InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Eigen vitamine C serum maken

Eigen vitamine C serum maken

Vitamine C ofwel Ascorbinezuur is waarschijnlijk het meest wetenschappelijk onderzochte ingrediënt voor huidverzorging. Naast het feit dat het een antioxidant is die onze huid tegen UV schade beschermt, stimuleert het ook de collageenaanmaak en kan het pigmentvlekken iets verminderen. Helaas is het erg moeilijk voor fabrikanten om huidverzorgingsproducten met vitamine C te maken, omdat vitamine C snel oxideert. Gelukkig kunt je al voor een paar centen je eigen verse vitamine C serums maken!

Vitamine C in huidverzorging

Vitamine C (ofwel Ascorbinezuur) ziet eruit als een wit poeder en is oplosbaar in water, glycerine, alcohol en propylene glycol.
In huidverzorging kan vitamine C gebruikt worden in percentages van 5% tot 20%. Bij 20% dringt het meeste vitamine C de huid binnen, maar bij 5% is het ook al een aanzienlijke hoeveelheid. Begin altijd bij 5% en bouw dit percentage alleen op als het je huid niet irriteert, maar ga natuurlijk niet hoger dan een percentage van 20%.
Vitamine C werkt het meest optimaal bij een lage PH waarde (onder 3.5) en alleen dan penetreert het de huid. Vanwege deze reden moet je altijd je zelfgemaakte Vitamine C serum meten met een PH papiertje/metertje, zodat je kunt zien of de PH waarde hieraan voldoet.

Vitamine C oplossing maken

Vitamine C lost het beste op in water en het meest simpele recept bestaat dan ook uit vitamine C opgelost in wat water.

Benodigdheden

Benodigdheden voor het maken van bijv. 10 gram vitamine C oplossing:
  • Vitamine C poeder: 0.5 gram(voor 5%)/1 gram(10%)/1.5 gram(15%) etc.
  • 10 gram water

Aanwijzingen

Weeg de benodigdheden eerst af op een precisie-weegschaaltje. Mix het vitamine C poeder daarna met het water in een (hittebestendig) bekertje. Als je het gevoel hebt dat het niet goed oplost, kun je het mengsel verwarmen d.m.v. een warmwaterbadje (bain-marie). Hierbij plaats je het bekertje in een bak met warm water terwijl je ondertussen goed roert, totdat het (grotendeels) opgelost is.
Maak je bij dit recept over het meten van de PH waarde nog geen zorgen! 5% vitamine C opgelost in water heeft een PH waarde van 2.2-2.5 en een hoger percentage zal een nog lagere PH hebben.

Vitamine C serum maken

Vitamine C opgelost in water is misschien wat lastig aan te brengen of druipt van je gezicht af. Daarom vinden velen het fijn om er ook nog een soort ''bindmiddel'' bij te gooien, zodat het echt een serum wordt. Dit kan van alles zijn. Hieronder staan vijf simpele en veelgebruikte opties:

  1. Glycerine
  2. Hyaluronzuur oplossing (bestaat altijd uit 1% hyaluronzuurpoeder en 99% water)
  3. Een simpele lotion die redelijk met het vitamine C/water mixt en tegen een lage PH waarde kan
  4. Aloë Vera Gel, of natuurlijk een andere huidvriendelijke gel die redelijk met het vitamine C/water mixt en tegen een lage PH waarde kan. Sommigen gebruiken hier ook wel eens KY Jelly voor óf soortgelijke gelachtige glijdmiddels.
  5. Sea Kelp Bioferment

Je kunt een 50/50 verhouding kiezen, dus voor de helft water en voor de andere helft bindmiddel. Voor een dikker serum kun je ook wat meer bindmiddel en wat minder water gebruiken. Misschien kun je de vitamine C zelfs direct in het bindmiddel oplossen (zeker als dit een hoog gehalte water/glycerine bevat). Wat je ook kiest, blijf zorgen dat het vitamine C percentage zelf ongewijzigd blijft.

