InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Overbeharing bij vrouwen

Overbeharing bij vrouwen

Overbeharing bij vrouwen Er zijn nogal wat vrouwen die de haren weg laten halen. Enerzijds omdat ze het gewoon mooier vinden en anderzijds dat ze zich schamen voor zoveel haar. Het heeft iets mannelijks en de meeste vrouwen willen toch die vrouwelijke vrouw zijn en daar horen geen haren bij. Dus zoeken we alle middelen op om van die haren af te komen en bij voorkeur permanent. De commercie speelt er graag op en er zijn inmiddels de meest uiteenlopende middelen om van de overbeharing af te komen.

Is overbeharing ook echt overbeharing?

We noemen plaatsen waar normaal haren groeien, maar waar het minder gewenst is nogal snel “overbeharing”. Één op de vijf vrouwen vindt zichzelf te veel haar hebben en wil er vanaf. Overbeharing staat feitelijk voor:
  • Hypertrichose; dit is een haargroei die sterker is dan wat als “normaal” wordt gezien bij vrouwen van dezelfde leeftijd en ras*.
  • Hirsutisme; er is hier ook sprake van toename van haargroei bij vrouwen, maar met name op plaatsen waar mannen “normaal” zichtbare haargroei hebben.

* De mate van haargroei is sterk ras en huidtype gebonden. Van de Noord Europese vrouw met lichte huidskleur oplopende tot de donker Afrikaanse vrouw loopt de beharing duidelijk op.

Dus is normaal oksel- arm- of beenhaar geen overbeharing, maar dat neemt niet weg dat een vrouw er mogelijk wel vanaf wil.

Echte overbeharing

Haargroei wordt aangestuurd door de hormonen en dit verklaart bij vrouwen met hirsutisme dat er een verhoogde testosteronwaarde in het bloed gemeten kan worden. Dit geldt niet voor alle vrouwen, want als je aanleg hebt voor hirsutisme kan je ook zonder verhoogd testosterongehalte last krijgen van overbeharing. De haren zijn vaak net iets dikker en stugger van structuur.

Redenen

Zowel hypertrichose als hirsutisme worden sterk erfelijk bepaald en niet zelden zie je dat binnen een gezin wat erfelijk belast is, dat meerdere mensen binnen het gezin er last van hebben. Zowel de mannen als de vrouwen en het begint zo’n beetje rond de puberteit.

Hoe aan te pakken?

Je kunt overbeharing, zowel echte overbeharing als normale beharing waar men vanaf wil, op meerdere manieren aanpakken. De meest drastische is haar wat niet meer terugkomt en daar zijn verschillende methodes voor. De bekendste en meest effectieve zijn electrische epilatie, lasertherapie of IPL.

Electrische epilatie

Bij deze methode wordt er één haar per insteek geëpileerd. Men gaat met een dun naaldje in het haarzakje, dan wordt de stroom door het naaldje geleid en omgezet in warmte. Deze warmte vernietigd de haar die we weg willen hebben. Afhankelijk van de hoeveelheid haartjes die verwijderd moeten worden, is de behandeltijd meestal van pakweg vijf maanden oplopend tot anderhalf jaar.

Lasertherapie of IPL

Bij een te lichte haarkleuring werkt deze techniek niet goed (hoewel men wel bezig is de techniek op dit vlak te verbeteren). Laser wordt dan ook meestal bij meer gepigmenteerde haren toegepast. Het is een methode die kortdurend is, doordat er één huidgebied per laserflits behandeld wordt. Er zijn al snel zo’n zes tot acht behandelingen nodig, waarbij er om de vijf tot zes weken behandeld wordt. Dit heeft te maken met de verschillende fases waarin de haren zitten. Na deze serie behandeling ben je van je haar af en kan je volstaan met éénmaal per jaar nog een behandeling.
Echt volledig 100% werken ook deze methodes niet, maar ze komen een heel eind.

Tijdelijke middelen

De echt tijdelijke middelen zijn de bekende scheermesjes, wat binnen een dag of wat al weer stoppels geeft. Elektrisch scheren gaat iets langer mee, maar ook daar heb je snel stoppels. Het elektrisch epileerapparaat en het waxen geven enkele weken een prettiger resultaat, omdat de haartjes er volledig uitgetrokken worden. Helaas moet je bij deze methode de haar weer even aan laten groeien om hem vervolgens weer weg te krijgen voor langere tijd.
Per saldo ben je, als je van je haren af wilt, dus best veel tijd kwijt.

Tot slot

Er zijn tijden dat haargroei “mocht”, en hoewel de “mode” toch nog wel eens anders is als het om wel of geen haar (en zo ja, hoeveel) gaat, is echte beharing bij de vrouw absoluut ongewenst.
Het is altijd een persoonlijke kwestie en pas toe wat je goeddunkt. Er zijn talloze methodes om van je haren af te komen. Laat je goed voorlichten in de winkel en/of kliniek, gebruik internet en ga daarna aan de slag. Dan is de kans op onplezierige verrassingen minimaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Behandeling van overbeharing (laserbehandeling, hormoonen)Overbeharing is voor veel mensen een probleem. Ze schamen zich en hebben vaak van alles geprobeerd om ervan af te komen.…
Haarproblemen: Wat is hirsutisme?Hirsutisme is een vorm van overbeharing die alleen bij vrouwen (en soms bij kinderen) voorkomt. Er is dan sprake van een…
Laserbehandeling bij overbeharingOverbeharing is een veelvoorkomend probleem. Veel mensen proberen het tevergeefs te bestrijden door te epileren of te sc…
Functie van haarHet is zo vanzelfsprekend dat je haar hebt. De een wat meer de ander wat minder, maar de meeste mensen hebben haar. Wat…
Muntthee: lekker en gezondMuntthee: lekker en gezondTegenwoordig worden naast normale thees van originele theeplanten ook vele verschillende theesoorten op de markt gebrach…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overbeharing bij vrouwen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!