzen, namelijk:
  • Een verstoorde hormoonbalans. Er zijn teveel mannelijke hormonen (testosteron of androgenen) in het bloed.
  • Polycysteus ovarium syndroom. Dit syndroom gaat samen met een onregelmatige menstruatie.
  • Problemen met de bijnieren. Dit is zeldzaam.
  • Een overgevoeligheid van de haarzakjes voor een normale hoeveelheid mannelijke hormonen. Dit is een veelvoorkomende oorzaak.
  • Er zijn enkele medicijnen die overbeharing kunnen veroorzaken, zoals anabole steroïden (die versterken de spieren en worden ook wel “sportschoolpillen” genoemd)

Na de overgang is een lichte vorm van overbeharing normaal.

Behandeling van overbeharing

Sommige vrouwen hebben haargroei op plekken waar men dat niet zou verwachten, zoals snor- en baardharen en borsthaar. Deze vrouwen kunnen baat hebben bij behandeling met anti-mannelijke hormonen. De haargroei kan dan na 6 tot 12 maanden afnemen. Het gaat om het volgende medicijn:
  • Diane-35: een anti-conceptiepil die is samengesteld uit oestrogeen en het anti-mannelijke hormoon cyproteronacetaat. Een medisch specialist moet de behandeling begeleiden.
  • Cyproteron. Dit wordt gebruikt als toevoeging op Diane-35.

Ontharen

Ontharen kan een tijdelijk of structureel effect hebben. Het spreekt voor zich dat mensen die aan overbeharing lijden, het meeste baat hebben aan een blijvend effect.

Tijdelijk ontharen kan door scheren, waxen of het gebruik van ontharingscrèmes. Het nadeel is dat de behandeling wekelijks of zelfs dagelijks moet worden herhaald om voldoende resultaat te boeken.

Laserbehandeling bij overbeharing

Permanent ontharen kan door lasering. Bij lasering wordt de haarwortel vernietigd door een fel laserlicht. De haarwortel sterft af, omdat hij verhit wordt. Hierdoor wordt de haargroei geremd. De behandeling moet wel minstens drie keer worden herhaald, omdat haren groeien in groeicyclussen.

Om in aanmerking te komen voor vergoeding van laserbehandeling, is er een verwijzing nodig van de huisarts of dermatoloog. Informeer bij uw ziektekostenverzekering naar de voorwaarden.
Gerelateerde artikelen
Haarproblemen: Wat is hirsutisme?Hirsutisme is een vorm van overbeharing die alleen bij vrouwen (en soms bij kinderen) voorkomt. Er is dan sprake van een…
Overbeharing bij vrouwenOverbeharing bij vrouwenEr zijn nogal wat vrouwen die de haren weg laten halen. Enerzijds omdat ze het gewoon mooier vinden en anderzijds dat ze…
Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Veel mensen hebben last van overbeharing. Daarnaast willen we op plaatsen waar we normale beharing hebben, daar geen har…
Haarproblemen: Wat is hypertrichose?Bij hypertrichose ontstaat er te veel haar op plekken waar dat normaal niet voorkomt. Dit kan op bepaalde lichaamsdelen…
Bijwerkingen van “de pil” Diana-35Bijwerkingen van “de pil” Diana-35Diana-35 is een vreemde eend in de bijt als het aankomt tot anticonceptiepillen. Oorspronkelijk is Diana-35 namelijk bed…

Reageer op het artikel "Behandeling van overbeharing (laserbehandeling, hormonen)"

Reacties

Esther @anita, 11-05-2011 13:04 #3
Weet je wel dat je je zorgverzekering ook zo af kunt sluiten dat een behandeling tegen overbeharing wordt vergoed? Dat zou ik doen hoor! M'n collega heeft ook last van overbeharing, maar heeft een donkere huid, zij mocht van haar dermatoloog absoluut niet meer epileren (weet niet precies waarom) dus ik zou over je schaamte stappen en je 's goed voor laten lichten.

Esther, 11-05-2011 13:02 #2
Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om te pil aan te raden als je eerder aangeeft dat het ook een hormoonkwestie kan zijn. Mijn vriendin ging door extreme menstruatie de pil gebruiken en zit nu alweer bijna 20 jaar met overbeharing i/d nek… door die korte tijd pilgebruik dus.

Anita T., 02-03-2011 16:31 #1
Ik ben een 27-jarige vrouw die sinds haar 23ste last had van overbeharing op hals wangen en onderkin. Heb eerst gewone laser geprobeerd, tevergeefs. Waxen bleek daarna ideaal, maar dan moet je wachten tot je haartjes al eeb bepaalde lengte hebben om terug te waxen. Daarna epileerde ik met pincet, maar naarmate de tijd verstreek begon ik me steeds minder te vertonen bij vrienden en familie, uit schaamtegevoel. Of droeg altijd een coltrui en liet mijn haar los hangen, voor mijn gezicht, om de roodheid van mijn wangen te verbergen.Daarna las ik over IPL, zo ongeveer drie jaar geleden, een laserbehandeling gehad met IPL lichtpulsen. Ik heb mijn wangen, onderkin, en hals laten behandelen. Omdat ik donker haar heb, maar een blanke huid, ging het zeker werken, liet ik me vertellen. Wel 8 behandelingen heb ik gehad, heb me blauw betaald, en was wel verbaasd om het resultaat. Maar nu, na amper 2 jaartjes zijn de haartjes terug gegroeid en doe ik gewoon zoals voordien; haartjes die eruit komen epileren met een pincet…
Ik heb de IPL-specialist gecontacteerd en foto's opgestuurd van mijn 'nieuwe haartjes' waarop ik antwoord kreeg dat het eigenlijk best meevalt! Ze vertelden me ook dat het nieuwe haartjes zijn? Moet ik me weer blauw betalen aan IPL of is er een andere oplossing? Intussen epileer ik terug met pincet, maar voel me enorm enorm enorm slecht door mijn overbeharing en durf me vaak niet te vertonen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 31-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!