Benodigdheden

Dit zijn de benodigdheden voor het maken van bijv. 10 gram vitamine C serum met 50% bindmiddel:
  • Vitamine C poeder: 0.5 gram(voor 5%)/1 gram(voor 10%)/1.5 gram(voor 15%) etc.
  • 5 gram bindmiddel
  • 5 gram water

Aanwijzingen

Hetzelfde als de aanwijzingen hierboven, maar zodra de vitamine C is opgelost in water, voeg je het bindmiddel toe en roer je goed. Het resultaat is een vitamine C serum/gel. Meet nu wél de PH van je serum! Het serum moet de juiste PH hebben (onder 3.5), anders is het onbruikbaar.

Tip: verdikkingsmiddel

Geen zin in gedoe met bovenstaande bindmiddelen? Je kunt anders ook een echt (wateroplosbaar) cosmetisch verdikkingsmiddel gebruiken zoals Xanthan Gum of Sclerotium Gum, vaak te koop in winkels die spullen leveren voor het zelf maken voor cosmetica.

Hoe moet ik het serum bewaren?

Je serum kun je het beste donker bewaren in een luchtdicht pompje in de koelkast. Maak hem het liefst binnen een paar dagen op. Dit is nodig omdat vitamine C onstabiel is en oxideert zodra het in aanraking komt met licht, lucht of water. Er zijn ook mensen die het voor de zekerheid iedere dag opnieuw maken.
© 2014 - 2019 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een serum en crème met hyaluronzuur makenJij kent je huid het beste, je weet precies waar je huid behoefte aan heeft. Hierdoor kun je zelf bepalen wat je op je h…
Is aloë vera echt zon wonderproduct?Is aloë vera echt zon wonderproduct?Aloë vera kennen de meeste mensen als product wat in lekkere en gezonde crèmes wordt verwerkt en waar we een zacht huidj…
Hyaluronzuur wat is het precies?Hyaluronzuur wordt telkens meer gebruikt in de cosmetica branche. Als we ouder worden maken we steeds minder hyaluronzuu…
Waterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen kunnen op natuurlijke wijze ontstaan door emoties, koude of wind. Allergieën, infecties en een geblokkeerd…
Aloë Vera van grote betekenis in de IslamAloë Vera van grote betekenis in de IslamHet woord Aloë is afkomstig van het Arabische alloeh en dat betekent letterlijk schitterende, bittere substantie. Vera b…
Bronnen en referenties
  • http://jetskeultee.nl/vitamine-c/obj7777404

Reageer op het artikel "Eigen vitamine C serum maken"

Reacties

Priska, 20-10-2017 21:30 #5
Vraagje: ik maak serum precies volgens recept (5%), maar als ik dan de ph waarde meet komt die rond de 9? Hoe komt dit en hoe kan ik het verlagen?

Kel, 02-06-2016 20:42 #4
Ik heb het zelfde probleem als Agnes de camu camu lost niet op in water, is het veilig te verwarmen zonder dat de vitamine verloren gaat?

Els, 22-12-2014 11:58 #3
Waar kopen jullie de hyaluronzuurpoeder?

Kvd, 01-09-2014 10:58 #2
Het beste is om ook vitamine e toe te voegen, dit versterkt de werking. Ook doe ik er een paar druppels natuurlijke conservering bij en is het een must om het in de koelkast te bewaren. Ik spuit het altijd op mijn gezicht na het reinigen en het droogt zo op, ideaal!

Agnes, 12-08-2014 16:03 #1
Ik heb een vraagje over de vitamine C serum, ik vind de glycerine een beetje plakken en de camu camu poeder is niet hele op gelost.
Hoe kan ik het goed maken zodat het wel goed is opgelost moet ik dan de camu camu poeder eerst met water verwarmen, maar gaat dan de vit c niet verloren.

Alvast bedankt.
Groeten,
Agnes

Infoteur: Kraio
Laatste update: 13-07-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!